پروفسور اشتفان رامستورف، پژوهشگر اقلیمی در مؤسسه تحقیقاتی تأثیرات آب و هوایی پوتسدام آلمان (PIK) در این‌باره گفت:

«تا زمانی که گرمایش جهانی ادامه داشته باشد، روشن است که گرمای شدید نیز افزایش خواهد یافت.»

در هند و پاکستان میلیون‌ها نفر در حال حاضر از موج گرمای گاه تا ۵۰ درجه سانتیگرادی رنج می‌برند. نکته قابل توجه آن است که این گرمای شدید در اواخر آوریل یا اوایل ماه مه ‌بروز کرده است و پایان موج گرمای کنونی هنوز قابل پیش‌بینی نیست.

به‌گفته اشتفان رامستورف، در هند هوا چنان گرم است که «ماندن طولانی‌مدت در فضای باز واقعاً خطرناک است».

او می‌گوید با ادامه گرمایش جهانی مناطقی که در آن مردم دیگر نمی‌توانند در فضای باز بمانند، به گسترش خود ادامه خواهند داد. افزون بر این، هند در حال حاضر به دلیل فشار بیش از حد به شبکه برق به‌طور فزاینده‌ای با قطع برق روبه‌رو است.

«توافق‌نامه پاریس را فوراً اجرا کنید»

به نظر اشتفان رامستورف، این مشکل تنها با انتقال سریع انرژی قابل حل است. او هشدار داد:

«ما باید توافق‌نامه پاریس را اجرا کنیم تا همه چیز کاملاً از کنترل خارج نشود.»

او همچنین معتقد است که از آغاز جنبش «جمعه‌ها برای آینده»، تغییر قابل توجهی در تفکر جهانی درباره تغییرات اقلیمی رخ داده است و مردم شروع به درک این موضوع کرده‌اند که در حال حاضر باید انتشار گازهای گلخانه‌ای را به‌شدت کاهش دهیم.

جنبش «جمعه‌ها برای آینده» ابتکار دانش‌آموز سوئدی گرتا تونبرگ است که با سازماندهی یک اعتصاب چندین هفته‌ای در مدارس، توجه افکار عمومی را در کشور خود و دیگر کشورهای جهان به موضوع تغییرات اقلیمی جلب کرد. پس از آن بارها گردهمایی‌های جهانی دانش‌آموزان در روزهای جمعه در همین راستا برگزار شده است.

در پاکستان و هند از ۱۰ روز پیش گرما به ۵۰ درجه سانتیگراد رسیده است و این پیامدهای بسیار بدی برای مردم و طبیعت دارد.

تنها در ایالت ماهاراشترای هند ۲۵ نفر بر اثر گرما جان خود را از دست داده‌اند. به‌گفته دانشمندان بیش از یک میلیارد نفر در هندوستان و کشور همسایه‌اش پاکستان به‌نوعی از گرمای شدید متأثر شده و با خطر مواجه‌اند.

گرمای بی‌سابقه به کشت گندم در هند نیز آسیب زیادی وارد کرده است. از ابتدای ماه مارس تولید در مزارع این کشور متوقف شده است.

به‌طور معمول باران‌های موسمی چند روزی گرمای شدید در این مناطق را کاهش می‌دهند، اما در حال حاضر انتظار نمی‌رود که تا قبل از آغاز ماه ژوئن باران‌های موسمی در این مناطق ببارند.

سازمان جهانی هواشناسی در بیانیه‌ای اعلام کرد که دمای هوا در هند و پاکستان «با آن‌چه در شرایط اقلیمی در حال تغییر انتظار داریم مطابقت دارد». امواج گرما مکررتر و شدیدتر هستند و زودتر از گذشته آغاز می‌شوند.

شمال هند و پاکستان از پرجمعیت‌ترین مناطق جهان هستند و تقریباً ۱۰ درصد از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند.