رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که از آغاز سال جاری میلادی ارتش میانمار بیش از ۱۰۰ روستا را به‌طور جزئی یا کامل به آتش کشیده‌ است. سربازان در تلاش برای سرکوب نیروهای مخالف کودتا بیش از پنج‌هزار و ۵۰۰ ساختمان غیرنظامی را ویران کرده‌اند.

رویترز از ده‌ها تصویر ماهواره‌ای ارائه‌شده توسط شرکت تصویربرداری زمینی «پلانت لابز» ایالات متحده آمریکا و «ناسا»، آژانس فضایی این کشور خبر داده که آتش‌زدن گسترده روستاها در بخش مرکزی کشور را تأیید می‌کنند. این تصاویر شواهد قوی هستند که نشان می‌دهند ارتش با به آتش کشیدن گسترده روستاها در سرکوب بیشتر مقاومت در منطقه مرکزی ساگاینگ را هدف قرار داده است؛ منطقه‌ای که به‌گفته ساکنان آن مخالفان مسلحانه با حکومت نظامی مقابله می‌کنند.

تام اندروز، نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر میانمار این اقدامات ارتش را «کارزار وحشت» نامید و به رویترز گفت:

«اگر در منطقه یا روستایی زندگی می‌کنید که آن‌ها (حکومتیان) فکر می‌کنند از کسانی که سلاح به‌دست گرفته‌اند حمایت می‌کند، دشمن محسوب می‌شوید.»

اندروز افزود با چندین شاهد و افراد محلی تلفنی صحبت کرده و این افراد به او گفته‌اند ارتش در چند ماه گذشته حملات خود را در ساگاینگ افزایش داده است. به‌گفته آن‌ها، سربازان، حملات زمینی و جت‌های جنگی، حملات هوایی را انجام می‌دهند.

حکومت نظامی میانمار که در یکم فوریه ۲۰۲۱ دولت منتخب آنگ سان سوچی را سرنگون کرد، هرگونه مخالفت با حکومت نظامی را غیرقانونی اعلام کرده و می‌گوید ارتش به‌دنبال برقراری نظم در کشور است. در چند ماه گذشته، حکومت نظامی بارها بدون ارائه مدرک، نیروهای مخالف را به آتش‌زدن روستاها متهم کرده است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های محلی، ارتش و شبه‌نظامیان طرفدار ارتش از دسامبر گذشته تقریباً هر روز روستاهای مرکز میانمار را به آتش می‌کشند. عکس‌های ماهواره‌ای ناسا که در دسترس عموم قرار دارند، بزرگترین آتش‌سوزی‌ها در این منطقه را تأیید می‌کنند.

ساکنان محلی به رویترز گفتند حملات نظامی و آتش‌سوزی‌ها به آوارگی گسترده مردم منجر شده است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بیش از ۵۲ هزار نفر تنها در هفته آخر فوریه خانه‌های خود را ترک کردند.

پیش از این، مناطق مرکزی میانمار که عمدتاً بودیست‌ها در آن زندگی می‌کنند آرام بود و آتش‌سوزی‌های اخیر برای نخستین بار است که در این مناطق رخ می‌دهد. در طول سال گذشته، این منطقه محل درگیری‌های شدید بین نیروهای نظامی میانمار و گروه‌های وابسته به «نیروی دفاع خلق» (PDF)، شاخه مسلح «دولت وحدت ملی» (NUG) که در کودتا سرنگون شد، بوده است. حکومت نظامی، دولت وحدت ملی و نیروی دفاع خلق را غیرقانونی اعلام کرده و آن‌ها را تروریست می‌داند.

به‌گفته گروه امنیت غذایی میانمار، نهاد هماهنگ‌کننده سازمان ملل و سازمان‌های امدادی، سوزاندن روستاها و آواره شدن ساکنان در مناطقی مانند ساگاینگ و ماگوی – جایی که بیشتر محصولات کشور تولید می‌شود – کاشت و برداشت محصول را مختل می‌کند. این گروه هفته جاری در بیانیه‌ای گفت:

«کاهش تولید در چنین مناطقی منجر به کمبود عرضه مواد غذایی و افزایش بیشتر قیمت‌های مواد غذایی خواهد شد.»

پیش از این، ارتش در سال ۲۰۱۷ نیز صدها روستا در میانمار را ویران کرده و صدها هزار مسلمان روهینگیا را از منطقه راخین بیرون رانده بود.

ماه گذشته آمریکا رسماً اعلام کرد که ارتش میانمار علیه روهینگیا نسل‌کشی کرده است که شامل کشتار دسته‌جمعی، آتش زدن و تجاوز می‌شود. ارتش میانمار بدون ارائه مدرکی گفت مردم روهینگیا خود خانه‌های خود را آتش زده‌اند.