نیروهای روسیه در جنگ با اوکراین، به‌طور فزاینده‌ای حملات خود را بر منطقه لوهانسک متمرکز می‌کنند. به‌گفته ستاد کل ارتش اوکراین، در ۲۴ ساعت گذشته حملاتی از سوی روسیه به هشت نقطه از مناطق لوهانسک و دونتسک صورت گرفته است، اما همه آن‌ها دفع شده‌اند.

در این گزارش گفته شده که نیروهای روسیه در درجه نخست تلاش می‌کنند شهرهای پوپازنا و روبیشنه در منطقه لوهانسک را تصرف کنند و چندین تانک روسی و یک سامانه توپخانه‌ای در ضدحملات اوکراین منهدم شده‌اند. این اطلاعات را نمی‌توان به‌طور مستقل تأیید کرد.

به‌گفته کی‌یف، پنج نفر در حملات روسیه به شرق اوکراین کشته شدند. در بیانیه دولت اوکراین آمده است که نبرد در دونتسک «در طول خط مقدم» ادامه دارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین شامگاه پنج‌شنبه ۲۵ فروردین / ۱۴ آوریل گفت:

«دونباس هدف اصلی روسیه است و این کشور قصد نابودی آن را دارد. نیروهای روسی در حال نابود کردن مناطق لوهانسک و دونتسک هستند.»

بر اساس برآوردهای کی‌یف و دولت‌های غربی، پس از عقب‌نشینی نیروهای روسیه از منطقه بزرگ کی‌یف، حمله گسترده روسیه به شرق اوکراین قریب‌الوقوع است. آن‌ها می‌گویند هدف مسکو برقراری ارتباط مستقیم زمینی بین شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ ضمیمه روسیه شد و لوهانسک و دونتسک است که تحت کنترل جدایی‌طلبان طرفدار روسیه قرار دارند.

شش گذرگاه برای انتقال غیرنظامیان

نگرانی‌ها در مورد احتمال حمله گسترده روسیه به شرق اوکراین افزایش یافته است. بر اساس اطلاعات سرویس‌های مخفی بریتانیا و آمریکا، روسیه اکنون در تلاش است تا نیروهای خارج‌شده از شمال اوکراین را در شرق این کشور متمرکز کند.

ستاد کل ارتش اوکراین همچنین گزارش داد واحدهای روسی که قبلاً در شهر چرنیهیف در شمال اوکراین مستقر بودند، اکنون در اطراف شهر بزرگ سیویرودونتسک، همسایه شهر روبیشنه، مستقر هستند.

سرهی گایدای، فرماندار منطقه لوهانسک، در شبکه تلگرام اعلام کرد که قرار است امروز، جمعه ۲۶ فروردین / ۱۵ آوریل شش گذرگاه برای انتقال غیرنظامیان ایجاد شود تا مردم به‌موقع خود را به مناطق امن برسانند. او از اهالی لوهانسک خواست منطقه را ترک کنند.

به‌گفته ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین، با ۹ گذرگاه انتقال در سراسر اوکراین توافق شده است. مردم همچنین باید از شهر بندری ماریوپل خارج شوند، اما آن‌ها تنها می‌توانند با وسایل نقلیه شخصی خود را به مناطق امن برسانند.

روسیه از کنترل کارخانه فولاد ماریوپل خبر داد

ارتش روسیه گزارش داد که کنترل کارخانه فولاد «ایلیچ» در ماریوپل را به‌دست گرفته است. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع در مسکو گفت:

«این نیروگاه در نتیجه حملات نیروهای روسی و واحدهای جمهوری خلق دونتسک به‌طور کامل از دست ناسیونالیست‌های اوکراینی آزاد شد.»

طرف اوکراینی این خبر را تأیید نکرده است. با این حال، سرهی وولینا، فرمانده تیپ ۳۶ تفنگداران دریایی اوکراین، در روزنامه «اوکراینسایا پراودا» وضعیت شهر را «بحرانی» توصیف کرد. او گفت ماریوپل تنها با عملیات نظامی سریع برای پایان دادن به محاصره روسیه و یا با راه حل سیاسی قابل نجات است.

اکثر نیروهای اوکراینی به رهبری «هنگ آزوف» که به‌دلیل گذشته راستگرای افراطی خود مورد انتقاد قرار گرفته است، در کارخانه فولاد آزوف-اشتال سنگر گرفته‌اند.

