خامنه‌‌ای در سخنرانی‌اش در عصر امروز (سه‌شنبه، ۲۳ فروردین) در حضور جمعی از «مسئولان و کارگزاران نظام» ابتدا دستگاه جمهوری سالامی را از نظر مسئولیت‌پذیری بالاتر از همه نظام‌های مختلف خواند، با این استدلال که این دستگاه هم به مردم پاسخگو است و هم به خدا.

رهبر نظام سپس خواست که همه استغفار کنند، آن هم در عرصه ملی. منظور او ممکن است در روزهای آینده روشن شود.

او گفت: «خیلی از ما مسئولان به علل مختلف به ترک فعل و انجام ندادن وظایف مبتلا هستیم که خداوند در این باره انسان را سخت‌گیرانه مورد مؤاخذه قرار می‌دهد.»
خامنه‌ای در ادامه تأکید کرد که نباید فضای کشور از ناامیدی آکنده شود. او گفت: «مسائل و مشکلات وجود دارند اما قابل‌حل هستند و مبنای ارزیابی و قضاوت درباره شرایط کشور و موفقیت‌های آن، نباید فقط شاخص‌های اقتصادی باشد بلکه باید شاخص‌های دیگر را نیز در نظر گرفت و همه موارد را با هم سنجید.» او در این رابطه خواست که موفقیت‌های نظام هم در نظر گرفته شوند. به عنوان نمونه‌ای از موفقیت «از پیش رفتن صحیح و روانِ جریان مدیریت کشور» یاد کرد و گفت جمهوری اسلامی به خاطر نفوذ معنوی‌اش به «یک نمونه جذاب» تبدیل شده است.

ولی فقیه در ادامه بر لزوم خصوصی‌سازی تأکید کرد و ضمن انتقاد «از اجرا نشدن سیاست‌های کلی اصل ۴۴» قانون اساسی گفت: «دولت می‌تواند با تحقق این سیاست‌ها، اقتصاد کشور را بر دوش مردم قرار دهد و خود به سیاستگذاری، نظارت و هدایت بپردازد تا حل مشکلات شتاب بگیرد.»

خامنه‌ای در بخش‌‌های پایانی سخنرانی امروز خود به مذاکرات هسته‌ای پرداخت. ابتدا گفت: «مسئولان مطلقاً معطّل مسئله هسته‌ای نشوند و بر اساس واقعیات کشور به برنامه‌ریزی و اقدام برای حل مشکلات بپردازند.»

خبرگزاری‌های دولتی درباره این بخش از سخنرانی خامنه‌ای نوشته‌اند: «ایشان [خامنه‌ای] مسئولان مذاکرات را، انقلابی، متدیّن و پر جدّ و جهد خواندند و افزودند: وزیر امور خارجه و مسئولان مذاکره‌کننده گزارش‌های دقیقی را به مراکز داخلی می‌دهند. نقد و اظهارنظر درباره عملکرد آنها هم ایرادی ندارد به شرط این‌که از سوءظن و بدبینی به دور باشد و همچنانکه بارها گفته‌ام موجب تضعیف عناصر میدان و ناامیدی مردم نشود.»

خامنه‌ای در بخش پایانی سخنرانی‌اش اندکی به جنگ در یمن پرداخت اما هیچ اشاره‌ای به جنگ اوکراین نکرد.