بر اساس گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت (WHO) که جامع ترین نگاه به تلفات واقعی جهانی این بیماری است، تقریباً سه برابر بیشتر از آمارهای رسمی در نتیجه کووید ۱۹جان خود را از دست داده اند.

سازمان ملل متحد، تا پایان سال ۲۰۲۱، ۱۴،۹ میلیون مرگ و میر اضافی مرتبط با کووید۱۹ اعلام کرده است. سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه گفت شمار رسمی مرگ و میرهایی که مستقیماً به کووید ۱۹ نسبت داده می‌شود و به این سازمان گزارش شده است از ژانویه ۲۰۲۰ تا پایان دسامبر ۲۰۲۱، کمی بیش از ۵،۴ میلیون نفر است.

ارقام بیش از حد مرگ و میر سازمان بهداشت جهانی منعکس کننده افرادی است که بر اثر کووید۱۹ جان خود را از دست داده اند و همچنین افرادی که در نتیجه غیرمستقیم شیوع این بیماری جان خود را از دست داده ‌ند، از جمله افرادی که به مراقبت های بهداشتی در زمانی که سیستم‌های بهداتی در طول موج‌های عظیم عفونت تحت تأثیر قرار گرفته بودند، دسترسی نداشتند. درعین حال به دلیل کاهش خطر تصادفات رانندگی در طول قرنطینه، از این نوع مرگ و میرها در طول همه گیری جلوگیری شده.

اما آمار کشته‌شدکان اعداد در کشورهایی که گزارش‌دهی کافی ندارند، بسیار بیشتر از آمار رسمی است. سازمان جهانی بهداشت گفته حتی قبل از همه‌گیری، حدود شش مورد از هر ۱۰ مرگ در سراسر جهان ثبت نشده است.

گزارش سازمان جهانی بهداشت می گوید که تقریباً نیمی از مرگ و میرهایی که تاکنون شمارش نشده بود در هند بوده است. این گزارش حاکی از آن است که ۴،۷ میلیون نفر در آنجا در نتیجه همه‌گیری جان خود را از دست داده‌اند، عمدتاً در طی یک موج عظیم در ماه‌های می و ژوئن ۲۰۲۱.

با این حال، دولت هند تعداد کشته شدگان خود را برای دوره ژانویه ۲۰۲۰ تا دسامبر ۲۰۲۱ بسیار کمتر اعلام می کند: حدود ۴۸۰ هزار نفر. سازمان جهانی بهداشت گفته که هنوز اطلاعات جدیدی را که در این هفته توسط هند ارائه شده است، بررسی نکرده است، هند در برابر تخمین‌های سازمان جهانی بهداشت عقب نشینی کرده و آمار مرگ و میر خود را برای همه علل مرگ در سال ۲۰۲۰ در روز سه شنبه منتشر کرده است.

پنل سازمان جهانی بهداشت، متشکل از کارشناسان بین‌المللی که ماه‌ها بر روی داده‌ها کار کرده‌اند، از ترکیبی از اطلاعات ملی و محلی و همچنین مدل‌های آماری را برای تخمین مجموع داده‌ها در موارد ناقص استفاده کرده‌اند؛ روشی که هند مورد انتقاد قرار داده است.

با این حال، ارزیابی‌های مستقل دیگر نیز تعداد قربانیان در هند را بسیار بیشتر از آمار رسمی دولت نشان می‌دهند؛ از جمله گزارشی که در مجله ساینس منتشر شده است، نشان می‌دهد ممکن است سه میلیون نفر در این کشور بر اثر کووید جان باخته‌باشند.

مدل های دیگر نیز به نتایج مشابهی در مورد تعداد مرگ و میر جهانی بسیار بیشتر از آمار ثبت شده رسیده‌اند. برای مقایسه، تصور می شود حدود ۵۰ میلیون نفر در همه‌گیری آنفولانزای اسپانیایی ۱۹۱۸ جان خود را از دست داده باشند، و یا ۳۶ میلیون نفر از زمان شروع همه گیری در دهه ۱۹۸۰ بر اثر اچ آی وی جان خود را از دست داده اند.

سمیرا اسما، دستیار مدیر کل سازمان جهانی بهداشت برای داده‌ها، تجزیه و تحلیل و تحویل برای تأثیر، که در فرآیند محاسبه مشارکت داشته، گفته که داده‌ها «رگ حیاتی سلامت عمومی» است که برای ارزیابی و آموختن از آنچه در طول همه‌گیری رخ داده است، مورد نیاز است. او خواستار اقدامات بیشتر و حمایت از کشورها برای بهبود گزارش‌دهی شد.