شورای امنیت سازمان ملل شامگاه جمعه ۶ مه/۱۶ اردیبهشت اولین بیانیه خود را در مورد جنگ در اوکراین صادر کرد، اما از استفاده از کلمات «جنگ»، «درگیری» یا «تهاجم» خودداری کرد. این بیانیه در عوض «نگرانی عمیق خود را در مورد حفظ صلح و امنیت اوکراین ابراز می‌کند» و «حمایت قوی» را از آنتونیو گوترش، دبیرکل، در جست‌وجوی راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای «اختلاف» ابراز می‌کند.

در این بیانیه آمده است: «شورای امنیت نگرانی عمیق خود را در مورد حفظ صلح و امنیت اوکراین ابراز می‌کند. شورای امنیت یادآوری می‌کند که همه کشورهای عضو بر اساس منشور سازمان ملل متعهد شده‌اند که اختلافات بین‌المللی خود را با روش‌های صلح‌آمیز حل و فصل کنند. شورای امنیت از تلاش‌های دبیرکل در جست‌وجوی راه‌حلی صلح‌آمیز کاملا حمایت می‌کند.»

روسیه با برخورداری از حق وتو در شورا، تمام پیشنهادات قبلی برای تصویب بیانیه‌ای در مورد اوکراین را متوقف کرده بود.

تدوین این بیانیه که ابتکار آن با مکزیک بود به دلیل فرایند پیچیده تامین نظرات روسیه دو ماه طول کشید.

وزارت دفاع بریتانیا در آخرین گزارش اطلاعاتی خود اعلام کرد که درگیری در اوکراین «تلفات سنگینی« به برخی از توانمندترین واحدهای نظامی روسیه وارد کرده است. این وزارتخانه افزود: «حداقل یک T-90M، پیشرفته‌ترین تانک روسیه، در نبرد منهدم شده است.» در این گزارش آمده است: «بازسازی نیروهای مسلح روسیه پس از این درگیری مستلزم زمان و هزینه قابل توجهی است.»

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفت که شهر بندری ماریوپل در جنوب کشورش «نمونه‌ای از شکنجه و گرسنگی است که به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌شود». رئیس جمهور اوکراین در آخرین سخنرانی روزانه‌اش تأیید کرد که عملیات تخلیه از شهر محاصره شده ماریوپل با نجات ۴۰ غیرنظامی در روز جمعه ادامه یافت.

به گزارش رسانه‌های روسیه، سه اتوبوس روز جمعه کارخانه فولاد آزوفستال را ترک کردند. اتوبوس‌های حامل ۲۵ غیرنظامی از جمله کودکان بود که از این مجتمع صنعتی به اردوگاهی در شهر بزیمن که تحت کنترل روسیه است منتقل شدند. تخمین زده می‌شود که همچنان ۲۰۰ غیرنظامی به همراه مبارزان مقاومت اوکراینی در پناهگاه‌های زیرزمینی مجتمع بزرگ صنعتی گیر افتاده‌اند.

زلنسکی روز جمعه در سخنرانی دیگری در مؤسسه سلطنتی روابط بین‌المللی (چتم هاوس) که مقر آن در بریتانیاست، گفت که «به عنوان رئیس‌جمهوری اوکراین انتخاب شده است و نه یک اوکراین کوچک» و اگر قرار است مذاکرات صلح به نتیجه برسد، روسیه باید ابتدا به سرزمینی که قبل از حمله در ۲۳ فوریه در اختیار داشت بازگردد. او همچنین روسیه را به «باج‌خواهی آشکار هسته‌ای» متهم کرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا تأیید کرد که آخرین بسته کمک نظامی آمریکا به اوکراین که روز جمعه توسط جو بایدن اعلام شد، ۱۵۰ میلیون دلار است. آخرین بخش کمک شامل ۲۵۰۰۰ گلوله توپ ۱۵۵ میلی متری و همچنین رادارهای ضد توپخانه، تجهیزات پارازیت، تجهیزات میدانی و قطعات یدکی است. بلینکن گفت که کمک نظامی واشنگتن از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین حدود ۳,۸ میلیارد دلار بوده است.

علاوه بر این کاخ سفید اعلام کرد، رهبران گروه هفت از جمله جو بایدن، روز یکشنبه به منظور نمایش اتحادشان با اوکراین یک روز قبل از جشن روز پیروزی روسیه بر آلمان نازی، با ولودیمیر زلنسکی یک تماس ویدیویی خواهند داشت.

کشورهای اروپایی هم اطلاعات جدیدی در مورد کمک‌هایشان به اوکراین منتشر کرده‌اند. کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان، گفت که کشورش علاوه بر پنج سامانه توپخانه‌ای که دولت هلند قبلاً متعهد شده است، هفت هویتزر خودکششی را به اوکراین ارسال خواهد کرد. این سامانه یکی از قوی‌ترین سلاح‌های توپخانه‌ای است و می‌تواند اهدافی را در فاصله ۴۰ کیلومتری هدف قرار دهد.

با وجود اعلام رسمی کمک‌های تسلیحاتی کشورهای غربی به اوکراین، به نظر می‌رسد آمریکا از انتشار گزارش‌ها در مورد نقش کمک‌های اطلاعاتی‌اش در کشتن ژنرال‌های روسیه خشنود نیست. در روزهای گذشته روزنامه نیویورک تایمز به نقل از منابعی در دولت آمریکا نوشت که آمریکا با در اختیار قرار دادن نقشه حرکت کاروان‌های نظامی روسیه، برنامه‌های آتی آن‌ها و اطلاعات دقیق دیگری در مورد مکان حضور دسته‌های نظامی روسیه به اوکراین کمک کرده است تا ژنرال‌های ارشد روس را هدف قرار دهند و بکشند.  

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، شامگاه جمعه پرسش‌ها را در مورد اینکه آیا ایالات متحده اطلاعاتی را در اختیار اوکراین قرار داده است که به رهبران نظامی کمک می‌کند ژنرال‌های روسی را هدف قرار دهند، رد کرد و در عوض گفت که اوکراین در مورد نحوه استفاده از اطلاعات آمریکا «خودش تصمیم‌گیری می‌کند».

او اخبار منتشر شده در مورد کمک اطلاعاتی پنتاگون به اوکراین برای کشتن ژنرال‌های ارشد روس و غرق کردن رزمناو مسکو‌وا را «انحرافی» خواند.

مقام‌های آمریکایی پیشتر تأیید کرده بودند که اطلاعاتی را در مورد مکان دقیق استقرار کشتی مسکوا قبل از هدف قرار گرفتنش با اوکراین به اشتراک گذاشته بودند.

کربی به خبرنگاران گفت:

«ما به [اوکراینی‌ها] اطلاعات مرتبط و به موقع را در مورد واحدهای نظامی روسیه ارائه می‌دهیم که می‌تواند به آنها اجازه دهد تا دفاع ملی خود را به بهترین شکل ممکن تنظیم و اجرا کنند.

سخنگوی پنتاگون همچنین تاکید کرد که سایر کشورها هم اطلاعاتی در مورد تحرکات نیروهای روسیه به اوکراین ارائه کرده‌اند.

«ما تنها منبع اطلاعات و اطلاعات اوکراینی‌ها نیستیم. از سایر ملل هم اطلاعات می‌گیرند. و آنها توانایی جمع آوری اطلاعات بسیار قوی خود را دارند و خودشان تصمیم می‌گیرند که با این داده‌ها چه کاری انجام دهند.»

سخنگوی پنتاگون گفت که نوع اطلاعاتی که آمریکا به اوکراین ارائه می‌کند «مشروع، قانونی و محدود» است.