آژیر هوایی در کی‌یف

صبح امروز، جمعه ۲۶ فروردین / ۱۵ آوریل آژیرها در کی‌یف پایتخت اوکراین بار دیگر به صدا در آمدند. براساس گزارش‌های منتشرشده، حدود ساعت چهار صبح، هفت انفجار مهیب در شهر کوچکی در نزدیکی کی‌یف رخ داد. ظاهراً محل استقرار تانک‌ها در آن‌جا مورد حمله قرار گرفت. افزون بر این در برخی شهرهای این منطقه ابتدا برق قطع شد اما بعد این مشکل رفع شد.

ارتش روسیه روز جمعه از حمله به یک کارخانه موشک‌سازی در نزدیکی کی‌یف خبر داد. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت در طول شب موشک‌های کالیبر به سمت کارخانه «ویزار» در پنج کیلومتری جنوب غربی حومه کی‌یف شلیک شد.

فضای کی‌یف صبح جمعه متشنج توصیف شد و بار دیگر مردم شهر از آغاز مجدد حملات نگران شدند.

وزارت دفاع روسیه گفته بود در صورت حمله اوکراین به خاک روسیه ارتش این کشور به کی‌یف حملات موشکی خواهد کرد. مقامات روسیه روز پنج‌شنبه نیروهای اوکراینی را به حملات هوایی به ساختمان‌های مسکونی در منطقه هم‌مرز روسیه با اوکراین متهم کردند. به‌گفته آن‌ها در این حملات هفت نفر مجروح شدند و حدود ۱۰۰ ساختمان مسکونی در روستای کلیموو در منطقه بریانسک آسیب دیدند. به‌گفته وزارت دفاع روسیه، نظامیان این کشور یک هلیکوپتر ‌ام‌آی-۸ اوکراینی را در منطقه چرنیهیف سرنگون کردند. گفته می‌شود که این هلیکوپتردر حمله به منطقه بریانسک دست داشته است. مقامات منطقه مرزی بلگورود نیز روز پنج‌شنبه از گلوله‌باران این منطقه توسط نیروهای اوکراینی خبر دادند.

قدردانی زلنسکی از «شجاعت اوکراینی‌ها»

حمله نظامی روسیه به اوکراین ۵۰ روز است که ادامه دارد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به همین مناسبت در یک سخنرانی ویدیویی از «شجاعت و استقامت نیروهای مسلح و مردم» کشورش قدردانی کرد. زلنسکی گفت:

«مردم می‌توانند افتخار کنند که ۵۰ روز زنده مانده‌اند در حالی‌که روس‌ها حداکثر پنج روز به ما فرصت داده بودند. مردم اوکراین مهم‌ترین تصمیم زندگی خود را در ۲۴ فوریه گرفتند: مبارزه.»

زلنسکی در سخنان خود موفقیت‌ها در نبرد با نیروهای روسی، از جمله غرق کردن رزمناو موشکی «مسکوا» را برشمرد.

وزارت دفاع روسیه بامداد جمعه در بیانیه‌ای غرق شدن رزمناو «مسکوا» را تأیید کرد و گفت:

«این کشتی درحالی که به سمت بندر مقصد در حال حرکت بود، به دلیل آسیب رسیدن به بدنه در جریان آتش‌سوزی ناشی از انفجار مهمات، تعادل خود را از دست داد و در دریای طوفانی غرق شد.»

وزارت دفاع روسیه افزود، خدمه این رزمناو به سلامت از آن خارج شده است.

ولودیمیر زلنسکی روز نخست تهاجم روسیه را به یاد آورد، زمانی که بسیاری از سیاستمداران جهان به او توصیه کردند کشور را ترک کند. او گفت:

«آن‌ها نمی‌دانستند که اوکراینی‌ها چقدر شجاع هستند، چقدر برای آزادی و فرصت زندگی آن‌طور که می‌خواهند ارزش قائل‌اند.»

۲,۷۶ میلیون پناهجوی اوکراینی در لهستان

به گفته گارد مرزی لهستان، از زمان حمله روسیه به اوکراین، حدود ۲,۷۶ میلیون نفر از این کشور وارد لهستان شده‌اند. تنها در روز پنج‌شنبه، ۲۶ هزار و ۸۰۰ پناهجو به لهستان آمدند که نسبت به روز قبل از آن افزایش هشت درصدی داشت. در روز چهارشنبه ۲۲ هزار و ۵۰۰ نفر از مرز اوکراین عبور کرده بودند.

همچنین از زمان آغاز جنگ در مجموع ۶۵۲ هزار نفر به اوکراین بازگشته‌اند. آن‌ها بیشتر به مناطقی که ارتش اوکراین بازپس گرفته است رفته‌اند.