بنا بر اعلام شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان اسماعیل عبدی معلمی که نزدیک به هشت سال است در زندان نگهداری می‌شود شامگاه شنبه ۲۴ اردیبهشت به اعتصاب غذا پایان داد. منیره عبدی همسر این معلم زندانی پایان اعتصاب غذا او را تأیید کرده است.

عبدی به درخواست شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان به اعتصاب غذای خود پایان داد و در اطلاعیه‌ای از تمامی معلمان و زندانیانی که همراه با او اعتصاب غذا کرده بودند، خواست به این اقدام اعتراضی پایان بدهند.

این معلم زندانی از ۱۲ اردیبهشت در اعتراض به بازداشت و پرونده سازی برای معلمان اعتصاب غذا کرده بود و در دوره اعتصاب غذا به زندان کچویی منتقل شد.

نهادهای امنیتی و قضایی ایران از نیمه دوم سال گذشته همزمان با آغاز دو تازه اعتراضات معلمان در واکنش به دستکاری لایحه رتبه‌بندی، ده‌ها معلم را بازداشت، احضار و زندانی کرده‌اند.

احضار پنج معلم در کردستان

در آخرین اقدام امنیتی و سرکوبگرانه علیه معلمان صبح ۲۴ اردیبهشت صلاح حاجی‌میرزایی، مجید کریمی، محمدرضا مرادی، کورش عزت امینی، و نسرین کریمی پنج معلم در استان کردستان به وزارت اطلاعات احضار شدند.

در کردستان ماموران امنیتی پیش از این مسعود نیکخواه، شعبان محمدی و اسکندر لطفی از اعضای انجمن صنفی معلمان را بازداشت کرده بودند. اسکندر لطفی سخنگوی شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان ایران از ۱۱ اردیبهشت ماه در بازداشتگاه نگهداری می‌شود. مسعود نیکخواه هم که ۲۲ اردیبهشت به صورت موقت آزاد شده بود، بعد از ظهر همان روز دوباره بازداشت شد. شعبان محمدی هم همزمان با تجمع ۲۲ اردیبهشت معلمان بازداشت شد.

بازداشت یک معلم در بلوچستان

آن‌طور که شورای هماهنگی گزارش کرده است ماموران امنیتی در روز ۲۱ اردی‌بهشت یک معلم به نام حسین مهدی‌پور را هم در دشتیاری بلوچستان بازداشت کرده‌اند. با‌ گذشت چهار روز از بازداشت این معلم هنوز علت بازداشت و محل نگهداری او مشخص نیست.

ماموران امنیتی در روزهای ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت به منظور جلوگیری از تجمع سراسری معلمان شمار زیادی از اعضای کانون صنفی معلمان در شهرهای مختلف را بازداشت کردند. برخی از بازداشت‌شدگان طی روزهای گذشته به قید وثیقه یا کفالت آزاد شده‌اند اما شماری از آن‌ها از جمله ژاله روحزاد، مسعود فرهیخته و علی حیدری که در تهران بازداشت شدند همچنان در زندان نگهداری می‌شوند.

یک معلم در یزد زندانی شد

در یزد نیز احمد چنگیزی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی در روز ۲۳ اردیبهشت به مراجع امنیتی احضار و از آنجا به زندان منتقل شد.

فریبا معینی در نجف‌آباد و دو معلم در اصفهان که هویت‌شان فاش نشده بود از دیگر بازداشت‌شدگان ۲۲ اردیبهشت بودند که تا به حال خبری مبنی بر آزادی آن‌ها منتشر نشده است.

در استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد نیز دست‌کم ۲۰ تن از معلمان معترض بازداشت شدند. تمامی بازداشت‌شدگان در یاسوج در روز بعد به قید کفالت یا وثیقه آزاد شدند. در باره ۹ معلم بازداشت شده در شیراز اما هنوز خبری منتشر نشده است.

پنج معلم دیگر که در تجمع اهواز بازداشت شده بودند، در روزهای بعد به قید وثیقه آزاد شدند. علی کروشات، پیروز نامی از جمله بازداشت‌شدگان ۲۲ اردیبهشت در اهواز بودند که قرار است ۲۵ اردیبهشت به همراه فرنگیس نسیم پور محاکمه شوند.

معلمان معترض ایران از آغاز سال جاری تا به حال سه تجمع سراسری را سازمان داده‌اند. وزیر آموزش و پرورش، وزیر اطلاعات و وزیر دادگستری همصدا با رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران در هفته‌های گذشته معلمان را به «ارتباط با خارج از کشور»، حربه‌ای که برای سرکوب تمامی فعالان مدنی در ایران استفاده می‌شود، متهم کرده‌اند.

جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی، ژاله روحزاد، مسعود فرهیخته و علی حیدری در تهران، محسن عمرانی، محمود مالکی، اصغر حاجب و رضا امانی‌فر در بوشهر، هادی صادق‌زاده در مشهد که طی روزهای ۱۰ و ۱۱ اردیبهشت بازداشت شده‌اند، در دو هفته گذشته تحت فشار بازجویان قرار داشته‌اند. علی اکبر باغانی از معلمان بازداشت شده در روز ۱۰ اردی‌بهشت، ۲۴ اردیبهشت ماه به صورت موقت از زندان بیرون آمد.