ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه دوشنبه ۱۸ آوریل/ ۲۹ فروردین در یک نشست خبری اعلام کرد که چنانچه ایران خواهان لغو تحریم‌های ورای برجام است، می‌بایست ابتدا به نگرانی‌های آمریکا «ورای برجام» رسیدگی کند. این نگرانی‌ها معطوف به فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی و برنامه موشکی سپاه پاسداران است. پرایس در ادامه یادآوری کرد که از نظر آمریکا مانعی بر سر حصول توافق در وین وجود ندارد:

«اگر آن‌ها نمی‌خواهند از این مذاکرات برای حل دیگر مشکلات دوجانبه استفاده کنند، مطمئنیم که می‌توانیم به‌سرعت بر سر برجام به تفاهم برسیم و توافق را اجرا کنیم. این ایران است که باید تصمیم بگیرد. تمام کسانی که به‌طور مستقیم در این مذاکرات دخیل بوده‌اند می‌دانند که کدام یک از طرفین پیشنهادهای سازنده بر روی میز گذاشته، می‌دانند که کدام یک از طرفین با حُسن نیت به مذاکره و تعامل پرداخته و می‌دانند که کدام یک از طرفین این کارها را نکرده است.»

پس از گذشت ۱۱ ماه از آغاز مذاکرات احیای برجام، در اسفند / مارس گذشته در حالی که خبرها از وین حاکی از احتمال دستیابی به توافق بود، این مذاکرات به‌دلیل پافشاری ایران برای تضمین توافق و همچنین خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا متوقف شد. این کشاکش همچنان ادامه دارد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته درباره علت توقف مذاکرات و اینکه آیا بحث ماندن سپاه در  «لیست سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا عامل این توقف است، گفت:

«موضوعات باقی مانده بین ایران و آمریکا بیش از یک موضوع است و ما تأکید می‌کنیم که پیام‌هایی که از طریق آقای مورا طی چند هفته گذشته قبل و بعد از سفر ایشان به تهران انجام شده با راه‌حل‌های حداقلی که باید اتفاق افتد که توافقی را اعلام کرد، فاصله دارد. مسئول عقب انداختن، پاسخ مناسب واشنگتن است.»

«خط پایان» همچنان دور از دسترس

سعید خطیب‌زاده گفته بود «جو» مذاکرات وین «منفی نیست». ند پرایس در پاسخ گفت:

«فکر نمی‌کنم توصیف جو مذاکرات کمک‌حالمان باشد. تنها یک چیز است که اهمیت دارد و این است که آیا می‌توانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی برسیم و آیا می‌توانیم به خط پایان برسیم یا نه. در این مقطع، برای ما معلوم نیست که می‌توانیم به آن‌جا برسیم یا نه. ما از پیش‌رفت چشمگیری حرف زده‌ایم که در هفته‌های اخیر در مذاکرات حاصل شده است. واضح است که حالا چند هفته‌ای می‌شود موضع متفاوتی داریم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه یک بار دیگر یادآوری کرد که آمریکا برای دو سناریو آمادگی دارد: بازگشت به پایبندی دوجانبه به برجام و هم برای سناریویی که بازگشتی دوجانبه به برجام در آن وجود ندارد. پرایس گفت:

«ما واقعا اولی را ترجیح می‌دهیم، یعنی داشتن برجام و محدودیت‌های قابل راستی‌آزمایی و دائمی که باز هم بر برنامه هسته‌ای ایران اعمال شود. این که آیا می‌توانیم به این جا برسیم یا نه، سوالی است که باید از ایران پرسید.»

امنیت اسرائیل

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی صبح دوشنبه ۲۹ فروردین در مراسم صبح رژه ارتش ایران که هر سال در چنین روزی به مناسبت روز ارتش برگزار می‌شود گفته بود:

«کوچک‌ترین تحرکی از سوی دشمن از چشمان تیزبین نیروهای مسلح ما مخفی نیست. رژیم صهیونیستی بداند کوچک‌ترین تحرک شما از نیروهای مسلح ما مخفی نیست و اگر کوچک‌ترین حرکتی از سوی شما رخ دهد، مقصد نیروهای مسلح ما مرکز رژیم صهیونیستی خواهد بود و قدرت نیروهای مسلح ما شما را آرام نمی گذارد.»

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به تهدید اسرائیل از سوی رئیس جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد که دولت بایدن نسبت به امیت اسرائیل خود را متعهد می‌داند. پرایس گفت:

«حمایت ایران از تروریسم، امنیت بین‌المللی و شرکای ما را در منطقه و جاهای دیگر تهدید می‌کند. مسلما این شامل اسراییل هم می‌شود. تعهد این دولت نسبت به امنیت اسراییل راسخ است. از هر ابزار مناسبی از جمله از طریق همکاری نزدیک با شرکایمان در اسراییل، برای مقابله با نقش بی‌ثبات‌کننده سپاه پاسداران در منطقه استفاده خواهیم کرد.»

به موازات مذاکرات احیای برجام، گفت‌وگوهای جداگانه‌ای هم درباره آزادی شهروندان آمریکایی دو تابعیتی زندانی در ایران در جریان است. پرایس گفت:

«ما همچنان هر کاری بتوانیم برای اطمینان یافتن از این که این افراد در اسرع وقت نزد خانواده‌هایشان بازگردند، انجام می‌دهیم. ممکن است موارد دیگری هم باشد که در اولویت قرار دهیم. اما در درجه اول، ما همیشه امنیت و رفاه شهروندان آمریکایی را در اولویت قرار خواهیم داد.»