استان سویدا در زمان جنگ سوریه «نسبتاً» بی‌طرف ماند. به جبهه مخالفان بشار اسد نپیوست و از گزند سرکوب‌های بشار اسد هم مصون ماند. دولت پذیرفت که ساکنان این منطقه تنها در استان خود در ارتش «خدمت کنند» و به گفته جوزف ضاهر، مدرس دانشگاه سوری- سوئیسی یک «خودمختاری محدود» به آن‌ها داد.

با پایان یافتن نسبی جنگ در سوریه و تسلط دوباره بشار اسد بر بسیاری از مناطق اما دروزی‌هایی که به سیاست‌های حکومت معترض شدند، تحت محاصره اقتصادی و فعالان سیاسی در این استان تحت تعقیب قرار گرفته‌اند.

در ماه مارس مازن بدریه در خانه‌اش به دست مأموران امنیتی ربوده شد. علاوه بر او چند تن دیگر از کارکنان رسانه، فعالان مدنی و معترضان هم بازداشت شده‌اند.

اعتراضات ضدحکومتی که در ماه فوریه ۲۰۲۲ در این استان رخ داد، سبب آنچه که فعالان سوریه‌ای و ساکنان این استان تشدید «مجازات تنبیهی» از سوی حکومت می‌خوانند، شده است.

سیاست‌های اقتصادی دولت بشار اسد که توانست با حمایت ایران و روسیه بر مخالفان خود غلبه کند و کنترل بخش بزرگی از کشور را دوبار در دست بگیرد، شرایط زندگی برای شهروندان باقی‌مانده در این کشور را دشوارتر کرده است.

دولت سوریه یارانه نان، حامل‌های انرژی و کالاهای ضروری را یا کاهش داده یا به صورت کامل قطع کرده است. سقوط ارزش پوند سوریه و افزایش تورم هزاران ساکن سویدا را در حالی که دیگر مناطق سوریه سکوت کردند، به خیابان آورد.

شیخ سلیمان عبدالباقی از رهبران جامعه دروزی‌های سویدا که در اعتراضات فوریه حضور داشته به الجزیره گفته است بشار اسد و دولت او «مشت آهنین» شکل داده‌اند تا هر ناهمخوانی را سرکوب کنند.

عبدالباقی گفته که دروزی‌ها خواستار اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت که هفت سال قبل به تصویب رسید و همچنین حمایت کشورهای دیگر برای جلوگیری از خون‌ریزی بیشتر هستند.

قطعنامه ۲۲۵۴ که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید بر اصلاح قانون اساسی سوریه، حل و فصل اختلافات طرف‌های درگیر و انتقال نهایی قدرت از مسیر پیش‌بینی شده در این قطعنامه تأکید دارد.

بازنویسی قانون اساسی در سوریه سرنوشت نامشخصی دارد. بسیاری از مخالفان بشار اسد یا در زندان زیر شکنجه جان دادند یا ناچار به ترک کشور شده‌اند. تنها اسلام گرایان افراطی که از حمایت ترکیه برخوردارند در برخی مناطق سوریه هنوز حضور دارند. انتخابات نمایشی ریاست‌جمهوری هم به محلی برای قدرت‌نمایی بشار اسد بدل شد.

«همه زمستان را بدون بخاری سر کردیم»

الجزیره به نقل از «ابوالجود»، فعال مدنی و از شهروندان ساکن سویدا روایت کرده است پس از اعتراضات فوریه دولت بشار اسد ساکنان سویدا را با افزایش قیمت کالا و خدمات، مجازات کرده است.

به گفته او قیمت کالا و خواربار در سویدا همواره در حال افزایش است. یک کیلوگرم گوجه در سویدا ۵۰۰۰ پوند سوریه معادل دو دلار است در حالی که در سایر مناطق تحت کنترل دولت ارزان‌تر است.

ابوالجود همچنین از افزایش فساد در ادارات دولتی خبر داده است: «مردم برای گرفتن پاسپورت هفته‌ها در اداره مهاجرت منتظر می‌مانند. کاری انجام نمی‌دهند مگر اینکه رشوه‌ای بدهید».

«سامیه» هم که به دلایل امنیتی نخواسته نام اصلی‌اش فاش شود، گفته: ما قبلاً هم مشکل اقتصادی داشتیم اما اکنون همه چیز از کنترل خارج شده است.

او که دانشجو است و در رفت و آمد میان دمشق و زادگاهش، روایت کرده در زمستانی که گذشت «تنها هشت ساعت در روز برق داشتند و خانواده او بیشتر زمستان را بدون گرمایش سپری کردند».

به گفته سامیه خانواده‌اش به دلیل گرانی سوخت بیشتر اوقات بخاری را خاموش نگه داشتند و از پتو برای گرم نگه داشتن خود استفاده کردند.

در سوریه بنا بر گزارش نهادهای بین‌المللی ۹۰ درصد جمعیت در فقر زندگی می‌کنند و ۶۰ درصد در معرض گرسنگی هستند. دولت نیز متأثر از کاهش درآمد و تحریم‌های بین‌المللی بودجه عمومی را کاهش داده است.

«دولت نمی‌خواهد جنگ دیگری را شروع کند»

جوزف ضاهر، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب «سوریه پس از قیام‌ها: اقتصاد سیاسی مقاومت دولت» در پیوند با این موضوع گفته است که فروپاشی زیرساخت‌ها در سوریه شرایط را بر زندگی دشوارتر کرده است.

در جنگ سوریه که بیشتر از ۱۰ سال به درازا کشید و همچنان نیز به صورت جزئی در برخی مناطق تحت کنترل نیروهای موسوم به اسلام‌گرایان شورشی ادامه دارد، بخش بزرگی از زیرساخت‌ها، شبکه برق‌رسانی و آب‌رسانی و حمل و نقل عمومی از بین رفت.

تحریم‌های وضع شده علیه دولت سوریه و نزدیکان بشار اسد به گفته ضاهر تأمین قطعات مورد نیاز برای بازسازی زیرساخت‌ها را سخت کرده است.

او در تحلیل اینکه آیا در سویدا میان نیروهای دولتی و دروزی‌ها درگیری نظامی رخ خواهد داد هم توضیح داده «دولت تا حدودی عقب‌نشینی می‌کند چون نمی‌خواهند جنگ جدیدی راه بیندازند».

در سویدا اما ساکنان این منطقه نگرانند از اینکه رژیم بشار اسد آن‌ها را که به گفته «ابوالجود» علیه افراط گرایان جنگیدند، با افراط گرایان تهدید کند.