پس از تغییر بزرگ در موضع آلمان، بزرگترین مشتری انرژی روسیه، اتحادیه اروپا در حال آماده‌سازی تحریم‌ها علیه فروش نفت روسیه به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین است و این می‌تواند مسکو را در مدت چند روز از درآمدی کلان محروم کند.

انتظار می‌رود کمیسیون اروپا این هفته ششمین بسته تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه را پیشنهاد کند.

کی‌یف می‌گوید صادرات انرژی روسیه به اروپا که تاکنون عمدتاً از تحریم‌های بین‌المللی معاف بوده است، هر روز میلیون‌ها یورو به جنگ مورد نظر کرملین کمک می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه شب در سخنرانی ویدئویی خود گفت:

«این بسته باید شامل گام‌های روشنی برای جلوگیری از درآمدهای روسیه از منابع انرژی باشد.»

آلمان روز دوشنبه اعلام کرد که آماده است از تحریم فوری اتحادیه اروپا علیه صادرات نفت روسیه حمایت کند. رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان گفت:

«آلمان توانسته‌ است به وضعیتی برسد که بتواند تحریم نفتی [روسیه] را تحمل کند.»

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان که نسبت به سایر رهبران غربی در حمایت از اوکراین محتاط‌تر بوده است، تحت فشار فزاینده‌ای برای اتخاذ موضعی محکمتر قرار دارد.

شولتس در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «زد.دی.‌اف» آلمان گفت تا زمانی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قرارداد صلحی با اوکراین امضا نکند که کی‌یف از آن حمایت کند، تحریم‌ها لغو نخواهند شد.

حذف اروپا از خریداران نفت روسیه به احتمال زیاد آسان‌تر از کاهش وابستگی اروپا به گاز طبیعی این کشور است. مسکو از مشتریان اروپایی خواسته است که قیمت گاز را به روبل بپردازند اما اتحادیه اروپا آن را رد کرده است. هفته گذشته مسکو صادرات گاز به لهستان و بلغارستان را پس از امتناع این دو کشور از پرداخت پول گاز به روبل، قطع کرد و اوکراین روسیه را به باج‌گیری از اروپا در زمینه انرژی متهم کرد.

وزیران اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه هشدار دادند که پیروی کامل از درخواست مسکو برای پرداخت گاز به روبل، تحریم‌های موجود اتحادیه اروپا علیه روسیه را نقض می‌کند. نمایندگان کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دیدار روز چهارشنبه درباره تحریم‌های نفتی پیشنهادی گفت‌وگو خواهند کرد.

«الحاق بخش‌هایی از شرق اوکراین به روسیه»

این اقدام در حالی انجام می‌شود که به‌گفته ایالات متحده، روسیه در تلاش است که در ماه مه جاری بخش‌هایی از شرق اوکراین را ضمیمه خاک خود کند و به‌همین منظور در حال برنامه‌ریزی یک «همه‌پرسی ساختگی» در دونتسک و لوهانسک است و می‌خواهد شهر خرسون در جنوب اوکراین را به‌عنوان جمهوری مستقل به‌رسمیت بشناسد.

مایکل کارپنتر، سفیر آمریکا در سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) ضمن اعلام این خبر افزود نشانه‌هایی وجود دارد که روسیه همه‌پرسی استقلال را در خرسون سازماندهی خواهد کرد. او گفت، کرملین می‌خواهد با چنین رفراندوم‌هایی به اقدامات خود رنگی دموکراتیک بدهد.

مسکو به‌تازگی در خرسون نفوذ خود را تقویت و استفاده از روبل را تحمیل کرده است.

افزون بر این، اینترنت در خرسون اکنون در اختیار روسیه قرار گرفته است. داگ مدوری، مدیر بخش تجزیه و تحلیل اینترنتی شرکت کنتیک، شرکت آمریکایی نظارت بر شبکه اینترنت و ناهنجاری‌های آن در سانفرانسیسکو، گفت: «کسی باید خطی از کریمه به خرسون را فعال کرده باشد». او این مسئله را تحول «وحشتناک» مشابه آن‌چه پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ رخ داد، توصیف کرد.

«نت‌بلاکز» نهاد مستقر در لندن نیز که مسدود شدن اینترنت در سراسر جهان را رصد می‌کند، این اظهارات را تأیید کرد و گفت ترافیک اینترنت در منطقه خرسون از عصر یکشنبه بعد از یک قطعی یک‌روزه از طریق شرکت مخابراتی «روس‌تله‌کام» روسیه تحت اختیار دولت روسیه قرار گرفته است.

