خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ۱۴ اردیبهشت نوشت: از طریق منابع آگاه شنیده شده که حکم اعدام «احمدرضا جلالی» به اتهام جاسوسی برای اسرائیل در دستور اقدام قرار گرفته و این حکم حداکثر تا آخر اردیبهشت ماه جاری اجرا خواهد شد.

همزمانی انتشار این خبر از سوی رسانه‌های داخلی ایران در آخرین روز برگزاری دادگاه حمید نوری (عباسی)، دادیار سابق زندان گوهر دشت، به اتهام مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ شاید بی‌دلیل نباشد و ممکن است با دادگاه حمید نوری رابطه داشته باشد.

زمانه از ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی درباره این رابطه پرسید و او به زمانه گفت بعید است اعلام خبر احتمال اجرای حکم اعدام جلالی در رأی دادگاه حمید نوری تاثیر داشته باشد.

احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه در اردیبهشت ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرده بود. اکنون بعد از شش سال قرار است حکم اعدام او در همان ماهی که وارد ایران شده اجرا شود.

 شش سال پیش نیروهای امنیتی جلالی را به اتهام «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» بازداشت کردند. دادستان تهران احمدرضا جلالی را به «انتقال اطلاعات مربوط به پروژه‌های به کلی سری نظام در حوزه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌ای در قبال دریافت مبالغی به همراه حق شهروندی کشور سوئد برای خود و خانواده‌اش» متهم کرده است.

جلالی نهایتا به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم و این حکم در آذر سال ۹۶ در دیوان عالی کشور تائید شد.

هلاله موسویان، وکیل احمد رضا جلالی خرداد سال گذشته درباره وضعیت موکلش گفته بود که او به بند عمومی منتقل شده اما همچنان در سایه اعدام قرار دارد.  موسویان با ابراز نگرانی شدید از احتمال اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، به‌ویژه «پس از انتخابات ریاست جمهوری»، گفته بود:

«به شدت براى موکلم به خصوص بعد از انتخابات نگرانم. باوجود ابراز مکرر این نگرانى توسط اینجانب، از طرف کشوری که ایشان تابعیت مضاعف دارند و اتحادیه اروپا، هیچگونه اقدام موثرى صورت نگرفته است.»

سازمان حقوق بشر ایران و «با هم علیه مجازات اعدام» است پنج‌شنبه ۲۸ آوریل/۸ اردیبهشت، در گزارش سالانه خود درباره وضعیت اعدام در ایران اعلام کرده بودند که اجرای احکام اعدام در ایران پس از آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ افزایش صد درصدی داشته است. 

جلالی در طی سال‌های گذشته از بسیاری از حقوق اساسی خود در زندان محروم بوده است.

۴ آذر ۱۳۹۹ با وجود اعتراض‌های داخلی و بین‌المللی، خانواده احمدرضا جلالی از انتقال او سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام خبر داده بودند.

در ۲۰ آذرماه ۱۳۹۹ و هم‌زمان با انتشار خبر انتقال جلالی به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام، ۱۶۴ دانشمند از سراسر جهان با برگزاری یک «ماراتن علمی ۲۴ ساعته» در یوتیوب، از مقام‌های ایران خواستند حکم اعدام احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهش‌گر ایرانی-‌سوئدی را فورا لغو کرده و او را آزاد کنند.

احمدرضا جلالی پس از پایان تحصیلات در رشته پزشکی در ایران در مرکز حوادث طبیعی فعالیت داشت. او در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸) برای ادامه تحصیل به سوئد مهاجرت کرد و در آنجا در این رشته موفق به اخذ مدرک دکترا شد. او فوق دکترای خود را در رشته پزشکی بحران در دانشگاه پیه‌مونتو ایتالیا گذرانده و پس از آن به همراه همسر و دو فرزند خود ساکن سوئد شده بود.