دنیس شمیهال، نخست‌وزیر اوکراین می‌گوید مدافعان شهر محاصره شده ماریوپل تا انتها با نیروهای روسیه مبارزه خواهند کرد.

او گفت این شهر بندری به رغم اولتیماتوم مسکو به جنگجویان باقی‌‌مانده برای تسلیم شدن سقوط نکرده است.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین گفت روسیه تصمیم گرفته است ماریوپل را با خاک یکسان کند.

مقامات محلی گفتند نیروهای روسی اعلام کرده‌اند که از ورود یا خروج افراد به شهر جلوگیری می‌کنند.

تصرف کل شهر ماریوپل به عنوان یک دستاورد استراتژیک بزرگ برای روسیه تلقی می‌شود که کنترل بخش وسیعی از جنوب و شرق اوکراین را به این کشور واگذار می‌کند.

یکی از مشاوران شهردار ماریوپل گفت که ساکنان مجبور شده‌اند برای دریافت مجوز عبور در صف بایستند تا بتوانند بین مناطق حرکت کنند و ممکن است تلفن‌های برخی از آنها مصادره شود یا برخلاف میلشان به روسیه برده شوند.

شمیهال در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی ABC گفت که ضرب‌الاجل روسیه برای تسلیم شدن نیروهای اوکراینی در ماریوپل تا یکشنبه نادیده گرفته شده است. روسیه عصر روز سه‌شنبه را به عنوان آخرین فرصت نیروهای اوکراینی ماریوپل برای تسلیم‌شدن اعلام کرده بود.

نخست‌وزیر اوکراین گفت:

«شهر هنوز سقوط نکرده است. هنوز نیروهای نظامی ما، سربازان ما در آنجا هستند، بنابراین آنها تا پایان خواهند جنگید. و در حال حاضر، آن‌ها هنوز در ماریوپل هستند.»

ارتش روسیه می‌گوید تقریباً تمام ماریوپل را در کنترل دارد، در حالی که گردان آزوف اوکراین هنوز در آزوفستال، یک کارخانه فولادسازی عظیم مشرف به دریای آزوف، مستقر است.

جاستین کرامپ، کارشناس نظامی و مشاور امنیتی به بی بی سی گفت که ممکن است ۵۰۰ تا ۸۰۰ سرباز اوکراینی در شهر حضور داشته باشند.

او گفت: «[کارخانه فولاد] پناهگاه‌های هسته‌ای و تونل‌هایی دارد که برای زنده ماندن در یک درگیری هسته‌ای ساخته شده است – آن‌ها واقعاً برای دفاع آماده شده‌اند.»

کرامپ افزود: «اوکراینی‌‌ها بیش از ۵۰ روز فرصت داشتند تا این مواضع را تقویت کنند و راه‌های فرار بسازند. من گمان می‌کنم که اگر آن مواضع از بین نرفته باشند اوکراینی‌ها برای مدت طولانی در آنجا مقاومت خواهند کرد.»

اوکراین از نیروهای روسیه خواسته است که کریدورهای بشردوستانه را در ماریوپل باز کنند تا به غیرنظامیان و نیروهای مجروح اوکراین اجازه خروج بدهند، اما چندین هفته است که تخلیه گسترده‌ای صورت نگرفته است.

وضعیت غیرنظامیان در شهر ناامیدکننده است، خانه‌ها ویران شده و کمبود آب گسترده است.

در حالی که مدافعان ماریوپل به مقاومت خود ادامه می‌دهند، مقامات اوکراینی هنوز هرگونه امکان تسلیم شدن این شهر به روسیه را رد می‌کنند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری‌ اوکراین در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه ۲۸ فروردین با سی‌ان‌ان داشت، ایده اجازه دادن به مسکو برای تصرف بخش‌هایی از شرق اوکراین در ازای توقف درگیری‌ها را رد کرد. او گفت:

«اوکراین و مردمش مواضع روشنی دارند. ما ادعایی نسبت به سرزمین‌های دیگران نداریم، اما قرار نیست از قلمرو خود دست بکشیم.»

در همین حال، مقام‌های شهر لویو در غرب اوکراین هم اعلام کردند که در حملات راکتی صبح دوشنبه ۲۹ فروردین شش نفر کشته و هشت نفر زخمی شدند.

هنوز مشخص نیست که هدف این حملات چه بوده است. در هفته‌های اخیر، روسیه حملات خود را بر شرق اوکراین متمرکز کرده است. گفته شده است که روسیه دست‌کم پنج موشک به مناطق مختلف شهر لویو شلیک کرده است.  

در تحولی دیگر، اوکراین می‌گوید که پنج نفر پس از گلوله‌باران خارکف (خارکیف) در روز یکشنبه جان خود را از دست دادند و دو نفر دیگر در شهر زولوته در منطقه لوهانسک کشته شدند، جایی که به ساکنان آن گفته شده است که آنجا را ترک کنند.

در میکولایف در جنوب اوکراین- جایی که جنگنده‌های اوکراین پیشروی روسیه در بندر اودسا را ​​متوقف کرده‌اند- فرماندار منطقه گفت که حملات موشکی به صورت مداوم ادامه دارد.

کامیون‌های روسیه و بلاروس نیز پس از پایان مهلت اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت ورود آنها به خاک خود، از طریق مرز لهستان و بلاروس برای بازگشت به کشور در صف ایستاده‌اند.

مقام‌های روسی مرگ سرلشکر ولادیمیر فرولوف، معاون فرمانده ارتش هشتم، آخرین افسر از چند افسر ارشد که در درگیری جان باختند را تأیید کردند.

پاپ فرانسیس هم در سخنرانی یکشنبه عید پاک خود خواستار صلح در اوکراین شد و گفت رنج مردم باید پایان یابد.