سازمان ثبت احوال ایران تازه‌ترین آمار خود درباره زاد و ولد و مرگ و میر در سال ۱۴۰۰ را منتشر کرد.

براساس این آمار در سال گذشته یک میلیون و ۱۰۶ هزار و ۷۲ نوزاد در کشور متولد شده است که در مقایسه با سال ۱۳۹۹ از کاهش بسیار ناچیزی برخوردار بود. بدین ترتیب روند کاهش موالید در ایران متوقف شد و میزان رشد طبیعی جمعیت ۷ دهم درصد بود.

طی سال ۱۴۰۰، بیشترین تولد از مادران گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ ساله با مجموع ۳۰۱ هزار و ۳۶۹ نوزاد بود و پس از آن مادران گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ بودند که در مجموع ۲۸۳ هزار و ۲۴۱ نوزاد به‌دنیا آوردند.

اما مسئله قابل توجه در این آمار شمار تولدها در میان «کودک ـ مادران» است. طی سال گذشته ۶۹ هزار و ۱۰۳ نوزاد از مادران گروه سنی ۱۰ تا ۱۹ ساله متولد شدند که گروه سنی پرخطر محسوب می‌شوند، یک‌هزار و ۴۷۴ نوزاد از مادرانی متولد شده‌اند که خود بین ۱۰ تا ۱۴ سال سن داشته‌اند و براساس قوانین بین‌المللی کودک محسوب می‌شوند.

بر اساس آمار رسمی سازمان ثبت احوال ایران در مقایسه با یک سال قبل از آن، در شش ماه نخست سال ۱۳۹۹، ۷۹۱ کودک از مادران ۱۰ تا ۱۴ ساله و در همین بازه زمانی ۳۶ هزار و ۵۶۲ کودک از مادران ۱۵ تا ۱۹ ساله متولد شده بودند.

کودک‌همسری جزئی از قوانین جمهوری اسلامی است. بر اساس این قانون دختران از ۱۳ و پسران از ۱۵ سالگی مجازند ازدواج کنند. طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ازدواج دختر در زیر سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر در زیر سن ۱۵ سال تمام شمسی با اجازه دادگاه و اذن ولی و «رعایت مصلحت»، مجاز است.

آمار ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ ساله در سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال پیش از آن ۱۰,۵ درصد افزایش داشت و حدود پنج درصد از کل ازدواج‌های ثبت‌شده در سال ۹۹ مربوط به ازدواج کودکان زیر ۱۵ سال است.

در اوایل دهه نودبرخی از نمایندگان زن مجلس همچون معصومه ابتکار و پروانه سلحشور از سال ۹۲ تلاش کردند که سن قانونی ازدواج را برای دختران و پسران بالا ببرند. به‌دنبال این تلاش‌ها مجلس دهم در سال ۹۷ یک فوریت طرح اصلاح ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی را تصویب کرد که در تبصره این طرح حداقل سن ازدواج برای دختران ۱۶ و برای پسران ۱۸ سال تعیین شده بود و ازدواج دختران زیر ۱۳ سال و ازدواج پسران زیر ۱۵ سال را ممنوع کرده بود. مخالفت نمایندگان اصولگرا تمام تلاش‌ها را نقش بر آب کرد و کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به‌عنوان کمیسیون اصلی بررسی‌کننده این طرح، آن را رد کرد.

در بهمن ماه سال گذشته مجلس اصولگرای یازدهم با تصویب طرحی به نام «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» قانونی تصویب کرد که بدون در نظر گرفتن شرایط مادی و روانی و برخورداری از امکانات مناسب، مردم را غیرمسئولانه به تولید مثل بیشتر ترغیب شوند. این قانون ۲۴ آبان‌ماه همان سال با نام قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» اجرایی شد.

ایده‌آل شمار فرزندان در این قانون سه تا پنج فرزند در نظر گرفته شده است و برای آن یک سری امکانات و مزایای حداقلی در نظر گرفته‌اند.

ازدواج زودهنگام کودکان در ایران در دهه‌های اخیر همواره محل بحث بوده است. بر پایه قوانین بین‌المللی رابطه جنسی بزرگسالان با کودکان زیر ۱۸ سال تجاوز محسوب می‌شود. افزون بر این، اجبار کودکان به ازدواج آسیب‌های جسمی و روانی بسیار زیادی را به آن‌ها تحمیل کرده و فرصت تحصیل، اشتغال و شکوفایی اجتماعی و گاه زندگی را از آن‌ها می‌گیرد. حاملگی زودرس در دختران نیز در برخی موارد به آسیب‌های پایدار جسمی یا مرگ آن‌ها منجر می‌شود.