به‌گزارش الجزیره، روز جمعه ۲ اردیبهشت / ۲۲ آوریل نیروهای اسرائیل با ورود به محوطه مسجد الاقصی در شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) حدود ۴۰ فلسطینی از جمله سه خبرنگار را زخمی کردند.

به‌گفته خبرنگاران حاضر در محل، حمله تازه صبح روز جمعه انجام شد و فلسطینی‌ها به سمت پلیس اسرائیل که لباس کامل ضدشورش پوشیده بودند و با شلیک گلوله‌های پلاستیکی و نارنجک‌های شوک‌آور وارد محوطه شده بودند، سنگ پرتاب کردند.

مسجد الاقصی در میان تشدید تنش‌ها پس از سلسله حملاتی در داخل اسرائیل که منجر به کشته شدن ۱۴ نفر از شهروندان اسرائیلی شد و حملات پلیس این کشور در کرانه باختری رود اردن، مرکز خشونت‌های اخیر بوده است.

انتظار می‌رود هزاران مسلمان بعد از ظهر در مسجد الاقصی برای اقامه نماز جمعه حضور داشته باشند.

بازدید گروه‌های یهودی از این مکان دینی روز جمعه برای ۱۰ روز آخر ماه مبارک رمضان به حالت تعلیق درآمد.

امسال، ماه رمضان با عید فصح یهودیان و عیدهای بزرگ مسیحیان مصادف شده است و ده‌ها هزار نفر از هر سه مذهب به بخش قدیمی بیت‌المقدس (اورشلیم) هجوم آورده‌اند.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در دیدار با هیئتی از وزارت خارجه آمریکا در رام‌الله، اسرائیل را مسئول تنش‌ها و نبود چشم‌انداز سیاسی برای حل بحران دانست.

او گفت با ادامه تنش‌ها از سوی اسرائیل، رهبران فلسطینی شورای مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین ناچارند به انصراف از به‌رسمیت شناختن اسرائیل و پایان دادن به همه انواع هماهنگی‌ها با این کشور ادامه دهد.

هیئت آمریکایی به ریاست یائیل لیمبرت، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، هادی عمرو، معاون دستیار وزیر خارجه در امور اسرائیل و فلسطین و شماری از مستشاران و مقام‌های وزارت خارجه آمریکا به رام‌الله سفر کرده است. این هیئت شب گذشته نیز با یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل دیدار کرد.

لاپید پس از دیدار شب گذشته در توییتر نوشت اسرائیل در این شرایط بسیار دشوار به حفظ وضعیت تاریخی مسجد الاقصی ادامه می‌دهد.

او نیروهای فلسطینی را به «تروریسم» متهم کرد و از سران منطقه خواست که برای کاهش تنش‌ها به مسئولیت خود عمل کنند.

یائیر لاپید افزود شلیک راکت از نوار غزه به‌هیچ‌وجه قابل قبول نیست و حماس باید بداند که اسرائیل برای حفظ امنیت شهروندان خود هر کاری انجام خواهد داد.

پلیس اسرائیل روز گذشته دستور آماده‌ باش کامل برای هرگونه تنش در مسجد الاقصی را صادر کرده بود.