احیای برجام به گره اصلی رسیده است. ایران ادعا می‌کند که توافق دوباره به تصمیم سیاسی آمریکا باز می‌گردد و واشنگنتن نیز تهران را به درخواست‌های فراتر از برجام و وقت‌کشی متهم می‌کند. در تازه‌ترین رویداد علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدعی شده است که «دشمنان» بارها از ایران خواسته‌اند که برای رفع تحریم‌ها دست از انتقام خون قاسم سلیمانی برداریم، اما ایران این خواسته را نمی‌پذیرد.

تنگسیری عصر پنج‌شنبه یکم اردیبهشت گفت تعهد ایران به عدم انتقام خون قاسم سلیمانی «یک خیال خام» از طرف آمریکا است و ایران «هیچ‌گاه تلاش برای انتقام را به‌عنوان شرط رفع تحریم‌ها متوقف نخواهد کرد».

این نخستین واکنش مستقیم یک مقام بلندپایه سپاه پاسداران به گره خوردن برجام به تحریم‎های سپاه پاسداران یا تعهد ایران به عدم حمله تلافی‌جویانه به نیروهای آمریکایی که با دستور دونالد ترامپ قاسم سلیمانی را در ژانویه ۲۰۲۰ در عراق ترور کردند، است. شبه نظامیان وابسته به ایران یا سپاه پاسداران به‌صورت مستقیم در سال‌های اخیر چندین مرتبه به پایگاه یا کاروان نظامیان آمریکایی در عراق حمله کردند.

پیش از این حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی در سخنانی که ناچار به عذرخواهی بابت آن شد، ادعا کرده بود که فرماندهان سپاه گفته‌اند که مذاکرات وین را چنانچه به نفع منافع ملی است، معطل خروج نام این گروه از فهرست تروریستی نکنند.

https://www.radiozamaneh.com/712399

رسانه‌های بین‌المللی به نقل از منابع اسرائیلی و آمریکایی گزارش کرده‌اند که خواسته اصلی ایران در مذاکرات احیای برجام خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی است.

آمریکا در دوره دونالد ترامپ، پس از اینکه به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد، سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۱ آوریل/ یکم اردیبهشت گفت که اگر ایران خواهان لغو تحریم های فراتر از برجام است باید به نگرانی‌های فراتر از برجام ما نیز رسیدگی کند.

اسراییل اصلی‌ترین مخالف خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی و احیای برجام است و در این باره به مقام‌های آمریکایی هشدار داده است. رسانه‌های اسرايیل ادعا کرده‌اند که جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا با خروج نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی مخالفت و این موضوع را به کشورهای اروپایی عضو برجام اعلام کرده است. ند پرایس اما حاضر به تأیید این موضوع نشد. او گفت که مذاکرات غیرعلنی است و زمانی توافق ممکن خواهد شد که منافع ملی آمریکا تأمین شود.

در ایران نیز وزیر خارجه جمهوری اسلامی تأکید کرده که ایران بارها گفته است که از خطوط قرمز خود در مذاکرات برجام کوتاه نمی‌آید.

بنا به گفته امیرعبداللهیان انتقال پیام میان تهران و واشنگتن به واسطه اتحادیه اروپا در جریان است.