عصر چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت / ۴ مه آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی تلفنی گفت‌وگو کرد. رسانه‌های ایران تنها سخنان امیرعبداللهیان را بازتاب داده‌ و گفته‌اند که این وزیر خارجه سوئد بوده که با امیرعبداللهیان تماس گرفته است.

این مکالمه تلفنی در پی دو رویداد مهم صورت گرفت: برگزاری آخرین جلسه دادگاه حمید نوری (عباسی) دادیار سابق زندان گوهردشت به اتهام مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ که در استکهلم برگزار شد و انتشار خبر اجرای حکم اعدام احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه و زندانی دو تابعیتی ایرانی ـ سوئدی تا پایان اردیبهشت‌ماه جاری در ایران.

به‌گزارش رسانه‌های ایران، امیرعبداللهیان به وزیر امور خارجه سوئد گفته است جمهوری اسلامی ایران بازداشت و فرایند دادگاه حمید نوری را «غیرقانونی می‌داند و خواستار آزادی فوری» اوست.

بنا به این گزارش‌ها، امیرعبداللهیان دادگاه نوری را «فضاسازی تصنعی یک گروهک تروریستی» نامیده که به‌گفته او این فرایند را در دست گرفته است.

از سخنان وزیر امور خارجه سوئد با امیرعبداللهیان اطلاعی در دست نیست اما آن لینده روز چهارشنبه در صفحه توییتر خود نوشت:

«رسانه‌ها امروز خبر بسیار نگران‌کننده‌ای گزارش دادند که ایران ممکن است حکم اعدام احمدرضا جلالی شهروند سوئدی را اجرا کند. سوئد و اتحادیه اروپا مجازات اعدام را محکوم می‌کنند و خواستار آزادی جلالی هستند. ما بارها این موضوع را به نمایندگان ایران اعلام کرده‌ایم. ما با ایران در تماس هستیم.»

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) صبح چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت نوشت: از طریق منابع آگاه شنیده‌شده که حکم اعدام احمدرضا جلالی به اتهام جاسوسی برای اسرائیل در دستور اقدام قرار گرفته و این حکم حداکثر تا آخر اردیبهشت‌ماه جاری اجرا خواهد شد.

این خبر اندکی پیش از پایان محاکمه حمید نوری منتشر شد. قرار است حکم نهایی دادگاه حمید نوری ۲۳ تیر / ۱۴ ژوئیه اعلام شود.

احتمال می‌رود که جمهوری اسلامی از پرونده احمدرضا جلالی برای فشار بر دادگاه حمید نوری استفاده کند. با این حال، «زمانه» از ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی درباره این رابطه پرسید و او گفت بعید است اعلام خبر احتمال اجرای حکم اعدام جلالی در رأی دادگاه حمید نوری تأثیر داشته باشد.

احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه در اردیبهشت ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرده بود اما نیروهای امنیتی او را به اتهام «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» بازداشت کردند. او بعد به اعدام محکوم شد و این حکم در آذرماه سال ۹۶ در دیوان عالی کشور تأیید شد.

اکنون پس از شش سال قرار است حکم اعدام او در همان ماهی که وارد ایران شده یود اجرا شود.