محمد صیامی مدیرکل آینده‌پژوهی، مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: به طور متوسط هر ایرانی ۳۰۰ گرم مصرف نان دارد. به این ترتیب مصرف سالانه کشور به ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم می‌رسد. اما آمارهای تامین گندم نشان می‌دهد سالانه بیش از ۱۱ میلیون تن گندم در کشور مصرف می‌شود که نشان می‌دهد بخشی از گندم و آرد یا قاچاق می‌شود یا ضایعات است.

به نوشته خبرگزاری دولت (ایرنا) صیامی با اشاره به برنامه دولت برای اصلاح یارانه آرد و نان افزود:

«با حذف ارز ترجیحی گندم ۲ میلیون تن در مصرف گندم صرفه‌جویی خواهد شد. عمده یارانه‌ای که با ارز ۴۲۰۰ تومانی در ابتدای زنجیره می‌دهیم از بین می‌رود و به مصرف‌کنندگان نمی‌رسد. بنابراین یارانه را به جای ابتدای زنجیره به انتهای زنجیره می‌دهیم.»

به گفته این مقام مسئول روندی که دولت طراحی کرده به این شکل است:

با استفاده از زیرساخت بانکی، مردم به هنگام خرید نان، به همان قیمت قبلی پول پرداخت می‌کنند و مابه‌التفاوت آن را دولت پرداخت می‌کند. هدف دولت این است که با این ترفند افرادی که بیش از الگو مصرف می‌کنند، ناگزیر به صرفه‌جویی در مصرف نان شوند و یا نان را به قیمت آزاد بخرند.در مقابل افرادی که مصرف آنها کمتر از الگوی استاندارد است پولی عایدشان می‌شود. به یک معنا از یک طرف نان را می‌خواهند جیره‌بندی کنند، از طرف دیگر او که سر گرسنه بر زمین بگذارد، پولی شاید عایدش شود. بیش از ۶۰ درصد غذای مورد نیاز ایرانی‌ها از نان تأمین میشود.

صیامی گفت: برای هر کد ملی یارانه نان ثبت می‌شود و با هر کارت بانکی امکان خرید نان وجود دارد.

قیمت نان‌های فانتزی ناگهان ۱۰ برابر شد

روز دوشنبه ۱۲ اردیبهشت در برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی خبر قطع یارانه آرد منتشر شد و اعلام شد که قیمت آرد کیسه‌ای ۷۰ هزار تومان به ۶۷۰ هزار تومان افزایش یافته است. جدولی نیز از قیمت‌های جدید‌ نان‌های باگت، همبرگری، بربری فرانسوی و نان تست منتشر شد. با انتشار این خبر نگرانی‌ها نسبت به افزایش قیمت نان در ایران افزایش یافت. اما وزارت جهاد کشاورزی خبر گران شدن نان سنتی را تکذیب کرد.  

سیدجواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت گفت‌ دولت قصد دارد «یارانه افزایش قیمت آرد» را مستقیماً به مردم پرداخت کند. ساداتی‌نژاد گفته بود:

«در گام اول برای این‌که قیمت نان در نانوایی‌های کشور تغییر نکند که هیچ تغییری هم نکرده، آرد صنف و صنعت یعنی گندمی که به صنف و صنعت داده می‌شد با نرخ آزاد هر کیلو ۱۲ هزار تومان محاسبه شده تا با این کار بتوانیم از قاچاق این کالا جلوگیری کنیم. همچنین دولت ملزم به جبران این موضوع است که یارانه‌ای در روزهای آینده این افزایش قیمت را جبران خواهد کرد و مبلغی که به مردم داده خواهد شد بیش از هزینه است که به آن‌ها تحمیل می‌شود.»

در همان حال محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم (نان‌های فانتزی) اعلام کرد که قیمت این نوع نان یکشبه ده برابر افزایش یافته است:

«آرد واحد‌های نان فانتزی به یک‌باره از هر کیسه ۶۷ هزار تومان به ۶۳۰ هزار تومان و نزدیک به ۱۰ برابر، در کنار سایر هزینه‌های تولید مانند دستمزد افزایش یافته است. بر این اساس قیمت محصول نهایی نیز افزایش می‌یابد.»

ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت با دفاع از گران شدن آرد، اقدام دولت در این زمینه را «جسورانه» خواند و با بیان اینکه یارانه‌ها، حاصلی جز تعمیق شکاف طبقاتی بین فقیر و غنی در برنداشته، نوشت که این اقدام «بر اساس شواهد موجود پیامدهای مثبتی در بلند مدت در بر خواهد داشت.»

سازمان برنامه و بودجه در گزارشی ارقام یارانه پرداختی در کشور شامل آشکار و پنهان را محاسبه و رقم کل آن را ۹۰۰ هزار میلیارد تومان در سال اعلام کرده است. با این حال برآوردهای دیگری نیز رقم یارانه پنهان را بیش از هزار هزار میلیارد تومان نشان می‌دهد. این رقم تقریباً برابر با کل هزینه‌های دولت در بودجه ۱۴۰۱ است.

احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد درباره ضرورت تغییر نحوه پرداخت یارانه کالاهای اساسی گفت: روزانه بیش از هزار میلیارد تومان یارانه کالاهای اساسی به جیب مردم ایران نمی‌رود بلکه به جیب واردکنندگان می‌رود و بخش زیادی از محصولات به شکل قاچاق از کشور خارج می‌شود.

خاندوزی گفت با وقوع جنگ اوکراین قیمت گندم و روغن در جهان افزایش یافته و این امر زمینه‌‌‌ساز قاچاق این اقلام به کشورهای همسایه شده است.   

وزیر اقتصاد وعده داد که تا پایان سال جاری قیمت نان سنتی برای مردم افزایش نیابد.

نئولیبرال‌های ریش‌دار «دولت انقلابی»   

حذف تخصیص ارز ترجیحی برای آرد مختص به صنایع منجر به افزایش قیمت ماکارونی و سایر نان های صنعتی در سطح بازار شده است.عده‌ای از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از این روند انتقاد داشته و تاکید کردند که نباید با افزایش قیمت کالاها فشار مضاعفی بر مردم تحمیل گردد.

احمد نادری، نماینده مجلس در توییتی نوشت:

«آزادسازی قیمت‌ها به این شکل، از اصول پایه‌ای نئولیبرالیسم است. افزایش عجیب قیمت قوت غالب مردم، محرومان و مستضعفان را درگیر بازی بقا خواهد کرد. جناب رییس جمهور! پیش از آنکه دیر شود، جلوی نئولیبرال‌های ریش‌دار در دولت را بگیرید.»

علی حدادی عضو ‌کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: «با قاچاق و هدر رفت ‎یارانه آرد باید مبارزه شود، اما باید فکری هم به حال مردم و مستضعفین کنیم.»

یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی از دعوت از وزیر جهاد کشاورزی به مجلس شورای اسلامی برای پاسخگویی نسبت به نابسامانی بازار آرد و ماکارونی خبر داد.