جمهوری اسلامی خود را برای جدیدترین دوره شوک‌درمانی و افزایش فشار معیشتی بر مردم ایران آماده می‌کند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی صبح روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت وزرای کار و صمت را به همراه جمعیتی که «نمایندگان جامعه کارگری» خوانده شدند به حضور فراخواند و از برنامه‌های دولت برای حذف ارز ترجیحی و گرانی کالاهای اساسی به صورت کلی دفاع کرد. چند ساعت بعد ابراهیم رئیسی مقابل دوربین صدا و سیمای جمهوری اسلامی قرار گرفت با این هدف که اوضاع اقتصادی را زیر کنترل و مثبت جلوه دهد. چکیده سخن رئیسی این بود که نباید از حذف ارز ترجیحی وحشت‌زده شد.  

‌همزمان با پایان سخنان رئیس دولت سیزدهم بانک مرکزی نیز اعلام کرد واریز مبلغ کمک معیشتی به حساب مردم آغاز شد. به گفته رئیسی مبلغ این یارانه برای اقشار کم‌درآمد ۴۰۰ هزار تومان و برای اقشار متوسط ۳۰۰ هزار تومان است.

رئیسی در مجموع دولت قبلی و شرایط جهانی را مقصر وضع اقتصادی کنونی دانست و گفت:

«دولت قبلی بعد از مواجه با این شرایط تلاش کرد از برخی کالاها این ارز را قطع کند و این میزان به چند کالای اساسی کاهش پیدا کرد اما اگر همان زمان و با نرخ آن روز، برای ارز ترجیحی فکری اساسی می‌شد راحت‌تر از حالا می‌شد آن را مدیریت کرد.»

او با اشاره به مواردی از سواستفاده‌های انجام‌شده از ارز ترجیحی در دولت روحانی  گفت:   

«امروز همه به اینکه باید دو نرخی یا چند نرخی بودن ارز پایان دهیم اتفاق نظر دارند و صرفاً بحث بر سر زمان اجرای آن است که در این زمینه باید به قانون مصوب مجلس برگشت.»

آغاز موج تبلیغی در مورد پرداخت یارانه

با پایان سخنان تلویزیونی رئیسی بلافاصله یک موج تبلیغی درباره پرداخت یارانه هم به راه افتاد. احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در یک برنامه تلویزیونی گفت:   

«فرآیند پرداخت کمک معیشتی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی شروع شده است و در چند ساعت دیگر نیز خاتمه خواهد یافت.»

خاندوزی در ادامه سخنانش افزود:

« ۷۷ میلیون نفر از جمعیت کشور که گیرنده انواع یارانه در دولت‌های قبل بوده‌اند، این مبلغ را دریافت خواهند کرد که ۳۰ درصد جمعیت کشور یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و ۶۰ درصد جمعیت نیز یارانه ۳۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند. البته، ۱۰ درصد نیز بی نیاز از دریافت یارانه هستند.»

وزیر رفاه نیز با حضور در شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی، توضیحاتی درباره سازوکار اعطای یارانه به خانوار ارائه داد.  حجت عبدالملکی گفت:

«در موضوع هدفمندی یارانه‌ها، دهک‌بندی و تعیین سطح درآمدی خانوارها بسیار حائز اهمیت است.»

وزیر رفاه در ادمه یادآور شد که تنها وظیفه وزارت رفاه «دهک‌بندی خانواده‌ها، رصد شرایط اقتصادی آنها و رسیدگی به اعتراضات احتمالی» است. «کلیت روش پرداخت»، اینکه مبلغ یارانه چقدر است، اعتباری یا نقدی پرداخت می‌شود به عهده دولت است.

مجتبی سعادتی، مدیرکل روابط عمومی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها اما ساعتی بعد اعلام کرد که یارانه جبرانی فعلا قابل پرداخت نیست. سعادتی گفت یارانه جبرانی فعلا تا دو ماه آینده پرداخت نمی‌شود. او در ادامه افزود:

«در روزهای آینده اطلاعات بیشتری به مردم ارائه خواهد شد و زمان استفاده از این یارانه جبرانی از سوی دولت در آینده اعلام خواهد شد اما تا آن زمان این مبالغ قابل برداشت و استفاده نیست.»

قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی گفت:

«دیشب ۱۰ دقیقه مانده به اتمام صحبت‌های رئیس‌جمهور، واریز یارانه‌ها آغاز شد. اما این مبلغ فعلا بلوکه است تا زمانی که دولت اعلام کند.»

دفاع عضو مجمع از گرانی‌های اخیر

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، از گرانی‌های اخیر دفاع کرد و گفت: «منتقدان فقط بلدند چهار کالا را ببینن.» او با اعلام این که قیمت گندم و ماکارونی باز هم افزایش خواهد یافت، افزود: «هرگونه اقدام در مقابل این دولت، یا از جهالت یا از عداوت است»

مصباح‌مقدم هم در هم‌آوایی با سیاست کلی دولت سیزدهم، دولت قبلی را مقصر بحران کنونی دانست:

«دولت قبلی به بانک مرکزی، بانک‌ها، شرکت‌ها و سازمان تامین اجتماعی بدهکار است. دولت قبلی حتی با فروش اوراق به عامه مردم بدهی سنگینی روی دست دولت بعدی گذاشت. همچنین با ایجاد هزینه‌های جدید، مصوباتی که وجود داشت، با ایجاد تاخیر در اجرای بعضی از آن مصوبات بدهکاری ایجاد کرده است. مصوباتی مانند یکسان‌سازی حقوق کارکنان، بازنشستگان در بخش‌های نیروهای مسلح و غیر مسلح که نشان می‌دهد دولت قبلی تا توانسته، برای دولت بعد خود هزینه ایجاد کرده است.»

دور پیشین شوک‌درمانی در جمهوری اسلامی در آبان ۱۳۹۸ و با افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین انجام شد. در نتیجه اعتراضات عمومی در بیش از ۱۰۰ شهر ایران، نیروهای امنیتی و نظامی جمهوری اسلامی صدها معترض را کشتند و شمار بیشتری زندانی شدند.

صبح دوشنبه همزمان با برگزاری سخنرانی خامنه‌ای، وزیر کشور هم میزبان استانداران سراسر کشور بود تا آن‌ها را برای تصمیم‌های دولت برای گران کردن کالاهای اساسی و آماده‌باش در استان‌ها توجیه کند. احمد وحیدی پس از برگزاری این نشست گفت که هدف از برگزاری آن، مطلع کردن استانداران و برطرف کردن ابهام‌‌های آن‌ها بوده تا «با قوت وارد فاز اجرایی این سیاست شویم.»

.