ادامه وضعیت بحرانی در ماریوپل

ولودیمیر زلنسکی گفت تلاش‌ها برای تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل ادامه دارد و او انتظار دارد روز سه‌شنبه از بردیانسک، توکماک و واسیلیوکا، تخلیه بیشتر مردم از طریق گذرگاه‌های بشردوستانه انجام شود. شورای شهر ماریوپول اعلام کرد که تخلیه در ساعت ۷ صبح سه‌شنبه به وقت محلی از سر گرفته می‌شود.

صدها نفر در پناهگاه‌ها و تونل‌های زیرزمینی کارخانه بزرگ فولاد آزوفستال – آخرین سنگر مقاومت در برابر محاصره شهر بندری ویران‌شده توسط روسیه – محبوس شده‌اند و نیروهای مسکو شب گذشته بار دیگر گلوله‌باران آن را از سر گرفتند.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست‌وزیر اوکراین گفت «وضعیت به یک فاجعه انسانی واقعی تبدیل شده است» و آب، مواد غذایی و دارو به سرعت در حال اتمام است.

برخی از تخلیه‌شدگان ابتدا به روستایی که در دست جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو بود منتقل شدند، اما بعد در صورت تمایل به آن‌ها اجازه داده شد تا به سرزمین‌های تحت کنترل اوکراین بروند.

روز دوشنبه در حالی که رئیس اداره نظامی دونتسک گفته بود قرار است از صبح تخلیه‌های بیشتری بر اساس طرح سازمان ملل و صلیب سرخ آغاز شود، تا اواخر بعد از ظهر اتوبوس‌ها به مناطق مورد توافق نرسیده‌ بودند.

ماریوپل که تقریباً به‌طور کامل در اختیار نیروهای روسیه است، هدفی کلیدی محسوب می‌شود زیرا تصرف آن از یک سو اوکراین را از یک بندر حیاتی محروم می‌کند و از سوی دیگر برای نیروهای روسیه گذرگاهی زمینی به کریمه باز می‌کند.

اوکراین روز دوشنبه اعلام کرد که خرسون، ماریوپل، بردیانسک و اسکادوفسک، بنادر دریای سیاه و آزوف را که همگی توسط نیروهای روسی تصرف شده‌اند، به‌طور رسمی بسته است. برنامه جهانی غذا اعلام کرد که حدود ۴,۵ میلیون تن غلات در بنادر اوکراین مانده است.

«حمله موشکی به اودسا»

به‌گفته منابع اوکراینی، شامگاه دوشنبه شهر بندری اودسا در دریای سیاه هدف حملات موشکی قرار گرفت. ماکسیم مارچنکو، فرماندار منطقه اودسا در جنوب غربی اوکراین در پیامی در شبکه تلگرام از کشته‌ و زخمی‌شدن شهروندان در این حمله خبر داد اما از شمار آن‌ها چیزی نگفت.

وزارت دفاع آمریکا گفته است ارتش روسیه در شرق اوکراین پیشرفت‌های اندکی داشته است. یکی از مقامات پنتاگون گفت:

«نیروها هنوز از رهبری و کنترل ضعیفی رنج می‌برند، روحیه در بسیاری از واحدها پایین است، تدارکات در حد مطلوب نیست. به‌عنوان مثال، ارتش اوکراین توانست روس‌ها را از خارکف (خارکیف) دورتر کند.»

مسکو: ۱,۱ میلیون نفر به روسیه آورده شدند

در سوی دیگر، روسیه اعلام کرد که حدود ۱,۱ میلیون نفر را از مناطق جنگی اوکراین به روسیه منتقل کرده است. سرهنگ ژنرال میخائیل میزینزف که گفته می‌شود مسئول حمله به حلب سوریه و ماریوپل است در مسکو به خبرگزاری اینترفاکس گفت حدود ۲۰۰ هزار نفر از این افراد کودک هستند. به‌گفته او تنها در روز دوشنبه ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از جمله یک‌هزار و ۸۵۰ کودک به روسیه آورده شدند.

بر اساس گزارش اینترفاکس، این افراد به دلیل جنگ و خشونت‌های کی‌یف به مناطق امن منتقل می‌شوند. پناهجویان ادعایی از جمهوری‌های جدایی‌طلب دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین حتی قبل از حمله روسیه در ۲۴ فوریه، به این کشور آورده می‌شدند.

اوکراین این اقدام روسیه را اخراج شهروندان خود از مناطق تحت اشغال روسیه در شرق و جنوب می‌داند. به‌گفته منابع اوکراینی، ارتش روسیه به مردم اجازه فرار به مناطق تحت کنترل اوکراین را نمی‌دهد. شورای امنیت اوکراین روسیه را به ربودن کودکان و استفاده از آن‌ها برای اهداف تبلیغاتی خود متهم می‌کند.