ده‌ها تن از بازنشستگان تأمین اجتماعی یکشنبه ۴ اردیبهشت/۲۴ آوریل مطابق با یکشنبه‌های قبل در چندین شهر ایران از جمله کرمانشاه، تبریز، اراک و ایلام به خیابان آمدند.

بازنشستگان تامین اجتماعی از دی ماه ۱۳۹۹ هر یکشنبه مطابق با آن‌چه سنت «یکشنبه‌های اعتراضی» می‌خوانند مقابل ساختمان تأمین اجتماعی دست به تجمع اعتراضی می‌زنند. آن‌ها در اراک با شعار «نه مجلس، نه دولت، نیستند به فکر ملت» اعتراض خود را به رویه دولت و مجلس در رسیدگی به مطالبات بازنشستگان اعلام کردند.

بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی نسبت به سطح پایین حقوق و مستمری‌ها، مشکلات بیمه تکمیلی و وضعیت بد معیشتی خود معترض‌اند و خواستار اجرای کامل همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و افزایش حقوق دوره بازنشستگی بر اساس خط فقر و تورم، پرداخت بدهی بالغ بر ۳۸۰ هزار میلیارد تومانی دولت به سازمان تامین اجتماعی، بیمه درمانی کامل رایگان بازنشستگان و تغییر شیوه تعیین اعضای هیئت امناء سازمان تامین اجتماعی و کانون‌های بازنشستگی اند.

سهیم‌شدن در سهام شرکت‌های وابسته به سازمان تامین اجتماعی هم مطالبه دیگر بازنشستگان است.

شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ایران- شستا- یکی از بزرگترین و سودآورترین هلدینگ‌های اقتصادی ایران به شمار می‌رود اما بازنشستگان از سود فعالیت‌های اقتصادی و تجاری صدها شرکت زیرمجموعه آن بی‌نصیب مانده‌اند.

بدهی دولت به تأمین اجتماعی از ۳۸۰ هزار میلیارد تومان فراتر رفته است. بخشی از این بدهی نتیجه پرداخت نکردن سهم دولت از حق بیمه‌ بیمه‌شدگان و بخش دیگری هم محصول بیمه‌های تکلیفی است که حق بیمه سهم کارگر و کارفرما آن برعهده دولت است. در قانون برنامه ششم توسعه دولت به پرداخت سالانه ۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی معوقه به سازمان تامین اجتماعی مکلف شده است.

در سال ۱۴۰۰ دولت بخشی از این بدهی را از محل واگذاری سهام دولتی و تخفیف در فروش خوراک پتروشیمی‌ها تسویه کرد. در بودجه ۱۴۰۱ هم پرداخت تنها حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان از مبلغ کل بدهی از طریق تهاتر پیش‌بینی شده است. رویه‌ای که به گفته رئیس کانون بازنشستگان تهران موجب کسری بودجه ۱۱ هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی در هر ماه خواهد شد. بر همین اساس تأمین اجتماعی در سال جاری برای پرداخت حقوق بازنشستگان ناچار به استقراض از بانک رفاه شده است.

سال ۱۴۰۰ قرار بود دولت حداقل ۸۹ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی را با سهام شرکت‌های دولتی تهاتر کند. اما آنطور که علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران فاش کرده، در دولت قبل هیچ اقدامی برای پرداخت این بدهی صورت نگرفته و ۲۰ هزار میلیارد تومان آن هم که قرار بود در قالب «شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس» پرداخت شود، «از دست سازمان تأمین اجتماعی خارج شده است.»

بنا بر اظهارات رئیس کانون بازنشستگان تهران سازمان تأمین اجتماعی برای پرداخت حقوق بازنشستگان ناچار شده ۱۱۰ هزار میلیارد تومان از نظام بانکی استقراض کند و در سال ۱۴۰۱ نیز همین روند ادامه خواهد داشت.

به‌علاوه، دولت در سال جاری هنوز میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی را اعلام نکرده است و آنگونه که از اظهارات مقام‌های دولتی پیداست مقدار افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از مصوبه شورای عالی کار در باره حداقل دستمزد کمتر خواهد بود. بنابر گفته مسئولان کانون‌های بازنشستگی از هر ۱۰ بازنشسته دست‌کم شش نفر حداقل‌بگیر هستند و دو سوم بازنشستگان درآمد کمتر از خط فقر دارند.