به گزارش شبکه الجزیره در درگیری نیروهای اسرائیلی با نمازگزاران فلسطینی در مسجد الاقصی دست‌کم ۶۷ فلسطینی مجروح شدند.

تولیت مسجد الاقصی اعلام کرد قبل از سحر هزاران نمازگزار برای اقامه نماز در مسجد الاقصی گرد آمده بودند که پلیس اسرائیل وارد عمل شد.

از ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی چنین برمی‌آید که فلسطینی‌ها به سمت نیروهای پلیس سنگ پرتاب می‌کنند و پلیس نیز با پرتاب گاز اشک‌آور به آن‌ها پاسخ می‌دهد.  برخی از ویدیوها نشان می‌دهد که شماری از نمازگزاران در داخل مسجد الاقصی در میان ابرهایی از گاز اشک‌آور فرورفته‌اند.

اورژانس هلال احمر فلسطین اعلام کرد که حداقل ۶۷ مجروح را به بیمارستان منتقل کرده است. تولیت مسجد الاقصی گفت یکی از نگهبانان نیز از ناحیه چشم مورد اصابت گلوله پلاستیکی قرار گرفته است.

به گفته هلال احمر فلسطین، نیروهای اسرائیلی مانع از رسیدن آمبولانس‌ها و امدادگران به مسجد شدند.

رسانه‌های فلسطینی نیز اعلام کردند که ده‌ها نمازگزار مجروح در داخل محوطه مسجد الاقصی محبوس شده‌اند.

پلیس اسرائیل گفت که گروهی از نمازگزاران در پایان نماز صبح قصد اعمال خشونت داشتند که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن این گروه آنها وارد محوطه سومین مکان مقدس در اسلام و مورد احترام یهودیان شدند.  

پلیس اسرائیل گفت پس از آن که گروهی از فلسطینی‌ها شروع به پرتاب سنگ به دیوار ندبه (دیوار غربی) مقدس‌ترین مکان یهودیان کردند، برای متفرق کردن آن‌ها وارد عمل شدند.

خبرنگار الجزیره گفت پلیس اسرائیل بدون هیچگونه دلیلی به محوطه مسجد الاقصی یورش برد و بعد از نماز صبح به نمازگزاران حمله کرد.

خبرنگار الجزیره در ادامه افزود که گروه‌های یهودی راست‌افراطی با انتشار فراخوان‌هایی از یهودیان خواسته‌اند در طول عید فصح در صحن‌های مسجد الاقصی تجمع کنند. با این فراخوان‌ها تنش‌ها بین مسلمانان و یهودیان آغاز شد.

تنش‌ها در هفته‌های اخیر تشدید شده است. در پی مجموعه‌ای از حملات مرگبار توسط فلسطینیان در خاک اسرائیل، اسرائیل دست به دستگیری فلسطینی‌ها و حمله نظامی به کرانه اشغالی باختری زده است. در این حملات از چهارشنبه گذشته تاکنون هفت فلسطینی کشته شدند.

انتظار می‌رود که ده‌ها هزار فلسطینی برای اقامه نماز جمعه در مسجد الاقصی گرد هم آیند.

 در ماه رمضان سال گذشته در پی برگزاری نمازهای جمعه و حملات مکرر به نمازگزاران، ارتش اسرائیل به نوار غزه حمله کرد. این جنگ که ۱۱ روز به درازا کشید منجر به کشته شدن حداقل ۲۳۲ فلسطینی و همچنین ۱۲ اسرائیلی و ویرانی قابل توجهی زیرساخت‌های مدنی غزه شد که تحت محاصره قرار دارد.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، مه/اردیبهشت سال گذشته به شورای حقوق بشر گفت که حملات مرگبار اسرائیل به غزه ممکن است «جنایت جنگی» باشد و حماس نیز با شلیک موشک به خاک اسرائیل قوانین بشردوستانه بین‌المللی را نقض کرده است.

باشله همچنین گفت حملات «بی‌رویه» حماس با موشک به خاک اسرائیل «نقض آشکار قوانین بشردوستانه بین‌المللی» است.

رمضان سال جاری مصادف است با عید فصح یهودیان و عید پاک مسیحیان و هزاران زائر به این مناسبت‌ها به اورشلیم می‌روند.