مارک اسپر، دومین وزیر دفاع دولت ترامپ کتاب خاطرات خود را از دوران ترامپ منتشر می‌کند. 

«سوگندی مقدس: خاطرات وزیر دفاع در دورانی خارق‌العاده» عنوان کتاب جدید نوشته مارک اسپر است که هفته آینده به بازار خواهد آمد. 

برخی از مطالب این کتاب از جمله پیشنهاد ترامپ برای شلیک به پای تظاهرکنندگان در جریان اعتراضات ضد نژادپرستی سال ۲۰۲۰ پیش از این نیز مطرح شده بود. به گفته اسپر، در جلسه‌ای که در مورد اعتراضاتی که در شهرهای مختلف پس از مرگ جورج فلوید در آمریکا صورت گرفته بود، ترامپ می‌پرسد: « نمی‌‌توانید بهشان شلیک کنید؟ فقط به پایشان یا چیزی شلیک کنید.»

اسپر نوشت که ترامپ سعی نکرد که دستور شلیک به آنها را بدهد اما به عنوان پیشنهاد و سوال آن را مطرح کرد و منتظر بود که افراد حاضر در جلسه با این پیشنهاد موافقت کرده یا دستکم به نشانه تایید سرتکان دهند، اما چنین اتفاقی نیفتاد.

از نکات جدید در این کتاب پیشنهاد ترامپ برای حمله موشکی به مکزیک برای نابود کردن کارگاه‌های تولید مواد مخدر است.

بر اساس ادعای اسپر ترامپ گفته بوده «هیچ کس نخواهد فمید که کار ما است، چون خیلی راحت تکذیب می‌کنیم.» اسپرنوشت که اگر موقع این مکالمه به او نگاه نمی‌کرد شاید فکر می‌کرد که این حرف شوخی است.

اسپر می‌گوید که او و دستیارانش موفق شدند که مانع عملی شدن این ایده‌ها شوند، از جمله پیشنهادی از سوی استفن میلر، مشاور ترامپ که در آن خواسته شده بود ۲۵۰ هزار سرباز به مرز با مکزیک اعزام شوند.

به گفته اسپر، استفن میلر همچنین پیشنهاد داده بود که سر ابوبکر بغدادی (رهبر داعش)  را قطع کرده  و در خون خوک فرو کنند و بعد آن را در ملا عام نشان دهند تا هشداری برای دیگر تروریست‌ها باشد.

اسپر به میلر گفته بوده که این کار جنایت جنگی محسوب می‌شود.

میلر در گفت‌وگویی با نیویورک تایمز این ادعای اسپر را تکذیب کرده و وزیر دفاع سابق آمریکا را کودن خوانده است.

کتاب جدید اسپر همجنین حاوی جزئیاتی از خشم ترامپ علیه معاونش مایک پنس و فریاد کشیدن بر سر او است. 

تعدادی از کسانی که در دولت ترامپ خدمت کرده بودند، یا در کمپین او حضور داشته‌اند، پس از اخراج یا استعفا دست به نگارش خاطرات خود زده‌اند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و مری ترامپ، برادرزاده ترامپ نیز کتاب هایی در مورد دونالد ترامپ منتشر کرده‌اند.

اغلب این کتاب‌ها پرفروش بوده‌اند.