«نور نیوز» که به دبیرخانه شورای امنیت ملی ایران نزدیک است، به فاصله کوتاهی پس از آنکه جوزب بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که از مورا می‌خواهد که به تهران برود، نوشت که معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا سه شنبه ۲۰ اردیبهشت/ ۱۰ مه به ایران می‌رود.

سفر مورا به تهران از نگاه جوزب بورل «آخرین تیر ترکش» برای نجات برجام و بازگشت ایران و آمریکا به توافقی است که در سال ۲۰۱۸ با خروج یک‌جانبه آمریکا متوقف شد.

نور نیوز نوشت که این سفر می‌تواند ««گام جدیدی برای رایزنی‌های سازنده پیرامون موضوعات اندک ولی مهمِ باقی‌مانده باشد».

جنگ روسیه و اوکراین که از فوریه ۲۰۲۲ آغاز شد و همچنان ادامه دارد، اروپا را با کمبود انرژی روبرو کرده است؛ موضوعی که ایران نیز به آن آگاه است و مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به آن اذعان کرده است. بورل گفت که اروپایی‌ها از توافق برجام «بسیار منتفع خواهند شد»، چرا که «بسیار جالب خواهد بود که یک تأمین کننده انرژی دیگر داشته باشیم».

به گفته او مورا به تهران می‌رود تا «در باره آخرین مسائل باقی‌مانده گفت‌وگو کند».

مذاکرات نجات برجام از اسفند ۱۴۰۰ متوقف شد و بنا بر آنچه که تا به حال رسانه‌ها به نقل از منابع مطلع گزارش کرده‌اند، تحریم‌های سپاه پاسداران مانع توافق دوباره ایران و آمریکا که به واسطه اتحادیه اروپا با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند، شده است.

در ماه‌های گذشته خبرهای ضد و نقیضی در باره احتمال خروج نام سپاه پاسداران از فهرست تحریم های آمریکا منتشر شد. اما جمهوری خواهان در آمریکا و اسرائیل به عنوان مخالفان اصلی احیای برجام دولت جو بایدن را برای عدم پذیرش این مساله تحت فشار قرار دادند.

بورل گفته که اروپا به دنبال «یک راه میانه» برای بازگشت دو طرف به توافق است. راه میانه‌ای که به گفته او عنوان تروریستی را از روی نام سپاه پاسداران بردارد اما تحریم های این نهاد نظامی همچنان باقی بماند.

در ایران هم حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در گفت و گو با شبکه تلویزیونی المسیره که به انصارالله یمن وابسته است، گفت که مذاکرات متوقف نشده است و تبادل پیام میان ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا صورت می‌گیرد.

امیرعبداللهیان «لغو تحریم در تمامی بخش‌ها» و «ارائه ضمانت های اقتصادی» را از «مهمترین نکات» در مذاکراتی که به گفته او به صورت مکتوب ادامه دارد، عنوان کرد و گفت که طرف آمریکایی به خطوط قرمز ایران واقف است.