میانگین مرگ و میرها در اثر آلودگی هوا بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در سراسر جهان است.  

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که آلودگی هوای آزاد و داخلی در مناطق شهری و روستایی منجر به بیش از هفت میلیون مرگ زودرس در سال می‌شود، به طور میانگین حدود ۵۴ درصد از مرگ‌های زودرس مربوط به آلودگی هوا در فضای باز به دلیل بیماری ایست قلبی و سکته مغزی است. هفت درصد از مرگ و میر ناشی از سرطان ریه و ۱۹ درصد از مرگ و میر به علت بیماری مزمن انسدادی ریوی است.

آلودگی هوا جان سالانه چهار هزار و ۴۰۰ نفر را در ایران می‌گیرد

به گزارش خبرگزاری رسمی دولت (ایرنا) وزارت بهداشت جمهوری اسلامی در گزارشی اعلام کرد سالانه چهار هزار و ۴۰۰ نفر بر اثر آلودگی هوا در کشور فوت می‌کنند.  این مرگ و میرها در اثر قرار گرفتن در معرض ریزگردها با قطر دو و نیم میکرون یا کمتر اتفاق می‌افتد که باعث بیماری‌های قلبی، عروقی و تنفسی و سرطان می‌شود.

بر اساس گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، میانگین غلظت ذرات معلق در تهران، اهواز، مشهد، تبریز، شیراز، اصفهان، ایلام، سنندج، یاسوج، همدان، خرم‌آباد، اراک، کرج و کرمانشاه، شش برابر بالاتر از میانگین سازمان جهانی بهداشت است.

بر اساس آخرین نتایج مطالعات کشوری در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۱ درصد از روزهای سال، شاخص کیفیت هوا (صفر تا ۵۰) در محدوده هوای خوب (پاک) (رنگ سبز)، ۳۵,۶۲ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا (۵۱ تا ۱۰۰) در محدوده هوای قابل قبول (رنگ زرد)، ۸ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا (۱۰۱ تا ۱۵۰) در محدوده هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (رنگ نارنجی) قرار داشت.

در تهران به طور میانگین مرگ سه‌هزار و ۷۵۱ نفر منتسب به مواجهه طولانی مدت با ذرات معلق  دو و نیم میکرون در سال ۱۳۹۹ بوده و نتایج نشان می دهد که به طور میانگین مرگ منتسب به ذرات معلق در کشور در سال ۱۳۹۹ برابر با ۵۱,۷ درصد بوده و این موضوع در شهرهایی مانند اهواز، زابل، خرم آباد، اصفهان و دزفول که با پدیده گرد و غبار درگیر هستند بالاتر از میانگین کشوری است.

نتایج نشان می‌دهد که به طور میانگین مرگ به علت بیماری های مزمن انسداد ریوی منتسب به ذرات معلق در کشور ۱۹,۱۱ درصد است که این نسبت در شهرهایی مانند اهواز، زابل، خرم‌آباد، اصفهان بالاتر از میانگین کشوری است.

پس‌ماندهای عفونی

در فروردین و اردیبهشت سال جاری بسیاری از استان‌های ایران درگیر پدیده ریزگردها بودند. در استان‌های خوزستان و ایلام و تهران صدها نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کردند و تحت درمان قرار گرفتند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سه‌شنبه گذشته اعلام کرد بخش زیادی از ریزگردهای آلاینده در هوای مناطق مختلف ایران منشاء داخلی دارند و این کانون‌ها با کاهش بارندگی و تداوم بهره‌برداری‌های بی‌رویه از منابع طبیعی، در حال افزایش‌اند.

 علاوه بر آلودگی هوا، پسماندها هم بحران‌ساز بوده است. مساحت سایت زباله سراوان به ۱۳ هکتار می‌رسد. روزانه در این سایت بنا به گفته برخی مسئولان ۶۰۰ و برخی دیگر ۸۰۰ تن زباله ریخته و دفن می‌شود. مراجع غیر رسمی می‌گویند روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ تُن زباله در سراوان تخلیه می‌شود. ۱۹ اردیبهشت ماموران اعتراضات مردم سراوان به این آلودگی زیست محیطی را به طور قهرآمیز سرکوب کردند.

محسن فرهادی، یک مقام وزارت بهداشت در مصاحبه با ایرنا گفت بخشی از این پسماندها، عفونی‌اند. به گفته او در ۲ سال اخیر با همه‌گیری ویروس کرونا، حجم پسماندهای عفونی افزایش یافته و روی محیط اثرات منفی می گذارند. فرهادی افزود:

«استفاده از ظروف یکبار سه تا چهار برابر حجم پسماندهای عفونی را در دوران همه‌گیری کرونا افزایش داده و روی آلاینده‌های زیست محیطی اثر گذاشته است.»