هم‌زمان با بازگشایی دانشگاه‌ها پس از مدت‌ها آموزش غیرحضوری به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا در ایران و برگزاری کلاس‌ها به شکل حضوری، حراست و انتظامات دانشگاه صنعتی امیرکبیر سخت‌گیری‌های تازه‌ای را در مورد پوشش و نحوه حجاب دانشجویان اعمال کرده‌اند.

به گزارش انصاف نیوز، تذکر‌های حراست دانشگاه صرفاً به لباس و پوشش دانشجویان و تنها به درهای ورودی دانشگاه محدود نمی‌شود. ماموران حراست و انتظامات دانشگاه در اقدام بی‌سابقه‌ای با راه انداختن گشت ارشاد موتوری، در صحن دانشگاه و در محیط‌های خلوت سختگیری‌های بی‌سابقه‌ای را در پیش گرفته‌اند.

تحلیل دانشجویان این است که گویا پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، مدیران تازه‌کاری که بر مسند مدیریت دانشگاه تکیه زده‌اند، رویه سرکوب و تعرض به دانشجویان را در پیش گرفته‌اند. در این میان طبعاً مأموران انتظامات تنها مجری سیاست‌هایی هستند که از مجموعه مدیریت دانشگاه به آن‌ها ابلاغ می‌شود و نقش تصمیم‌گیر در این مسئله ندارند. با این حال، برخوردهای سلیقه‌ای و سخت‌گیری‌های نامعقول به‌خصوص کارکنان زن انتظامات، که مسئولیت برخورد با پوشش دانشجویان دختر را دارند، امری واضح است. به نظر می‌رسد مدیریت جدید دانشگاه و مجموعه حراست و انتظامات قصد دارند با استفاده از وقفه‌ای که در آموزش حضوری به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا ایجاد شده بود، قواعد پوشش سلیقه‌ای و نامعقول خود را بر دانشگاه تحمیل کنند. یکی از دانشجویان به انصاف نیوز گفته است کار به آنجا کشیده که هرگاه در محوطه دانشگاه صدای موتور می‌آید، همه ناگهان می‌ترسند. یک دانشجوی دختر به انصاف‌نیوز گفته است:  

«یک بار یک انتظامات مرد به موی من که بیرون بود تذکر داد و گفت موهایت را بده زیر مقنعه و سپس کارت دانشجویی من را گرفت و شماره دانشجویی من را یادداشت کرد. من باورم نمی‌شود که دانشگاه این مدلی شده است زیرا قبل از کرونا اصلاً از این خبرها در دانشگاه نبود!»

دانشجوی دیگری در گفت‌وگو با انصاف‌نیوز می‌گوید:

«حراست در ورودی دانشگاه من را نگه داشت و گفت زیپ پالتو را باز کنم تا لباسی که زیر پالتو پوشیده‌ام را ببیند به این بهانه که در دانشگاه پالتو را درمی‌آورم و آیا لباس زیر پالتو مناسب است یا خیر! از نظر حراست مانتویی که در زیر پالتو داشتم، کوتاه بود و به بهانه پوشش نامناسب، ابتدا از ورود من به دانشگاه ممانعت شد و مسئولین حراست بعد از جر و بحث بسیار با من، به دلیل هراس از اعتراض سایر دانشجویان، با ژست دلسوزانه از ممانعت خود دست کشیدند اما تاکید کردند که به هیچ وجه توی دانشگاه پالتوی خود را در نیارم.»

