محمد مرندی، عضو هیأت مذاکره‌کننده ایران در وین اعلام کرد که مذاکرات متوقف شده است:

«آمریکایی‌ها در اواخر مذاکرات وین ناگهان رفتار و جهت‌گیری‌شان را تغییر دادند و فعلا مذاکرات متوقف شده است. فشارهای داخلی مخالفان جو بایدن و طرفداران اسرائیل باعث شد آهنگ پیشرفتی که به ویژه در آخر مذاکرات دیدیم، متوقف شود.»

عضو تیم مذاکره کننده ایران در ادامه با اشاره به شکافی که در هفته‌های گذشته در هیأت مذاکره‌کننده آمریکا پدید آمده بود و به استعفای سه تن از اعضای هیأت انجامید گفت:

«از قبل هم نشانه‌هایی در مورد تغییر رفتار طرف آمریکایی در مذاکرات وجود داشت و افرادی از تیم مذاکره کننده آمریکا استعفاء کردند و رفتند، معلوم بود در داخل آمریکا اختلافات قابل توجهی بر سر شیوه مذاکره تیم آمریکایی وجود داشت.»

ان بی سی نیوز در آن زمان (۲۵ ژانویه ۲۰۲۱) نوشته بود مقامات آمریکایی می‌گویند اختلافات عمده در مذاکرات بر سر بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ همچنان از بین نرفته و علاوه بر این زمان کمی هم تا پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران به نقطه‌ای که تهران مواد کافی برای ساخت بمب اتمی داشته باشد، باقی مانده است. بعدا اما بحث خروج سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا و همچنین مکانیسم ماشه هم به اختلافات دامن زد و مذاکرات وین را قفل کرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه پنجشنبه ۱۴ آوریل/۲۵ فروردین در یک نشست خبری در واشنگتن به خبرنگاران گفت:

«واقعیت این است که متأسفانه ما هیچ پیشرفتی برای اعلام در رابطه با مذاکرات خود نداریم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد:

«در این مرحله، هیچ یک از این مذاکرات با موفقیت به نتیجه نرسیده است.»

پرایس در همان حال  گفت‌وگو درباره آزادی زندانیان را تایید کرد و گفت این مذاکرات به موازات مذاکرات هسته‌ای در حال انجام است و ایالات متحده «با قید فوریت» به هر دو گفت‌وگو می‌پردازد.

دولت رئیسی در بدو آغاز به کار اعلام کرده بود که اجازه نمی‌دهد «مذاکرات فرسایشی» شود اما در همان حال ناگفته گذاشته بود که در صورت عدم حصول توافق در چه زمانی از مذاکرات خارج می‌شود.

فشار برخی جریان‌های داخلی بر دولت رئیسی

غلامرضا نوری، نماینده مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با رویداد۲۴ برخی «جریان‌های داخلی» را مسئول وقفه در مذاکرات دانست و گفت:  

«متاسفانه احساس می‌شود دولت‌ اراده لازم را ندارد و تحت تاثیر فشار یک‌سری جریان‌ها است. اکنون شاهد توقف مذاکرات به لحاظ نتیجه هستیم که این اتفاق به واسطه جریان‌های خاصی است که تعدادشان معدود، اما صدایشان بلند است. از این‌رو، امیدوارم دولت مصالح مردم و کشور را درنظر بگیرد و به قولی که به مردم داده که مذاکرات را به سرانجام برساند، عمل کند.»

نوری در ادامه یادآوری کرد:

«افراد تیم مذاکره‌کننده فعلی ایران با همین تعداد معدودی که نگذاشتند مذاکرات در مسیر خوبی قرار بگیرد، هم‌صدا بودند. حال که تیم مذاکره‌کننده کار را دست گرفته و در میدان عمل هم واقعیت‌ها را دیده است، باز هم برایش سخت است که راهش را از این افراد معدود جدا کند، زیرا نگران این است که حرف‌های دیروزشان با عملکرد امروزشان پیش چشم مردم متناقض جلوه کند.»

این نماینده مجلس گفت مجوز‌ مذاکره مستقیم ایران و آمریکا صادر شده بود اما «عده‌ای در داخل جلوی آن را گرفتند.»

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران دوشنبه گذشته در مصاحبه‌ای گفته بود:

 «جمهوری اسلامی ایران روی خطوط قرمز خود ایستاده است. با بررسی‌های انجام شده، نفعی در مذاکره مستقیم با آمریکا ندیدم.»

در همان حال سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در همان روز در نشست خبری هفتگی خود گفت:

«هنوز نمی‌دانیم آیا به توافق می‌رسیم یا نمی‌رسیم. چون آمریکا هنوز اراده لازم را برای رسیدن به توافق نشان نداده است.»

شامگاه پنجشنبه ۱۴ آوریل/۲۵ فروردین جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری که بر بحران اوکراین متمرکز بود، ضمن اشاره به روند مذاکرات وین خاطرنشان کرد که رئیس‌جمهوری آمریکا توافقی را که خطر برنامه هسته‌ای ایران را کاهش ندهد، امضا نخواهد کرد.

سالیوان در عین حال برای رسیدن توافق نهایی در وین ابراز امیدواری کرد و گفت:

«برای رسیدن به نقطه‌ای که تهران و واشنگتن بتوانند به توافق هسته‌ای بازگردند، پیشرفت قابل قبولی داشته‌ایم.»

پیش از این جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک نشست خبری برای چندمین بار یادآوری کرد که در مذاکرات وین توافق با ایران «نه قطعی و نه نزدیک» است.