خانواده‌های پناهجویانی که بر اثر واژگونی قایق در سواحل شمالی لبنان جان خود را از دست دادند مراسم تشییع جنازه عزیزان خود را در طرابلس برگزار کردند. این در حالی است که تلاش‌های امدادی برای یافتن ده‌ها مفقود دیگر ادامه دارد.

شامگاه روز شنبه ۳ اردیبهشت / ۲۳ آوریل یک قایق حامل پناهجویان لبنانی، سوری و فلسطینی در سواحل نزدیک طرابلس غرق شد. این حادثه با برخورد گشت ساحلی، در حالی که قاچاقچی اصلی تلاش می‌کرد از بازداشت بگریزد رخ داد و ساعاتی بعد جسد شش نفر پیدا شد.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان تخمین می‌زند که این قایق در زمان واژگونی ۸۰ سرنشین داشته است. مقامات لبنانی می‌گویند ۴۷ نفر نجات یافتند و حدود ۲۲ نفر همچنان مفقود هستند.

رئیس اداره بندر طرابلس به رویترز گفت جسد هفتم صبح روز دوشنبه ۵ اردیبهشت / ۲۵ آوریل پیدا شد.

بحران اقتصادی لبنان بیش از سه چهارم مردم این کشور را به فقر کشانده و موجی از مهاجرت به‌راه انداخته است. مردم دردمند از جمله تلاش می‌کنند تا با قایق‌های شلوغ از مسیرهای خطرناک دریایی خود را به اروپا برسانند.

در باب التبانه، یکی از محله‌های فقیرنشین و پرجمعیت طرابلس، عده زیادی برای تشییع جنازه قربانیان این حادثه گرد آمدند، از جمله یک پسر و یک مرد جوان که عزیزان خود را دفن کردند.

عمید دندانچی، ۳۸ ساله، گفت او و همسرش به سختی از این قایق جان سالم به‌در برده‌اند اما فرزندانشان نجات نیافتند.

او در حالی که چشمانش از اشک سرخ شده بود به رویترز گفت:

«من سعی کردم پسرم را بگیرم اما به جای او پتو را گرفتم. آب او را از من گرفت.»

بلال دنداچی، بازمانده دیگر در حالی که اشک می‌ریخت، گفت نیروی دریایی لبنان به اندازه کافی برای نجات غرق‌شدگان تلاش نکرده‌ است. او گفت:

«من تنها یک درخواست از فرماندهی ارتش دارم: تحقیقات شفاف. این حق فرزندان من و فرزندان برادرم و فرزندان همه این افراد است.»

در همین محله، مراسم تدفین دیگری برای دو قربانی دیگر این فاجعه – یک دختر جوان و یک زن از یک خانواده – برگزار شد. مردان پیاده و یا سوار بر موتورسیکلت در حالی که اجساد قربانیان را تا قبرستان همراهی می‌کردند، به‌نشانه عزا دست به شلیک هوایی زدند.

روز یکشنبه ارتش در یک نشست خبری اعلام کرد نیروهای گشت دریایی با این قایق برخورد کردند و قاچاقچیِ مسئول انتقال پناهجویان سعی داشت از دست ارتش فرار کند. پیش از این به نیروی دریایی گفته شده بود که این قایق به‌طور غیرقانونی سواحل لبنان را ترک کرده است.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، امسال علاوه بر این قایق غرق‌شده، سه قایق حامل ۶۴ پناهجو از لبنان خارج شده‌اند. همچنین در فاصله ژانویه تا نوامبر ۲۰۲۱ دست‌کم ۱۵۷۰ نفر که ۱۸۶ تن از آن‌ها لبنانی هستند تلاش کرده‌اند از طریق دریا از لبنان خارج شوند و خود را به کشور اروپایی قبرس برسانند. این رقم در سال ۲۰۱۹، ۲۷۰ نفر ثبت شده بود که ۴۰ تن از آن‌ها را لبنانی‌ها تشکیل می‌دادند.

صندوق بین‌المللی پول ۱۸ فروردین / ۷ آوریل سال جاری با پرداخت کمک سه میلیارد دلاری (۲,۷۷ میلیارد یورو) به لبنان موافقت کرد تا این کشور بتواند از بدترین بحران اقتصادی و اجتماعی تاریخ خود خارج شود.

کمک‌های ارسالی به لبنان در چارچوب حمایت از طرح اصلاحات مقامات لبنانی برای رشد و توسعه و همچنین افزایش ثبات مالی این کشور انجام خواهد شد.

نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان پس از اعلام توافق اولیه صندوق بین‌المللی پول با لبنان گفت اصلاحات به نفع لبنان است و این کشور به آن پایبند خواهد بود.

عربستان سعودی و کویت نیز در فردای اعلام توافق لبنان با صندوق بین‌المللی پول اعلام کردند که پس از ۵ ماه تیرگی روابط با لبنان به‌دلیل نفوذ حکومت ایران از طریق حزب‌الله در سیاست‌های لبنان، سفارت‌های خود در بیروت را بازگشایی می‌کنند.

لبنان از سال ۲۰۱۹، شاهد فروپاشی اقتصادی بی‌سابقه‌ای بوده است که بانک جهانی آن را از میانه سده گذشته تا کنون در زمره بدترین‌ بحران‌های جهان رده‌بندی کرده است. پول لبنان بیش از ۹۰ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

فروپاشی اقتصادی در لبنان با رکود سیاسی در این کشور نیز همراه بوده که به مانعی در مسیر اصلاحات جهت کاهش وخامت اوضاع و بهبود کیفیت زندگی تبدیل شده است.