تأخیر در حضور در کلاس‌ها به دلیل مزاحمت‌ها

برخی از دانشجویان به علت تذکرها و سخت‌گیری‌های انتظامات دانشگاه در حین ورود، با تأخیر در کلاس‌ها حاضر شده و یا به کلی کلاس خود را از دست می‌دهند. یک دانشجوی دختر می‌گوید:

«به علت کوتاهی موهای جلوی سرم، نمی‌توانستم موهایم را زیر مقنعه نگه دارم و موهای جلوی سرم بیرون بود. حراست من را نگه داشت و از ورودم ممانعت کرد. بهانه‌ش موی سر بود که مناسب دانشگاه نیست و باید پوشیده شود. بعد از اینکه صحبت کردم و گفتم که مدل موهای من داخل مقنعه قرار نمی‌گیره، گفت پس بذار من کمکت کنم و یکدفعه دستش رو داخل موهای من کرد و خودش موهای من رو داخل مقنعه کرد. این کار ناگهانی حراست به من شوک شدیدی وارد کرد و باعث شد چند دقیقه اصلاً متوجه اطرافم نباشم.»

یکی دیگر از دانشجویان گزارش داده است که مأموران زن حراست به جوراب دانشجویان دختر یا آستین پیراهن آن‌ها خرده می‌گیرند. اگر جوراب یا استین بنا به درک آن‌ها کوتاه باشد، شماره کارت دانشجویی دانشجوی دختر را یادداشت می کنند و به او تذکر می‌دهند که حق ورود به محوطه دانشگاه را ندارد. یکی از این دانشجویان می‌گوید:

«سه تا از خوابگاه‌های دخترانه امیرکبیر روبروی در ورودی دانشگاه در خیابان رشت قرار دارند. هنگام ورود به دانشگاه، مأمور زن انتظامات به مانتوی من گیر داد که چرا کوتاه است در حالی که من یک هفته با همان مانتو وارد دانشگاه می‌شدم و قبلاً همان مأمور زن من را با آن مانتو دیده بود. بعد از من پرسید که خوابگاهی هستی؟ من اشتباه کردم و پاسخ درست دادم و گفتم بله، خوابگاهی هستم. گفت پس برگرد به خوابگاه و لباس مناسب بپوش، با این لباس اجازه نمی‌دهم وارد دانشگاه شوی. من به همین دلیل به کلاسم دیر رسیدم و غیبت خوردم و تمام روز به خاطر این مسئله که تا این حد احترام ما در این دانشگاه توسط افرادی که گویا واقعاً مشکل دارند، زیر پا گذاشته می‌شود، عصبی بودم.»

معاشرت دانشجویان دختر و پسر در محوطه دانشگاه هم چالش‌برانگیز است. یکی از دانشجویان می‌گوید:

«یک دختر و پسر در محوطه رو به روی کانون زبان دانشگاه کنار همدیگر نشسته بودند و حراست از آنها پرسیده بود شما چه نسبتی با هم دارید و برای چی اینجا نشستید! و اینجا نباید بشینید و برید صحن دانشگاه صحبت کنید.»

پیش از این انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران در نامه‌ای سرگشاده به رئیس این دانشگاه از‌ برخوردهای سلیقه‌ای با پوشش و حجاب دانشجویان  انتقاد کرده بود. عرفان غلامعلی زاده، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران – از جمله تشکل‌های اصولگرا – با استقبال از روند سختگیری‌ها در دانشگاه‌ها در مورد پوشش دانشجویان گفته بود:

«در رابطه با حجاب در آغاز ورود دانشجو به دانشگاه، دانشجویان متعهد می‌شوند تا یک سری قوانین و موارد را رعایت کنند اما در دوره‌ی ریاست سابق شاهد این بودیم که نوع پوشش‌ها نه تنها هم‌سطح شهر نبود بلکه از خیلی مکان‌ها در شهر هم بدتر بود و اگر در شهر بودیم همچنین مناظری را مشاهده نمی‌کردیم که در دانشگاه می‌دیدیم. از همین رو از زمانی که ریاست دانشگاه تغییر کرد طبیعتاً توقع داشتیم که این قوانین جدی‌تر و با روش درست‌تر پی‌گیری شود.»

پیش از این روزنامه شرق نیز از وضعیت نامناسب خوابگاه‌های دانشجویی بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها گزارش داده بود.