از شامگاه ۱۵ اردیبهشت شبکه اینترنت در استان خوزستان کند و در برخی مناطق نیز به صورت کامل قطع شده است. برخی رسانه‌های داخلی ایران صبح شنبه ۱۷ اردیبهشت «اختلال در شبکه اینترنت» خوزستان را تأیید کردند.

«اصلاحات‌نیوز» صبح یکشنبه ۱۸ اردیبهشت نوشت:

«غروب پنجشنبه با شکل‌گیری اولین اعتراضات، همه‌ چیز به تیر ۱۴۰۰ بازگشت. فضای شهرهای این استان امنیتی شد و حضور نیروهای ضد شورش در شهر محسوس‌تر. این اما پایان ماجرا نبود. شهرها و روستاهای کوچک و بزرگ خوزستان شاهد قطع اینترنت همراه، آن‌هم بدون ارائه هرگونه توضیحی از سوی نهادهای مسئول بودند. حالا ۷۲ ساعت از قطع اینترنت همراه در خوزستان گذشته ولی هنوز هم خبری از ارائه توضیح نیست. بهانه قطع اینترنت این‌بار اعتراضات پراکنده مردم شهرهای مختلف خوزستان به افزایش قیمت نان بود. گرانی نان و همچنین کمبود آن در کنار عدم حل و فصل مشکل آب ساکنان استان خوزستان موجبات انتقادات بسیاری از آنان را فراهم آورده است.»

ساکنان اهواز به این رسانه گفتند «اینترنت همراه در اپراتورهای همراه اول و ایرانسل سه روز است که قطع شده و مشخص نیست چه زمانی وصل شوند.» به گزارش این رسانه حمیدیه، سوسنگرد، آبادان و بهبان هم «از این قاعده مستثنی نیستند».

«شبکه خبری شرق» که به روزنامه شرق تعلق دارد هم یک روز قبل‌ در هفدهم اردیبهشت گزارش کرد:

«اینترنت همراه و خانگی در برخی شهرها و روستاهای استان خوزستان از بعدازظهر پنجشنبه (۱۶ اردیبهشت) به دنبال برخی اعتراضات به افزایش قیمت نان، به شدت کند و در برخی موارد قطع شده است

به روایت خبرنگار شرق «علاوه بر ایذه که با کندی و‌یا قطعی اینترنت مواجه است، از غروب جمعه اینترنت در بخش‌هایی از شهر اهواز نیز قطع و یا کند شده است. میزان قطعی اینترنت موبایل در اپراتورهای همراه اول و ایرانسل بیش از رایتل است. اینترنت خانگی نیز در برخی مناطق همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد اما سرعت آن به شکل محسوسی کاهش یافته است».

سوسنگرد، حمیدیه و آبادان از دیگر شهرهای استان خوزستان هستند که براساس پیگیری‌های شرق، در روزهای گذشته «با مشکل قطعی و کاهش سرعت اینترنت مواجه شده‌اند».

«عصر ما خوزستان»، رسانه محلی در استان خوزستان هم شامگاه جمعه ۱۶ اردیبهشت کاهش سرعت و قطع اینترنت در برخی مناطق این استان را گزارش کرد و نوشت: «اینترنت برخی خطوط همراه اول دچار اختلال و قطع شده است

«انصاف نیوز» دیگر رسانه داخلی ایران بود که صبح شنبه به نقل از برخی از فعالان رسانه ای در خوزستان اختلال در شبکه اینترنت این منطقه را تأیید کرد.

در شبکه‌های اجتماعی نیز برخی از کاربران به نقل از «منابع محلی» نوشته‌اند که همزمان با شکل‌گیری اعتراضات به گرانی در ایذه و سوسنگرد، اینترنت از شامگاه پنج‌شنبه ۱۵ اردیبهشت کند یا قطع شده است.

کانال تلگرامی خاکزدگان هم صبح روز یک‌شنبه ۱۸ اردیبهشت به نقل از «منابع حقوق بشری» از بازداشت شماری از معترضان در سوسنگرد، اهواز و حویزه خبر داد. بنا بر ادعای منابعی که خاکزدگان به نقل از آن‌ها از بروز «نارضایتی و جو امنیتی شدید» در برخی شهرهای خوزستان خبر داده است، دستکم ۱۵۰ نفر از معترضان در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند.

جاسم بحرانی، هاشم بحرانی، محمد طرفی در سوسنگرد و عادل حمادی، مصطفی چلداوی، عباس چلداوی و عماد سواری در اهواز از جمله افرادی هستند که بنا بر گزارش خاکزدگان بازداشت شده‌اند.

هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز هفدهم اردیبهشت از بازداشت دستکم ۱۷ شهروند در سوسنگرد همزمان با اعتراض مردمی در این شهر خبر داده و گزارش کرده بود که ایذه ماموران امنیتی در برخورد با معترضان از گاز اشک‌اور استفاده کردند.

تصاویر و ویدئوهایی از حضور نیروهای امنیتی و نظامی در برخی از شهرهای استان خوزستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. مقام‌های رسمی و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی اما سکوت پیشه کرده‌اند.

خوزستان در سال‌های اخیر یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات مردمی بوده است. تابستان ۱۴۰۰ اعتراضات گسترده ای در واکنش به کمبود آب در این استان شکل گرفت.

در اعتراضات آبان ۹۸ نیز بسیاری از شهرهای استان خوزستان شاهد اعتراضات گسترده و سرکوب شدید معترضان بود. در ماهشهر نیروهای امنیتی و نظامی معترضان را در نیزار هدف شلیک گلوله قرار دادند.

۱۵ اردیبهشت رسانه‌های ایران تصاویر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که به ادعای آن‌ها «بدون تشریفات» به شادگان رفته بود را در دیدار با «سران عشایر» این منطقه منتشر کردند.

سفر او به استان خوزستان می‌تواند نشانه ای از برنامه‌های امنیتی حکومت برای مقابله با اعتراضات مردمی در واکنش به آزادسازی قیمت برخی اقلام خوراکی باشد.

در یک خبر دیگر فرمانده سپاه خوزستان از «آغاز رزمایش جهادگران فاطمی» در این استان خبر داده است. «جهادگران» نیروهای وابسته به سپاه پاسداران هستند که تحت پوشش «محرومیت‌زدایی» فعالیت امنیتی و تبلیغی انجام می‌دهند.