به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت:

«موضوعات و مباحث فنی در مذاکرات وین تمام و مشخص شده است بحث‌های فنی صورت گرفته و تنها موضوعات سیاسی باقی مانده که مربوط به وزارت امور خارجه است.»

رییس سازمان انرژی اتمی در ادامه مصاحبه با ایرنا ادعا کرد که اختلافات بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از میان برداشته شده است. اسلامی گفت:

«در سال‌های اخیر گزارش‌هایی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برخلاف فعالیت‌های هسته‌ای ایران منتشر شده است اما با گفت‌وگو و رایزنی‌های انجام گرفته، این مباحث خاتمه پیدا کرده و ایران و آژانس بر اساس قوانین پادمان، روابط خود را مدیریت کردند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه هفته گذشته ( ۲۵ فروردین) با انتشار گزارشی محرمانه به شورای حکام از آغاز به کار یک سایت جدید ساخت سانتریفوژ در نطنز در استان اصفهان خبر داد. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود ایران تمامی تجهیزات لازم برای ساخت قطعات سانتریفیوژ را از تاسیسات کرج به نطنز منتقل کرده است. بر اساس این گزارش ایران این اقدام را شش هفته بعد از ساخت سایت دیگری در اصفهان برای ساخت همان قطعات انجام داده. آژانس در این مرکز دوربین‌های نظارتی‌اش را نصب کرده اما به گفته مسئولان جمهوری اسلامی فعلا به تصاویر این دوربین‌ها دسترسی ندارد. علاوه بر دسترسی به تصاویر دوربین‌های نظارتی، ذرات اورانیوم غنی‌شده در چند مکان هسته‌‌ای (در برخی گزارش‌ها سه مکان و در برخی گزارش‌ها چهار مکان) اعلام نشده از اختلافات آژانس با ایران است. رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بعد از سفر به ایران اعلام کرد اختلافات بر سر دو مکان اعلام‌نشده حل شده است.

اسلامی در ادامه مصاحبه با ایرنا گفت:

«این گزارش‌ها مواردی اتهامی بود که رژیم صهیونیستی و گروه‌های ضدانقلاب دنبال می‌کنند، سال‌هاست که آنها به ایران اتهام می‌زنند یا آدرس‌هایی غلط می‌دهند چرا که همیشه به دنبال تلاطم بوده‌اند اما ما روابط روتین خود را با آژانس دنبال می‌کنیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران خاطرنشان کرد که «سایت‌ها و مراکز هسته‌ای هم که در سال‌های اخیر آسیب دیده بودند، سامان یافته‌اند و در حال حاضر طبق قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، فعالیت‌های آنها به‌صورت کمی و کیفی در حال انجام است، آب سنگین اراک هم فعال است.»

۱۲ تیرماه سال ۱۳۹۹ در تأسیسات نطنز وقوع یک انفجار به تخریب گسترده «مرکز مونتاژ سانتریفیوژ ایران» منجر شد.   

برخی منابع مدعی شده‌ بودند که این حادثه در اثر حمله سایبری رخ داده و احتمالاً اسرائیل در آن نقش داشته‌ است. شبکه دولتی کان اسرائیل اعلام کرده بود که حادثه در تأسیسات اتمی نطنز، کار اسرائیل و نتیجه «حمله سایبری این کشور به ایران» بوده ‌است.

موسسه اطلاعاتی اسرائیلی اینتل‌لب نیز ۱۲ تیر سال ۱۴۰۰ تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرد که نشان می‌داد بخش‌هایی از ساختمان تاسیسات تسا در کرج در اثر حمله پهپادی تخریب شده است. این تأسیسات نقش مهمی در پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران داشتند.

بر اساس گزارش روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، این تاسیسات در بین فهرست اهداف پیشنهادی اسرائیل برای حمله بود که اوایل سال گذشته میلادی به دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا ارائه شده بود.

بر اساس گزارش فصلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کل ذخایر اورانیوم غنی شده اکنون به دو تن و ۳۰۰ کیلوگرم رسیده است. ۷۰۷ کیلو و ۴۰۰ گرم بیش از گزارش قبلی است. این میزان هنوز کمتر از بیش از پنج تن اورانیوم غنی‌شده‌ای است که جمهوری اسلامی قبل از توافق سال ۲۰۱۵ ذخیره کرده بود، اما بالاترین خلوصی که در آن زمان از ۲۰ درصد فراتر نرفته بود.