سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه به خبرگزاری اینترفاکس گفت که «روسیه مایروپل را تصرف کرده است. اوضاع آرام است و راه برای بازگشت غیرنظامیان هموار شده.»

شویگو گفت که روسیه بیش از ۱۴۲ هزار غیرنظامی را از ماریوپل تخلیه کرده است.

او ادعا کرد که ۱۴۷۸ نیروی اوکراینی خود را تسلیم کرده‌اند، اما بیش از ۲۰۰۰ اوکراینی دیگر همچنان از کارخانه فولاد آزوفستال دفاع می‌کنند.

شویگو گفت که کارخانه آزوفستال به‌طور کامل در محاصره است.

نمی‌توان هیچ یک از این ادعاها را به‌طور مستقل تأیید کرد. هنوز هیچ خبری از طرف اوکراینی برای تأیید یا تکذیب این ادعای وزیر دفاع روسیه منتشر نشده است.

همچنین خبرگزاری‌های روسیه گزارش دادند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور از عملکرد وزیر دفاعش برای تصرف ماریوپل تقدیر کرده و به او گفته است که «که نیازی به حمله به کارخانه آزوفستال نیست، بلکه باید آن را محاصره کرد به‌شکلی که حتی یک مگس هم نتواند از آن عبور کند.»

پوتین تاکید کرده است که روسیه در صورت تسلیم شدن افرادی که در این مجتمع صنعتی هستند، امنیت جانی آن‌ها را تضمین می‌کند. نیروهای اوکراینی بارها گفته‌اند که تسلیم نخواهند شد و در موضع دفاعی‌شان باقی می‌مانند.
مجتمع صنعتی فولادسازی آزوفستال آخرین سنگر نیروهای اوکراینی برای جلوگیری از اشغال کامل بندر مهم ماریوپل است. پیش از انتشار صحبت‌های وزیر دفاع روسیه، اوکراین مذاکرات بی‌قید و شرط در مورد ماریوپل را پیشنهاد داد.

به گفته مقام‌ها، اوکراین آماده حل و فصل موضوع رفع محاصره ماریوپل و تخلیه غیرنظامیان از طریق دیپلماسی است و پیشنهاد داده است که یک دور ویژه از مذاکرات با روسیه در شهر محاصره شده برگزار شود.

میخایلو پودولیاک، مذاکره‌کننده اوکراین و دستیار رئیس‌جمهور اواخر روز چهارشنبه، ۳۱ فروردین این پیشنهاد را مطرح کرد. آن هم ساعاتی پس از اینکه نیروهای اوکراینی در کارخانه آزوفستال به ضرب‌الاجل روسیه برای تخلیه آنجا تا ساعت ۲ بعدازظهر به وقت محلی توجهی نکردند.

دیوید آراخامیا، یکی دیگر از مذاکره کنندگان ارشد اوکراین هم در تلگرام نوشت که او و پودولیاک «آماده ورود به ماریوپل برای گفت‌وگو هستند.»

«امروز در گفت‌وگو با مدافعان شهر پیشنهادی برای انجام مذاکرات مستقیم در محل برای تخلیه پادگان نظامی ما مطرح شد. ما به نوبه خود آماده هستیم تا در هر زمان به محض دریافت تأییدیه از طرف روسیه، برای چنین مذاکراتی حاضر شویم.»

در حالی که تلاش ناامیدانه دیگری برای تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل در روز چهارشنبه شکست خورد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، هشدار داد که «وضعیت در ماریوپول رو به وخامت است» و هزاران سرباز و غیرنظامی در شهر گیر افتاده‌اند.

زلنسکی در دیدار با نمایندگان رسانه‌ها پس از گفت‌وگو با چارلز میشل، رئیس شورای اروپا در کی‌یف، گفت که کشورش آماده حل و فصل مسائل در ماریوپل است، اما روسیه «هنوز برای انجام چنین اقدامی آمادگی نشان نداده است».

«وضعیت در ماریوپل رو به وخامت است. متاسفانه تا اینجای کار نمی‌توانیم به نتیجه مثبتی برسیم. رزمندگان ما صدها مجروح دارند. با حمایت از غیرنظامیان عادی، جان خود را از دست می‌دهند. زیرا تا آنجا که من می‌دانم، حدود هزار غیرنظامی پشت سر افراد ما در ماریوپل هستند، از جمله کودکان و زنان.»

رمضان قدیروف، یکی از متحدان ولادیمیر پوتین، هم گفت که او معتقد است نیروهای روسی «قبل از وقت ناهار یا بعد از ناهار» روز پنجشنبه کنترل کامل کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل را در دست خواهند داشت.

ادامه فشار بر روسیه

وزرای دارایی گروه ۷ گفتند که با هم متعهد شده‌اند که بیش از ۲۴ میلیارد دلار برای سال ۲۰۲۲ و بعد از آن به اوکراین کمک کنند و افزودند که آماده هستند تا در صورت نیاز اقدامات بیشتری انجام دهند.

رویترز هم گزارش داد که اوکراین در تلاش است تا متحدان غربی را متقاعد کند که محموله‌های گاز طبیعی روسیه را از خط لوله نورد استریم ۱ به خط لوله اوکراین منتقل کنند و اهرم فشار بیشتری در اختیار کی‌یف قرار دهند.

همزمان ایتالیا هم قراردادی را با آنگولا برای افزایش عرضه گاز در تلاش برای جدا شدن از وابستگی به گاز روسیه امضا کرده است. ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا در مصاحبه با کوریره دلا سرا گفت: «ما نمی‌خواهیم دیگر به گاز روسیه وابسته باشیم، زیرا وابستگی اقتصادی نباید به تابعیت سیاسی تبدیل شود.»

به گفته یک مقام آمریکایی، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا هم قرار است روز پنجشنبه برنامه‌هایی را برای ارسال کمک‌های نظامی بیشتر برای کمک به اوکراین برای مقابله با تهاجم روسیه اعلام کند.

 آلمان که این روزها در فشار است تا به اوکراین بیشتر و سریع‌تر کمک کند از خود در برابر انتقادات ناشی از تأخیر در صدور مجوز تحویل تسلیحات سنگین به اوکراین دفاع کرد. در همین حال روزنامه بیلد گزارش داد که دولت این کشور خودروهای زرهی و تانک‌ها را از فهرستی که سازندگان تسلیحات آلمانی به اوکراین پیشنهاد ‌کرده‌اند، حذف کرد و کاتالوگ تسلیحاتی که به اوکراین پیشنهاد داده است را از ۴۸ صفحه به ۲۴ صفحه کاهش داد.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، که برای رهایی از فشار استعفا به‌دلیل برگزاری مهمانی در زمان قرنطینه کرونا بیش از دیگر رهبران غربی بر موضوع اوکراین متمرکز شده است صبح امروز ولادیمیر پوتین را به یک تمساح تشبیه کرد و گفت که خوشبین نیست که بتوان با رهبر روسیه مذاکره کرد.

«چگونه می‌توانید با یک تمساح مذاکره کنید وقتی که پای شما در آرواره‌هایش است، این مشکلی است که اوکراینی‌ها با آن روبه‌رو هستند. با توجه به عدم حسن نیت آشکار پوتین، بسیار سخت است که ببینیم چگونه اوکراینی‌ها می‌توانند اکنون با پوتین مذاکره کنند.»