دادگاه حمید نوری،‌ دادیار سابق قوه قضائیه چهارشنبه ۴ مه / ۱۴ اردیبهشت پس از ۹ ماه و برگزاری ۹۳ جلسه به پایان رسید.

این مقام سابق قوه قضائیه که اکنون ۶۰ ساله است،‌ آبان ۱۳۹۸ در فرودگاه بین‌المللی آرلاندای استکهلم با حکم دادسرای این شهر به صورت موقت به زندان افتاد. نوری به دلیل مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در زندان گوهردشت،‌ تابستان ۱۳۶۷، از سوی دادستان‌ها به «جنایت جنگی» و «قتل» متهم شد. دادستان‌ها در نهایت برای این مقام سابق قضائی خواهان «مجازات حبس ابد» شدند.

این اولین بار بود که طی بیش از سه دهه پس از کشتار جمعی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷، یکی از متهمان به دست داشتن در این جنایت در دادگاه محاکمه شد.

«زمانه» به مناسبت پایان این محاکمه تاریخی با عفت ماهباز، نویسنده و از جان‌به‌دربردگان کشتار تابستان ۶۷ گفت‌وگو کرد. ماهباز در آن تابستان در اوین زندانی بود و همسر او علیرضا اسکندری در سال ۶۷ اعدام شد. او به جای خالی قربانیان زن در این پرونده اشاره دارد و می‌گوید که ای کاش بیشتر به این موضوع پرداخته شود.

عفت ماهباز همچنین در این گفت‌وگو برای ثبت در تاریخ و با توجه به آموخته‌های خود از این دادگاه به نام‌ «جباری» نگهبان و شکنجه‌گر خود اشاره می‌کند.

گفت‌وگوهای بیشتری که توسط رضا حاجی‌حسینی و فرزاد صیفی‌کاران خبرنگاران زمانه که در محل دادگاه حضور داشتند تهیه شده است اینجا در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.