براساس گزارش‌های منتشرشده در روز سه‌شنبه ۳۰ فروردین / ۱۹ آوریل ارتش روسیه حمله بزرگی را که مدت‌ها انتظار آن می‌رفت، در شرق اوکراین آغاز کرده است. اولکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین اعلام کرد که نیروهای روسی سعی کردند در امتداد کل خط مقدم در مناطق شرقی دونتسک، لوهانسک و خارکف (خارکیف) از خطوط دفاعی اوکراین عبور کنند.

آندری یرماک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین از «مرحله جدیدی در جنگ» سخن گفت. او در شبکه تلگرام نوشت:

«مرحله دوم جنگ آغاز شده است. ارتش ما را باور کنید، ارتش بسیار قوی است.»

انفجار در خط مقدم

به گزارش رسانه‌های اوکراینی، ظاهراً چندین انفجار در خط مقدم در منطقه شرقی دونتسک رخ داده است که برخی از آن‌ها شدید بودند. شهرهای مارینکا، اسلاویانسک و کراماتورسک مورد حمله قرار گرفتند. همچنین انفجارهایی در خارکف (خارکیف) در شمال شرق کشور و در زاپوریژیا در جنوب شرقی رخ داد.

گفته می‌شود که شهر میکولایف در جنوب اوکراین نیز زیر آتش است. الکساندر سنکویچ، شهردار این شهر گفت «چندین انفجار در میکولایف رخ داد. ما در حال بررسی وضعیت هستیم».

زلنسکی: «نبرد برای دونباس» آغاز شده است

پیش از این، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین در یک سخنرانی ویدیویی گفته بود که نیروهای روسیه حمله گسترده مورد انتظار را در شرق این کشور آغاز کرده‌اند. زلنسکی گفت:

«اکنون می‌توانیم بگوییم که نیروهای روسی نبرد دونباس را که مدت‌ها برای آن آماده شده‌اند، آغاز کرده‌اند.»

زلنسکی با بیان این‌که بخش بزرگی از ارتش روسیه در این حمله شرکت دارند، افزود:

«مهم نیست که چه تعداد نیروی روسی به آن‌جا آورده شوند، ما می‌جنگیم و از خود دفاع خواهیم کرد. ما هر روز چنین خواهیم کرد.»

نیروهای روسی کرمینا را تصرف کردند

بر اساس اطلاعات اوکراین، واحدهای روسی در یک جبهه وسیع به طول بیش از ۴۸۰ کیلومتر حمله کردند. اولکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت ملی اوکراین گفت:

«اشغالگران سعی می‌کنند از خطوط دفاعی ما عبور کنند. خوشبختانه ارتش ما مقاومت می‌کند. آن‌ها فقط از دو شهر عبور کردند: کرمینا و یک شهر کوچک دیگر.»

سرهی هاوداو، مدیر نظامی منطقه لوهانسک گفت کرمینا زیر آتش سنگین توپخانه قرار گرفت. او در تلویزیون اوکراین گفت روس‌ها پس از این‌که «همه چیز را با خاک یکسان کردند»، شهر را تصرف کردند. هاوداو در فیس‌بوک نوشت:

«جهنم است. حمله‌ای که هفته‌ها در مورد آن صحبت می‌کردیم شروع شده است.»

او افزود، در روبیشنه و پوپاسنا جنگ در جریان است و در دیگر شهرهایی که تا کنون آرام بودند «نبرد بی‌وقفه» ادامه دارد.

کشته و زخمی در کرمینا و خارکف (خارکیف)

پاولو کیریلنکو، فرماندار محلی در تلگرام نوشت سربازان روسی چهار غیرنظامی را هنگام تلاش برای فرار از کرمینا کشتند و چهار غیرنظامی دیگر نیز در حدود ۲۰ کیلومتری شرق کرمینا، در منطقه دونتسک کشته شدند.

به‌گفته منابع اوکراینی، بر اثر گلوله‌باران خارکف (خارکیف) در شرق اوکراین، سه نفر کشته و ۱۵ نفر، از جمله یک کودک ۱۴ ساله زخمی شدند. اوله سینیهوبوف، فرماندار منطقه، ارتش روسیه را به حمله به غیرنظامیان متهم کرد و گفت نارنجک‌ها درست مقابل خانه‌های مسکونی، زمین‌های بازی کودکان و نزدیک مراکز کمک‌های بشردوستانه فرود آمدند.

پنتاگون: روسیه ارتش خود را در شرق و جنوب تقویت می‌کند

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع آمریکا، روسیه در حال افزایش قابل توجه نیروهای خود در شرق و جنوب اوکراین است. جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده گفت، در چند روز گذشته بیش از ۱۰ واحد رزمی تاکتیکی در آن‌جا مستقر شده‌اند.

به‌گفته کربی، ارتش روسیه همچنین حملات هوایی بیشتری را در دونباس و شهر بندری ماریوپل انجام می‌دهد.

تصرف بخش‌های بیشتری از دونباس به روسیه این امکان را می‌دهد تا گذرگاهی جنوبی به سمت شبه‌جزیره کریمه که در سال ۲۰۱۴ ضمیمه خود کرد، ایجاد کند.

منابع اوکراینی می‌گویند در ماریوپل، نیروهای روسی گلوله‌باران آخرین سنگر اصلی واحدهای مدافع شهر را با سلاح‌های سنگرشکن آغاز کرده‌اند.

دنیس پروکوپنکو، فرمانده هنگ راست افراطی ناسیونالیست آزوف، در پیامی ویدئویی گفت روس‌ها در حملات خود از سلاح‌های سنگین استفاده کردند، هرچند که می‌دانستند بسیاری از غیرنظامیان در محوطه وسیع کارخانه فولاد آزوف پناه گرفته‌اند. پیش از این گفته می‌شد که در این کارخانه نیروهای هنگ آزوف که روسیه آن‌ها را نئونازی‌ می‌خواند مستقر هستند.

بیش از ۱۰۰ هزار نفر از اهالی ماریوپل هنوز در این شهر ویران‌شده و تحت محاصره زندگی می‌کنند. آن‌ها در حال حاضر نمی‌توانند از طریق گذرگاه‌های انتقال غیرنظامیان، شهر را ترک کنند. ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین گفت امتناع روسیه از گشودن مسیرهای امن انتقال غیرنظامیان می‌تواند توجیهی برای محاکمه این کشور به اتهام جنایت جنگی باشد. این در حالی است که روسیه می‌گوید «ناسیونالیست‌های نئونازی» در سمت اوکراین، تخلیه غیرنظامیان را دشوارتر می‌کنند.

در همین حال نخستین محموله تسلیحاتی جدید ایالات متحده آمریکا نیز وارد مرزهای اوکراین شد. یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا که از ذکر نامش خودداری کرد، گفت چهار هواپیمای حاوی تجهیزات نظامی به اوکراین تحویل داده‌ شد و پنجمین پرواز نیز به‌زودی انجام خواهد شد.

کاخ سفید پیش از این از کمک نظامی جدید به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار (حدود ۷۳۷ میلیون یورو) به نیروهای مسلح اوکراین خبر داده بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بسته کمکی جدید شامل ۱۸ فروند ادوات توپخانه‌ای هویتزر ۱۵۵ میلی‌متری، ۲۰۰ نفربر زرهی ام۱۱۳، ۱۱ هلیکوپتر ام‌آی۱۷، ۱۰۰ خودروی زرهی دیگر و مهمات توپخانه است.

سخنگوی پنتاگون گفت سربازان آمریکایی مستقر در جناح شرقی ناتو باید آموزش نظامیان اوکراینی را با هویتزرهای ۱۵۵ میلی‌متری «طی چند روز آینده» آغاز کنند.