انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین با انتشار پیامی در توییتر اعلام کرد که یک بار دیگر به تهران سفر می‌کند. در این سفر مورا با علی باقری کنی و دیگر مقامات ایرانی در خصوص مذاکرات وین و سایر موضوعات دیدار و گفت‌وگو می‌کند. مورا در توییتر نوشت: «کار بر روی حل اختلافات باقی‌مانده در مذاکرات ادامه دارد.»

 سفر مورا بعد از تماس تلفنی حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا انجام می‌شود. جوزپ بورل در حال بررسی سناریویی است که به موجب آن نام سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا برداشته می‌شود، اما سایر بخش‌های سپاه، در فهرست باقی می‌مانند. بورل شنبه گذشته گفته بود:

«باید بگویم که به عنوان هماهنگ کننده [مذاکرات وین] این پیشنهاد را به طور رسمی روی میز می گذارم. تنها نقطه تعادل ممکن همین نقطه است.»

قرار است پنجشنبه آینده شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر نیز به تهران سفر کند. شیخ تمیم و انریکه مورا از دو مجرای مختلف اما با یک هدف مشترک وارد تهران می‌شوند: جلب موافقت سران جمهوری اسلامی برای پذیرش باقی ماندن شاخه برونمرزی سپاه قدس در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا زیر عنوان «حد وسط جدید» برای خروج از بن‌بست مذاکرات. روز گذشته سه‌شنبه ۱۰ مه/۲۰ اردیبهشت یک هیات قطری به ریاست احمد بن حسن الحمادی، دبیرکل وزارت خارجه این قطر، در تهران با مقام‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی دیدار کرد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با انتشار پیامی در توییتر سفر مورا را به سهمیه‌بندی نان زیر عنوان «طرح تحول اقتصادی» دولت ربط داد و آن را نشانه قدرت دولت سیزدهم جلوه داد. شمخنانی نوشت:  

«پیشبرد هم‌زمان مذاکرات وین برای رفع تحریم‌های ظالمانه که ادامه آن با سفر انریکه مورا به ایران دنبال می‌شود با اجرای شجاعانه طرح تحول اقتصادی، ضمن آنکه نشان‌دهنده ظرفیت بالای مردمی برای اقدامات بزرگ است از تسلط دولت بر مهم‌ترین پرونده‌های سیاسی و اقتصادی کشور خبر می‌دهد.»

این پیام ممکن است کنایه‌ای از این معنا باشد که دولت سیزدهم برای اداره امور کشور به رفع تحریم‌های نفتی چندان نیازی ندارد و لذا ضروری هم نمی‌بیند که در مذاکرات انعطاف نشان دهد.

رافائل گروسی نگران همکاری نکردن دولت ایران است

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سه‌شنبه، ۱۰مه/ ۲۰ اردیبهشت در سخنانی که یک جلسه مجازی با کمیته‌های پارلمان اروپا ایراد کرد یک بار دیگر به تاکید یادآور شد که جمهوری اسلامی ایران درباره فعالیت‌های هسته‌ای‌اش شفاف نیست. گروسی هشدار داد: مذاکرات احیای برجام با دشواری روبه‌رو شده و ممکن است «فرصت» احیای توافق «از دست برود.» رافائل گروسی در ادامه گفت:

«البته ما هنوز امیدواریم که در یک بازه زمانی معقول توافق حاصل شود و باید با این حال این واقعیت را بپذیریم که پنجره فرصت، هر لحظه ممکن است بسته شود.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه سخنانش یک بار دیگر مسأله کشف ذرات اورانیوم در سه مکان هسته‌ای اعلام نشده در ایران را مطرح کرد. گروسی گفت:

«در چند ماه گذشته توانستیم آثار اورانیوم غنی‌شده را در مکان‌هایی شناسایی کنیم که هرگز ایران آن‌ها را به‌عنوان مکان‌هایی که فعالیتی در آن صورت می‌گرفت، اعلام نکرده بود.»

 گروسی اوایل اردیبهشت‌ گفته بود که آژانس هنوز در تلاش است تا پاسخ روشنی از ایران در مورد سؤالات باقی‌مانده مربوط به آثار اورانیوم غنی‌شده در سه سایت آن بگیرد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران جمعه ۹ اردیبهشت در مورد بی‌پاسخ ماندن ابهامات و سوال‌های آژانس در مورد مکان‌های اعلام‌نشده که در آن‌ها مواد هسته‌ای با منشاء انسانی کشف شده است گفته بود:

 «ما به تمامی سؤالات در خصوص مکان‌های ادعایی پاسخ داده‌ایم؛ دو مرتبه هم جلسه داشتیم و جلسه سوم هم به زودی در تهران تشکیل خواهد شد و مذاکرات در حال پیشرفت است.»