در ادامه روند افزایشی قیمت دلار در ایران، روز پنج‌شنبه ۲۲ اردیبهشت، قیمت دلار در بازار آزاد بار دیگر افزایش یافت و به ۳۰ هزار و ۳۷۰ تومان رسید. قیمت یورو ۳۳ هزار و ۲۴۰ تومان و قیمت پوند انگلیس به ۳۸ هزار و ۷۸۰ تومان شد.

روز گذشته، چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت در بازار آزاد ارز قیمت ابتدایی دلار در شروع معاملات ۲۹ هزار و ۵۵۰ تومان بود که اختلاف قیمتی ۴۳۰ تومانی با نرخ روز سه‌شنبه داشت. در ادامه معاملات بازار روز گذشته شاخص ارزی بار دیگر شاهد افزایش نرخ بود به‌طوری‌که در حوالی ظهر چهارشنبه هر دلار آزاد حول‌وحوش ۲۹ هزار و ۸۰۰ تومان به فروش رسید و در ساعات بعدازظهر حتی به نزدیکی مرز دو کانال ۲۹ و ۳۰ هزار تومانی رسید. در نهایت قیمت هر دلار در بازار روز گذشته با ۷۶۰ تومان افزایش قیمت نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به سطح قیمتی ۲۹ هزار و ۸۸۰ تومان رسید.

روز گذشته همچنین هر یورو در معاملات آزاد با ۸۶۶ تومان افزایش نسبت به نرخ روز سه‌شنبه به ۳۱ هزار و ۵۵۷ تومان رسید. پوند انگلیس نیز با افزایش قیمتی حدوداً هزار تومانی از رکوردداران افزایشی بازار روز چهارشنبه بود.

آخرین باری که دلار در انتهای کانال ۲۹ هزار تومان رسیده بود، ۱۰ دی ماه سال گذشته و در جریان روند کاهشی حاصل از مذاکرات هسته‌ای وین بود.

افزایش قیمت دلار در ایران با سفر انریکه مورا، معاون مسئول سیاست‌ خارجی اتحادیه اروپا به تهران در روز چهارشنبه و سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به تهران در روز پنج‌شنبه، ۲۲ اردیبهشت، همزمان شده است.

موضوعات مورد مذاکره در سفر امیر قطر به تهران مشخص نیست اما خبرگزاری ایرنا گفته است «آزادسازی مطالبات ایران، همکاری در زمینه برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲، پیگیری تبادل زندانی و همکاری‌ها در حوزه انرژی» از موضوعات مورد بررسی است.

انریکه مورا نیز سه‌شنبه شب ۲۰ اردیبهشت وارد تهران شد و با علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هیأت ایرانی دیدار و گفت‌وگو کرد.  این دومین سفر مورا در سال جاری به تهران بود. جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از این سفر به عنوان «آخرین تیر در ترکش» برای خروج از بن‌بست مذاکرات یاد کرده بود.

به‌گفته کارشناس‌های اقتصادی نوسانات نرخ ارز در بازار از عوامل مختلفی سرچشمه می‌گیرد که مهم‌ترین آن تداوم ابهامات در مذاکرات هسته‌ای وین است. آن‌ها ضمن اشاره به توقف روند مذاکرات از نیمه دوم اسفند ماه سال گذشته و آغاز روند افزایش قیمت دلار از ابتدای سال جدید، بر این باورند که بخش اعظمی از انتظارات مثبت موجود در بازار ناشی از نشانه‌های سیاسی مثبت بوده است که با توقف روند این نشست‌ها به مرور در حال از بین رفتن است.

«بالا رفتن نرخ جهانی شاخص دلار»؛ «افزایش نرخ تورم نقطه به نقطه از سال گذشته تاکنون» و «افزایش قیمت رسمی برخی مواد غذایی اساسی همچون آرد، شیر و تخم‌مرغ و انتظارات تورمی در میان مردم»، از جمله عوامل دیگر در افزایش قیمت دلار در بازار آزاد ارز عنوان شده است.