دوشنبه ۲۶ اردیبهشت رانندگان و کارگران شرکت واحد در اعتراض به نادیده گرفتن مصوبه مزد شورای عالی کار و اعمال ۱۰ درصد افزایش حقوق تحصن کردند.

به گزارش کانال تلگرامی کارگران سندیکای شرکت واحد شکل‌گیری هسته اولیه تحصن رانندگان و کارگران شرکت واحد در درب توقفگاه شرق سامانه یک بی‌آرتی بود. رانندگان و کارگران سامانه سه بی‌آرتی نیز تحصن مشابهی برگزار کرده‌اند.

رانندگان و کارگران دیگر سامانه‌های شرکت واحد در حال پیوستن به این تحصن هستند.

مدیر عامل شرکت واحد در جمع رانندگان و کارگران تحصن کننده در درب سامانه سه بی‌آرتی صحبت کرد. 

اعتصاب رانندگان و کارگران شرکت واحد در بخش‌های مختلف تهران شکل‌ گرفته است.

رانندگان شاغل در پایانه آزادی در اعتراض به عدم رعایت مصوبه مزد شورای عالی کار و افزایش ۱۰ درصدی برای سال ۱۴۰۱ مسافر سوار نمی‌کنند و برای عدم برخورد پلیس اتوبوس‌ها را رها کرده و رفته‌اند.

در پی این اعتراضات شمار چشمگیری از ماموران نیروی انتظامی در توقفگاه سامانه چهار شرکت واحد برای فشار بر رانندگان و کارگران و شکستن اعتصاب حضور یافته‌اند. 

نیروهای انتظامی در حال ارعاب کارگران و رانندگان است

تشدید فشار بر فعالان کارگری، دستگیری رضا شهابی

اعتصاب و تجمع کارگران و رانندگان شرکت واحد در اعتراض به کمی دستمزد در حالی شکل گرفته که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی احضار و دستگیری فعالان کارگری را شدت بخشیده‌اند. رضا شهابی عضو هیأت مدیره سندیکای شرکت واحد از جمله دستگیر شدگان موج جدید سرکوب است که پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت در یورش ماموران وزارت اطلاعات به خانه‌اش دستگیر شد.

سندیکای کارگران شرکت واحد در اعتراض به بازداشت فعالان کارگری و پرونده سازی امنیتی برای آن‌ها بیانیه‌ای منتشر کرد با عنوان «پرونده‌سازی، بازداشت و نشر و پخش اکاذیب از طرف وزارت اطلاعات و دیگر نیروهای سرکوب، محکوم است!» در بخش‌های آغازین این بیانیه آمده است:

«در روزهای اخیر یک بار دیگر شاهد گسترش موج دستگیری فعالین کارگری، معلمین و فعالین مدنی و هنری بوده‌ایم. همچنین اعتراضات سراسری مردم کارگر، زحمتکش و ستم‌دیده ایران علیه گرانی، فساد، غارت اموال عمومی، بی‌عدالتی‌های لجام گسیخته و نقض ابتدایی‌ترین حقوق انسانی با وجود سرکوب‌های گسترده کماکان ادامه دارند و تعداد زیادی بازداشت شده و اخبار مربوط به قتل رساندن مردم توسط نیروهای انتظامی و امنیتی گزارش شده است.»

نویسندگان این بیانیه در ادامه این بیانیه نوشته‌اند که مقامات امنیتی، قضایی و اجرایی حکومت از آنجا که از هرگونه پاسخ انسانی و مسئولانه نسبت به مطالبات بر حق طبقه کارگر و مردم محروم و ستم‌دیده ایران ناتوان بوده و هستند، بیش از پیش به راه حل همیشگی‌شان، یعنی سرکوب، پرونده‌سازی، بازداشت، سناریو سازی و نشر و پخش اکاذیب و اتهامات نخ نمای امنیتی، متوسل شده‌اند.

https://www.radiozamaneh.com/715695/

سندیکای کارگران شرکت واحد در بیانیه خود افزوده است: «هرگونه اتهام وارده و پخش اکاذیب علیه اعضای خود از جمله رضا شهابی که در تاریخ ۲۲ اردیبهشت بازداشت شده است، و دیگر بازداشت‌های کارگری و فرهنگی را محکوم می‌کند. کلیه فعالین کارگری و اجتماعی در روزهای اخیر از جمله آنیشا اسدالهی، ریحانه انصاری‌نژاد، کیوان مهتدی و همچنین معلمان بازداشتی از جمله رسول بداقی، جعفر ابراهیمی، اسکندر لطفی، محمد حبیبی، محسن عمرانی…. باید بدون هر گونه قید و شرط آزاد شوند.

سندیکای کارگران شرکت در این بیانیه کارزار داخلی و بین‌المللی خود برای آزادی رضا شهابی و دیگر بازداشتی‌های روزهای اخیر را اعلام می‌کند و تا لغو هرگونه اتهام و پرونده‌ سازی دروغین علیه آنان و آزادی بدون قید و شرط‌شان این کارزار را ادامه خواهد داد. از عموم تشکل‌های کارگری و مدافعان حقوق کارگران و فعالین صنفی و اجتماعی می‌خواهیم که آگاهانه حربه‌های عوامل امنیتی را افشا کنند و با درایت و هماهنگی کامل مهر پایانی بر این طرح‌ها و سناریوسازی‌های ورشکسته بزنند.»