مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در وین برای احیای توافق هسته‌ای به بن‌بست خورده است. ایران خواهان خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکاست اما بنا بر گزارشی که خبرگزاری فرانسه چهارشنبه هفته گذشته منتشر کرده بود، چنین به نظر می‌رسد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به تدریج به این تصمیم رسیده که سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا حفظ کند.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، طولانی شدن وقفه مذاکرات را «غیرسازنده» خواند و پیشنهاد کرد که مذاکرات بین نماینده اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد ایران به زودی از سر گرفته شود. همزمان لیندا توماس-گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل در مصاحبه‌ای احتمال داد که ممکن است برجام احیا نشود.

دولت آمریکا خود را برای شکست مذاکرات وین آماده می‌کند

اکسیوس می‌نویسد دولت بایدن اخیرا بحث درباره سناریویی را آغاز کرده است که در آن توافق هسته‌ای احیا نمی‌شود. اسرائیل دولت بایدن را برای همکاری بر سر یک برنامه جایگزین ( طرح B) تحت فشار قرار داده است.  

بر اساس این گزارش مقامات آمریکایی و اسرائیلی گفته‌اند، ایال هولاتا مشاور امنیت ملی اسرائیل اواخر این هفته برای دیدار با جیک سالیوان، همتای خود در کاخ سفید وارد واشنگتن خواهد شد.

هولاتا در راس یک هیئت برای نشست کارگروه راهبردی آمریکا و اسرائیل در مورد ایران حضور خواهد داشت.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده که رئیس جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه یکشنبه با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کرده‌اند. علاوه بر درگیری‌ها در مسجد الاقصی، فعالیت‌های هسته‌ای و منطقه‌ای ایران که اسرائیل آن را به عنوان «تهدید» درک می‌کند در مرکز این گفت‌وگوی تلفنی قرار داشت.  

دفتر نخست وزیر اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که بنت در جریان این مکالمه تلفنی به بایدن گفته است:

«من مطمئن هستم که رئیس جمهوری بایدن که دوست واقعی اسرائیل است و به امنیت این کشور اهمیت می‌دهد، اجازه نخواهد داد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سازمان‌های تروریستی خارج شود.»

کاخ سفید روز یکشنبه در بیانیه‌ای نوشت: روابط بایدن و بنت به هر آمریکا و اسرائیل این امکان را می‌دهد که در مورد مسائل دشوار به مواضع مشترک دست یابند

کارگروه «عقیق» مجددا فعال شده است

اکسیوس می‌نویسد ایالات متحده و اسرائیل در بدو آغاز به کار دولت اوباما یک کارگروه با نام رمز «Opal» (عقیق/ به عبری «لشم») ایجاد کردند. ریاست این کارگروه را مشاوران امنیت ملی هر دو کشور به عهده داشتند.در دوران تصدی ترامپ بر کاخ سفید، این مکان برای بحث در مورد خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای و هماهنگی کمپین «فشار حداکثری» تشکیل شد.

در فوریه سال گذشته زمانی که بنیامین نتانیاهو هنوز نخست وزیر اسرائیل بود، دولت بایدن پیشنهاد داد که کارگروه دوباره تشکیل شود و چنین بود که در ماه‌های مارس و آوریل سال گذشته تشکیل جلسه داد.

هنگامی که بنت در اوت سال جاری از کاخ سفید بازدید کرد، او و بایدن توافق کردند که کارگروه مجددا فعال شود. بنا به گزارش اکسیوس این کارگروه از آن زمان تاکنون سه بار تشکیل جلسه داده است. دفتر نخست وزیر اسرائیل اعلام کرده است که بایدن دعوت بنت را برای بازدید از اسرائیل پذیرفته و به او گفته که قصد دارد این کار را در ماه‌های آینده انجام دهد. کاخ سفید در بیانیه خود این موضوع را تایید کرده است.