پلیس مرزی آلمان صبح روز جمعه ۲۳ اردیبهشت انریکه مورا، مقام ارشد اتحادیه اروپا را در فرانکفورت برای چند ساعت دستگیر کرد. مورا که مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران را هماهنگ می‌کند، در فرودگاه فرانکفورت در حالی که از ایران به سمت بروکسل در حرکت بود، بازداشت شد.

انریکه مورا دارای پاسپورت دیپلماتیک اسپانیایی و هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا در مذاکرات احیای برجام است. او به همراه استفان کلمنت، سفیر اتحادیه اروپا در سازمان ملل در وین و برونو شول، رئیس گروه ویژه اتحادیه اروپا برای ایران بازداشت شدند. هر سه بعد از مدتی آزاد شدند.

پلیس آلمان در ادامه گفت که این دیپلمات‌ها را حدود ۴۰ دقیقه به دلیل «اینکه کامپیوتر مسیر حرکت آن‌ها را مشکوک تشخیص داده بود» بازداشت و بازجویی کرده است.

پولیتیکو هم به نقل از منابعش نوشت که یکی از توضیحاتی که به مقامات اتحادیه اروپا داده شد این است که الگوی سفر این دیپلمات‌ها که به دلیل نامشخص بودن زمان ماندنشان در تهران مجبور بودند چندین بار پروازهای خود را به اروپا رزرو کنند، یک هشدار خودکار برای پلیس مرزی ایجاد کرد که پلیس مرزی آن را در نظر نگرفت.

 پلیس آلمان این مقام‌های اتحادیه اروپا را در سالن ترانزیت فرودگاه فرانکفورت دستگیر کردند. مورا پس از بازداشت با انتشار توییتی نوشت که این مقام رسمی اتحادیه اروپا را که با گذرنامه دیپلماتیک در یک ماموریت رسمی بوده بازداشت کرده‌اند و پاسپورت و گوشی تلفن همراهش را هم از او گرفته‌اند.

به گفته یک منبع دیپلماتیک مطلع اتحادیه اروپا، در حالی که این مقام‌ها در صف کنترل گذرنامه منتظر بودند، پلیس فرودگاه فرانکفورت آن‌ها را دستگیر کرد. این منبع گفت که پلیس علیرغم درخواست چندین باره مورا، هیچ توضیحی در مورد بازداشت ارائه نکرد. پلیس فرودگاه فرانکفورت اما به نوبه خود مدعی شد که دلایل بازداشت را برای مسافران توضیح داده است.

مورا در توییتی که ساعتی پس از توییت اول منتشر کرد نوشت که او و همکارانش آزاد شده‌اند. مورا نوشت:

«ما را جدا نگه داشتند. امتناع از ارائه هرگونه توضیح برای آن‌چه به نظر می‌رسد نقض کنوانسیون وین است.»

کنوانسیون وین، روابط دیپلماتیک را پوشش می‌دهد و به کسانی که دارای گذرنامه دیپلماتیک هستند مصونیت می‌دهد. همچنین تصریح می‌کند که دارندگان گذرنامه دیپلماتیک نباید در سفرهای خود با مانع روبه‌رو شوند.

به هر ترتیب به‌نظر می‌رسد فعلاً این ماجرای پلیسی در فرودگاه فرانکفورت بر روند مذاکرات برجام تاثیری نداشته است. روز گذشته، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نتایج مذاکرات مورا در تهران را مثبت خواند و گفت که بن‌بست پیش آمده در مذاکرات برطرف شده است.