عصر و شامگاه شنبه ۲۴ اردیبهشت اعتراضات علیه گرانی از قوچان آغاز شد و به شهرهای دیگر سرایت کرد. در استان چهارمحال و بختیاری که در روزهای قبل معترضان در دو شهر جونقان و شهرکرد به خیابان آمده بودند، هفشجان و سورشجان نیز به صحنه اعتراض بدل شد.

در هفشجان معترضان یک پایگاه بسیج را به آتش کشیدند و علیه علی خامنه‌ای رهبر و ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی شعار دادند. نیروهای امنیتی در این شهر به معترضان شلیک کردند و بنا به گزارش منابع نزدیک به فعالان حقوق بشر دست‌کم یک تن از معترضان به ضرب گلوله ماموران حکومتی جان باخت.

این منابع پیش از این نیز از کشته شدن سه معترض در شهرهای دزفول، فارسان و اندیمشک خبر داده بودند.

احمد آوایی، نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی صبح ۲۵ اردیبهشت همانند دیگر نمایندگان مجلس شکل‌گیری تجمع اعتراضی در دزفول را انکار کرد و مدعی شد که هیچ تأییدی درباره تلفات و یا کشته شدن شهروند یا معترضی نداشته است.

او در روز شنبه ۲۴ اردیبهشت از مسئولان خواسته بود تا درباره کشته شدن یک معترض در اندیشمک توضیح بدهند. اما یک روز بعد ناچار به عقب‌نشینی شد.

سه نماینده دیگر از استان چهارمحال و بختیاری و خوزستان هم شکل‌گیری اعتراض مردمی در استان‌های خود را به صورت کامل انکار یا آن را بسیار کوچک توصیف کردند.

همزمان با انکار این نمایندگان و افزایش حضور نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف، معترضان اما در چند شهر دیگر از جمله سورشجان و شهر کرد در استان چهارمحال و بختیاری به خیابان آمدند.

در سورشجان معترضان شعار دادند: «زبان به این کلفتی/ کو آب و برق مفتی».

در یک ویدئو منتشر شده از شبکه‌های اجتماعی هم معترضان شعار می‌دهند «توپ، تانک، فشفشه/ آخوند باید گم بشه».

یک ویدئو نیز از شکل‌گیری تجمع اعتراضی در بروجن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. همچنین در فارسان نیز معترضان برای دومین روز پیاپی به خیابان آمدند.

https://www.radiozamaneh.https://www.radiozamaneh.com/715542/715542

دور تازه اعتراضات مردمی که از ۱۰ روز قبل در واکنش به آزادسازی نرخ آرد و فرآورده‌های آردی از استان خوزستان آغاز شده بود، از روز ۲۲ اردیبهشت به دیگر مناطق ایران تسری یافت. فعالان حقوق بشر تا شامگاه شنبه وقوع اعتراض در ۲۵ شهر را تأیید کردند.

خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان استان‌هایی هستند که اعتراضات در آنجا گسترده‌تر گزارش است. این استان‌ها به رغم برخوداری از منابع نفتی و معدنی از نرخ بیکاری و فقر بالا برخوردارند.

شامگاه جمعه ۲۳ اردیبهشت/ ۱۳ مه گزارش‌ها و تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی از تظاهرات و اعتراضات مردم در دست کم رشت، اندیمشک خوزستان، خرم‌آباد، بروجرد و دورود لرستان، دهدشت کهگیلویه و بویراحمد و فارسان چهارمحال و بختیاری خبر دادند.

در روزهای قبل نیز معترضان در ایذه، اندیمشک، یاسوج، دزفول، شهرکرد، درود، خرم آباد، اردبیل و چند شهر دیگر به خیابان آمده بودند. حکومت از ۱۰ روز قبل شبکه اینترنت در استان خوزستان را با هدف جلوگیری از اطلاع‌رسانی در باره اعتراضات مختل کرده است.

در روزهای گذشته کاربران شبکه‌های اجتماعی و گروه‌های ناظر بر وضعیت اینترنت در ایران از کاهش سرعت و اختلال گسترده در شبکه اینترنت همراه خبر داده‌اند.

همچنین بنا بر گزارش فعالان حقوق بشر و منابع نزدیک به فعالان عرب از آغاز دور تازه اعتراض‌ها در خوزستان شمار زیادی از شهروندان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

منابع حکومتی بازداشت معترضان در دزفول را تأیید کرده‌اند. در سونقان نیز دستکم هشت تن بازداشت شده‌اند. در یاسوج نیز دادستان انقلاب این شهر بازداشت گروهی از معترضان را تأیید کرده است.

دور تازه خیزش مردمی در شهرهای مختلف ایران در واکنش به آزادسازی نرخ کالاهای خوراکی از نزدیک به ده روز قبل در خوزستان آغاز شد و از ۲۲ اردیبهشت به دیگر شهرهای ایران تسری یافت. علی خامنه‌ای از برنامه اقتصادی دولت حمایت کرد و و از همه ارکان نظام خواسته است در اجرای آن به دولت کمک کنند.

در هفته گذشته وزارت کشور تمامی استانداران را به تهران فراخواند تا آن‌ها را نسبت به شیوه مقابله با اعتراض‌های احتمالی به آزادسازی قیمت کالاها توجیه کند. سپاه پاسداران نیز «جهادگران» خود را در خوزستان گرد هم آورد. سران سه قوه نیز شامگاه شنبه پس از گسترده‌تر شدن دامنه اعتراضات جلسه ویژه تشکیل دادند. محتوای این جلسه سه نفره فاش نشده است.

در آخرین اعتراضات سراسری ایران که آبان ۹۸ در واکنش به افزایش نرخ بنزین رخ داد، بیش از هفت هزار نفر بازداشت و ۳۶۰ تا ۱۵۰۰ تن کشته شدند.