رویترز به نقل از یک پیام ویدیویی تلگرامی فرمانده گردان آزوف گزارش داد که نیروهای اوکراینی در داخل کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپول «نبردهای خونین دشواری» را علیه نیروهای روسیه انجام می‌دهند. دنیس پروکوپنکو، فرمانده هنگ آزوف در پیامی ویدئویی که در تلگرام منتشر شد، گفت: «من به سربازانم افتخار می‌کنم که تلاش‌های مافوق بشری برای مهار فشار دشمن انجام می‌دهند… وضعیت بسیار دشوار است.»

یک مقام اوکراینی شامگاه چهارشنبه ۴ مه/۲۴ اردیبهشت گفت که نیروهای روسیه وارد کارخانه فولادسازی آزوفستال شده‌اند، جایی که آخرین سنگر مقاومت ماریوپل خوانده شده است. گویا پس از ورود نیروهای روسیه به این مجتمع صنعتی ساعتی آتش‌بس موقت برای خروج افراد محاصره‌شده در آنجا اعلام شد.

اما صبح پنجشنبه ۵ مه/ ۲۵ اردیبهشت اوکراین گفت که حمله روسیه به نیروگاه آزوفستال از سر گرفته شده است، مسکو البته وعده داد که آتش‌بس را رعایت می‌کند و آن را تمدید هم خواهد کرد.

روسیه اعلام کرده است که از روز پنجشنبه آتش‌بسی به مدت سه روز اجرا خواهد کرد تا امکان تخلیه غیرنظامیان بیشتری از کارخانه آزوفستال در شهر محاصره شده ماریوپل فراهم شود.

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه هم اعلام کرد: «نیروهای مسلح روسیه از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر (به وقت مسکو) در روزهای ۵، ۶ و ۷ مه یک کریدور بشردوستانه را در قلمرو کارخانه فولادسازی آزوفستال برای تخلیه غیرنظامیان باز خواهند کرد.»

این وزارتخانه افزود: «در این مدت، نیروهای مسلح روسیه و تشکیلات جمهوری خلق دونتسک به طور یکجانبه هرگونه خصومت را متوقف خواهند کرد.»

با این حال، اوکراین مدعی شده است که روسیه حملات خود به ماریوپل را از سر گرفته است تا کنترل نیروگاه را در دست بگیرد و گفت که درگیری‌های شدید ادامه دارد.

در گزارشی که اخیراً توسط ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین منتشر شد، اعلام شده است که «اشغالگران روسی تلاش‌های خود را بر محاصره کامل و تلاش برای نابودی نیروهای مقاومت اوکراین مستقر در منطقه فولادسازی آزوفستال متمرکز کرده‌اند.»

اوکراین همچنین مدعی است که روسیه در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری رژه نظامی در روز ۹ مه، سالروز پیروزی بر آلمان نازی در شهر ماریوپل است. اطلاعات نظامی اوکراین اعلام کرد که یک مقام از دفتر ریاست جمهوری روسیه برای نظارت بر برنامه‌های رژه به ماریوپل سفر کرده است.

ادعای دیگر این است که روسیه روز ۹ مه آغاز یک جنگ تمام عیار علیه اوکراین را اعلام می‌کند. روسیه تا کنون از به کار بردن عبارت جنگ با اوکراین پرهیز کرده و اقداماتش در این کشور را «عملیات ویژه نظامی» خوانده است. با این حال کرملین گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اعلام جنگ همه جانبه در اوکراین در روزهای آینده را رد کرد و آن را نادرست خواند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که این شایعات «اصلاً» صحت ندارد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین هم اعلام کرد که ۳۴۴ نفر دیگر از شهر محاصره شده ماریوپل در دومین عملیات تخلیه نجات یافته‌اند.

ولودیمیر زلنسکی گفت که معتقد است با وجود تجاوز نظامی روسیه، اوکراین دوباره شاهد صلح خواهد بود، اما هشدار داد که آنچه در اوکراین اتفاق می‌افتد عواقب مهمی برای بقیه اروپا خواهد داشت. وی خطاب به مردم دانمارک در هفتاد و هفتمین سالگرد رهایی آنها از اشغال نازی‌ها گفت: «من معتقدم که روز آزادی ما نزدیک است».

در جبهه دیپلماتیک، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت که در روزهای پیش‌ رو با دیگر رهبران گروه ۷ درباره تحریم‌های احتمالی بیشتر علیه روسیه صحبت خواهد کرد. جانت یلن، وزیر خزانه‌داری این کشور هم گفت که ایالات متحده در حال مذاکره دائمی با شرکای خود در این مورد است.

کمک اطلاعاتی آمریکا برای کشتن ژنرال‌های روسیه

همزمان، نیویورک تایمز به نقل از مقام‌های ارشد آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده اطلاعاتی به مقام‌های اوکراینی ارائه کرده که با استفاده از آن‌ها ژنرال‌های روسیه در جنگ هدف قرار گرفته‌اند. این روزنامه گفت که کمک به هدف‌گیری نظامی‌های ارشد، بخشی از تلاش محرمانه دولت بایدن برای ارائه اطلاعات لحظه‌ای و فوری به اوکراین است.

گزارش شده است که واشنگتن جزئیاتی در مورد تحرکات نیروهای روسیه و مکان و سایر جزئیات مربوط به کاروان‌های نظامی روسیه به اوکراین ارائه کرده است و اوکراین از این داده‌ها در ترکیب با اطلاعات خودش برای انجام حملات توپخانه‌ای و سایر حملاتی استفاده کرده که منجر به کشته شدن افسران ارشد روسیه شده است.

به گزارش نیویورک تایمز، مقام‌های اوکراینی گفته‌اند که حدود ۱۲ ژنرال روسیه را در میدان جنگ کشته‌اند. این روزنامه افزود که منبعشان در مورد اینکه چه تعداد از این ژنرال‌ها با استفاده از اطلاعات طرف آمریکایی کشته شده‌اند، اطلاعاتی در اختیارشان قرار نداده است.

در حاشیه جنگ اوکراین، آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد که برای مذاکره درباره پیوستن این کشور به ناتو در واشنگتن است گفت که کشورش تضمین‌هایی را از ایالات متحده دریافت کرده که در طول دوره رسیدگی به درخواست احتمالی برای پیوستن به ناتو توسط ۳۰ کشور عضو، از آن‌ها حمایت خواهد کرد. سوئد و فنلاند که تمایل اولیه خود را برای پیوستن به ناتو اعلام کرده‌اند اکنون نگرانند که در طول دوره بررسی درخواستشان و پیش از آنکه به صورت رسمی عضو ناتو شوند، با خطر تنش نظامی با روسیه مواجه شوند.

به گفته آندری نبیتوف، رئیس پلیس منطقه کی‌یف، جسد ۲۰ غیرنظامی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته در منطقه کی‌یف پیدا شده است. تاکنون تعداد کل اجساد غیرنظامی کشف شده در حاشیه کی‌یف به ۱۲۳۵ نفر رسیده است. روسیه به مدت چند هفته کنترل این منطقه را در دست داشت. این کشور کشتار غیرنظامیان را تکذیب می کند.