ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در یک پیام ویدئویی گفت اوکراین برای آزادسازی ماریوپل سلاح‌های سنگین ندارد. او در مورد وضعیت ماریوپل گفت:

«نه تنها زمان از دست می‌رود، بلکه زندگی بسیاری از مردم نیز از بین می‌رود. مسئول این امر کسانی هستند که در حال حاضر سلاح تحویل نمی‌دهند.»

روسیه پس از ناکامی‌های خود در نزدیکی کی‌یف، نیروهای نظامی‌اش را از اطراف پایتخت اوکراین خارج و تمرکز خود را بر شرق اوکراین و منطقه دونباس متمرکز کرده است. این تغییر تاکتیک نظامی می‌تواند به معنای درگیری طولانی در این منطقه باشد.

پنتاگون نیز روز گذشته، دوشنبه ۲۲ فروردین / ۱۱ آوریل اعلام کرد که نیروهای روسیه در اطراف دونباس و به‌ویژه در نزدیکی شهر استراتژیک ایزیوم در حال تقویت قوا هستند.

روز گذشته جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه مدعی فتح بندر ماریوپل شده بودند اما ظاهراً نبردها در این منطقه همچنان ادامه دارد.

ولودیمیر زلنسکی بارها به روسیه در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی هشدار داده است با این حال او گزارش‌های گروه راست افراطی «هنگ آزوف» مستقر در ماریوپل را تأیید نکرد که مدعی شده بود روسیه از یک سلاح شیمیایی ناشناخته در این شهر استفاده کرده است.

پترو آندریوشچنکو، دستیار شهردار ماریوپل نیز در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت گزارش‌ها درباره حمله شیمیایی تأیید نشده است.

«هنگ آزوف» از گروه‌های به‌شدت تندروی راست‌گرا در اوکراین است و روسیه از این گروه به‌عنوان «نئونازی» یاد می‌کند.

کشورهای غربی نیز روسیه را تهدید کرده‌اند که استفاده از سلاح‌های شیمیایی یا سایر سلاح‌های کشتار جمعی عواقب جدی در پی خواهد داشت.

پس از گزارش‌های منتشرشده از ماریوپل، لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا در توییتر نوشت بررسی صحت این گزارش‌های در حال انجام است و هرگونه استفاده از سلاح‌های شیمیایی به‌معنای تشدید تنش است و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه مسئول آن خواهد بود.

جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا دوشنبه شب نسبت به گزارش‌ها درباره حمله شیمیایی به شهر ماریوپل «عمیقاً» ابراز نگرانی کرد و گفت در حال حاضر نمی‌توان این موضوع را تأیید کرد و آمریکا به «نظارت دقیق اوضاع» ادامه خواهد داد.

این در حالی است که خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از ادوارد باسورین، یکی از فرماندهان جدایی‌طلب طرفدار روسیه در منطقه دونتسک در شرق اوکراین استفاده از سلاح شیمیایی در ماریوپل را تکذیب کرد.

وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل گفته است که از زمان شروع جنگ تاکنون ۱۰ هزار غیرنظامی در این شهر کشته شده‌اند و اجساد کشته‌ها «خیابان‌ها را فرش کرده است».

بویچنکو افزود هنوز ۱۲۰ هزار غیرنظامی در ماریوپل به‌سر می‌برند و نیازی فوری به مواد غذایی، آب و دارو دارند.

او روسیه را متهم کرد که برای سرپوش گذاشتن بر کشتار غیرنظامیان، گذرگاه‌های بشردوستانه به ماریوپل را مسدود کرده است.

حدود دو سوم کودکان اوکراین آواره شده‌اند

بر اساس گزارش صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، ۴,۸ میلیون کودک از ۷,۵ میلیون کودک اوکراینی مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند.

طبق گزارش یونیسف، دست‌کم ۱۴۲ کودک در هفت هفته تهاجم روسیه به اوکراین کشته شده‌اند و این تعداد احتمالاً بسیار بیشتر از این‌هاست. اوکراین روز سه‌شنبه از کشته شدن حداقل ۱۸۶ کودک و نوجوان و مجروح شدن ۳۴۴ نفر از آن‌ها در طول جنگ خبر داد.

یونیسف به شمار زیادی از کودکانی اشاره کرد که یا با خانواده‌های خود از کشور گریخته‌اند و یا همچنان در مناطق جنگی به‌سر می‌برند. مانوئل فونتین، هماهنگ‌کننده کمک‌های اضطراری یونیسف در بیانیه‌ای که در نیویورک منتشر شد گفت: «جنگ همچنان برای کودکان اوکراین یک کابوس است». او افزود در بیش از ۳۰ سال کار بشردوستانه خود هرگز چنین افزایش سریع شمار کودکان قربانی را ندیده بوده.

بر اساس اطلاعات دولت اوکراین، برای روز سه‌شنبه ۹ گذرگاه به‌منظور انتقال غیرنظامیان از مناطق محاصره‌شده در نظر گرفته شده است.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین گفت در میان این مناطق شهر محاصره‌شده ماریوپل نیز وجود دارد و غیرنظامیان می‌توانند از این شهر با وسایل نقلیه شخصی به مناطق امن بروند. گفته می‌شود که پنج گذرگاه از ۹ گذرگاهِ توافق‌شده در منطقه لوهانسک در شرق اوکراین است.

دیدار پوتین و لوکاشنکو

ولادیمیر پوتین و الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس قرار است امروز، سه‌شنبه ۲۳ فروردین / ۱۲ آوریل برای گفت‌وگو در منطقه آمور روسیه با یکدیگر دیدار کنند.

خبرگزاری‌های دولتی روسیه و بلاروس گزارش دادند که تمرکز این گفت‌وگوها بر وضعیت اوکراین و تحریم‌های غرب علیه روسیه است.

لوکاشنکو اصرار دارد که بلاروس در مذاکرات برای حل مناقشه در اوکراین مشارکت کند. روسیه بلاروس را به‌عنوان ضامن حفاظت نیروهای خود در اوکراین می‌داند.

بازداشت یکی دیگر از مخالفان پوتین در مسکو

روز گذشته (دوشنبه)، ولادیمیر کارا-مورزا، رهبر مخالفان روسیه در مسکو دستگیر شد. وکیل این روزنامه‌نگار روس و منتقد صریح کرملین اعلام کرد که موکلش به اتهام عدم پیروی از دستورات پلیس در مسکو بازداشت شده است.

روزنامه گاردین نوشت ولادیمیر کارا-مورزا با ۱۵ روز حبس یا جریمه‌ مالی مواجه است.

کرملین از آغاز حمله نظامی به اوکراین، بازداشت روزنامه‌نگاران و فعالان ضدجنگ را افزایش داده است.

الکساندر پودرابینک، یکی از فعالان حقوق بشری روسیه درباره بازداشت کارا-مورزا گفت:

«چنین به‌نظر می‌رسد که مقام‌های کرملین از رفتار و اقدامات کارا-مورزا در رابطه با اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و به‌دلایل دیگر بسیار ناراحت شده‌اند. اما بیشتر از همه فکر می‌کنم که آن‌ها از شجاعت او خشمگین هستند.»

کارا-مورزا پیش‌ از این دو بار مسموم شده و سرویس مخفی روسیه را عامل آن دانسته بود.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتر خواستار آزادی فوری کارا-مورزا شد.