مراسم تدفین دبانهی، دختر نوجوانی که چند هفته پیش در مکزیک ناپدید شده بود برگزار شد. ماریو اسکوبار، پدرش با ایستادن بر فراز تپه‌ای بادگیر در شمال مکزیک، که توسط ده‌ها عزادار احاطه شده بود، آماده دفن دختر نوجوان خود، یکی از آخرین قربانیان خشونت علیه زنان در کشور شد.

او گفت:

«ما از درون نابود شده‌ایم. خیلی ایمان داشتیم که او را زنده می‌یابیم، اما اینطور نشد.»

جست‌وجوی تقریباً دو هفته‌ای برای یافتن دانشجوی ۱۸ ساله حقوق که نهم آوریل در نزدیکی شهر صنعتی مونتری در شمال ناپدید شد، باعث رنجش و خشم عمومی در مورد خشونت جنسی شده است.

در مکزیک به طور متوسط ​​روزانه ۱۰ زن کشته و ده‌ها هزار نفر دیگر مفقود می‌شوند.

بیش از صد نفر از اعضای خانواده، دوستان و همسایگان به مراسم تشییع جنازه این نوجوان در زادگاه مادرش، جایی که خانواده اغلب آخر هفته‌ها و تعطیلات را آنجا سپری می‌کردند، پیوستند.

عزاداران با خواندن سرود، زیر آفتاب سوزان راه پیمایی کردند. آنها بادکنک‌های سفید و دست نوشته‌هایی را حمل می‌کردند و خواستار اجرای عدالت برای دبانهی بودند.

جسد این نوجوان پنجشنبه شب غوطه‌ور در یک مخزن، در داخل محوطه یک متل، نزدیک جایی که آخرین بار زنده دیده شده بود، پیدا شد.

دادستان کل ایالت روز جمعه گفت که علت مرگ کوفتگی جمجمه بوده و تحقیقات همچنان ادامه دارد. در مراسم تشییع جنازه، ماریو اسکوبار گفت که دخترش «کتک خورده و خفه شده است».

مرگ او در میان موجی از ناپدید شدن‌ زنان در ایالت نووو لئون رخ داد. از آغاز سال جاری، حداقل ۲۶ زن و دختر ناپدید شده اند و شش تن دیگر – از جمله دبانهی – پس از گزارش ناپدید شدن، جسدشان پیدا شده است.