سرنوشت بخش زیادی از جنگجویان اوکراینی تخلیه‌شده از کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل هنوز نامشخص است. تعدادی از این افراد به شهر اولنیوکا در نزدیکی دونتسک منتقل شده‌اند. منطقه‌ای که تحت کنترل روسیه و جدایی‌طلبان شرق اوکراین است. گفته شده است که برخی از این‌ افراد نیز به زندانی در همین منطقه فرستاده شده‌اند.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که از روز دوشنبه بیش از ۹۵۰ جنگجو در آزوفستال تسلیم شده‌اند. روسیه مدعی است که تنها در ۲۴ ساعت منتهی به روز چهارشنبه ۱۸ مه/۲۸ اردیبهشت ۶۹۴ نفر از نیروهای مقاومت اوکراین در آزوفستال تسلیم آن‌ها شده‌اند.

روسیه می‌گوید که در مجموع ۸۰ نفر از تسلیم شدگان زخمی شده‌اند که ۵۱ نفر از آنها به بیمارستان منتقل شده‌اند.

علاوه بر این، روس‌ها ادعا می‌کنند که در یک شب ۲۷۰ جنگجوی اوکراینی را کشته و «۵۴ واحد تجهیزات نظامی را از کار انداخته‌اند». آن‌ها همچنین ادعا می‌کنند که دو هواپیمای جنگی  و ۱۵ پهپاد را سرنگون کرده‌اند.

همزمان دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد (OHCHR) تأیید کرد که از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه، ۳۷۵۲ غیرنظامی در اوکراین کشته و ۴۰۶۲ نفر زخمی شده‌اند.

به گفته لیودمیلا دنیسوا، بازرس حقوق بشر اوکراین، از فوریه تاکنون حداقل ۲۲۹ کودک جان خود را از دست داده و ۴۲۴ نفر مجروح شده‌اند.

مقامات اوکراینی هم گفتند، بنا بر گزارش‌ها چندین افسر بلندپایه روسی را در شهر جنوبی ملیتوپل تحت اشغال روسیه کشته‌اند.

سرویس اورژانس منطقه‌ای اوکراین اعلام کرد در حمله هوایی روسیه به روستای دسنا در منطقه چرنیهیو در شمال اوکراین، هشت نفر کشته و ۱۲ نفر دیگر زخمی شدند.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین هم گفت، جنگ در حال وارد شدن به یک «مرحله طولانی و فرسایشی» است، زیرا نیروهای روسی اکنون به دنبال کنترل کامل بر شرق و جنوب اوکراین هستند.

در مقابل وزارت دفاع بریتانیا گفت که روسیه «مشکل مهم تأمین منابع مورد نیازش» را دارد و فاقد فرماندهی واحد است که در نتیجه مانع موفقیت نظامی آنها شده است.

در جبهه دیپلماتیک، دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) «یک تیم کارشناسی بزرگ» را برای تحقیق درباره جنایات جنگی به اوکراین فرستاد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت، اتحادیه اروپا آماده است تا ۵۰۰ میلیون یورو  کمک نظامی دیگر به اوکراین را تصویب کند.

وزارت امور خارجه آمریکا هم حمایت واشنگتن از کی‌یف را تکرار کرد.

استرالیا ۱۲ نهاد و ۱۱ فرد از جمله روزنامه‌نگاران روسی را به اتهام «تولید تبلیغات و اطلاعات نادرست با هدف مشروعیت بخشیدن به تهاجم غیرقانونی روسیه به اوکراین»، تحریم کرد.

لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که بریتانیا در حال بررسی استفاده از دارایی‌های روسیه برای تأمین مالی بازسازی اوکراین است.

مناقشه بر سر ناتو

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت فنلاند و سوئد رسماً درخواست پیوستن به ائتلاف نظامی ناتو را ارائه کرده‌اند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، روز پنج‌شنبه میزبان رهبران سوئد و فنلاند در کاخ سفید خواهد بود تا در مورد درخواست‌های آنها برای عضویت در ناتو، در میان مخالفت ترکیه، دیگر عضو ناتو، گفت‌وگو کنند.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت که پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو احتمالاً «تفاوت چندانی در وضعیت کنونی» نخواهد داشت، زیرا این دو کشور در گذشته در رزمایش‌های نظامی این ائتلاف شرکت کرده بودند.

تداوم فشار اقتصادی

در جبهه اقتصادی، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه گفت که اروپا با تلاش برای حذف تدریجی منابع انرژی روسیه، دست به «خودکشی اقتصادی» خواهد زد.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در جریان یک سخنرانی در بروکسل گفت اوکراین به کمک‌های اقتصادی در مقیاس بزرگ نیاز دارد.

حدود ۳۰۰ هزار تن گندمی که مصر از اوکراین خریده است و قرار بود در ماه‌های فوریه و مارس تحویل داده شوند هنوز در بنادر دریای سیاه منتظر بارگیری هستند. این ممکن است بحران غذایی برای مصر را به نقطه بسیار خطرناکی برساند.

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که برای کنترل بحران غذایی در سطح جهان، جلسه‌ای با مقام‌های سازمان ملل برگزار خواهد کرد.

لبنان و مصر دو کشوری هستند که وابستگی مطلق به گندم تولیدی اوکراین دارند و حال باید به دنبال منابع جایگزین باشند. مصر در ماه‌های گذشته مذاکراتی با تولیدکنندگان آسیایی و آمریکای لاتین انجام داده است ولی افزایش لحظه‌ای قیمت غلات در بازار جهانی و ممنوعیت صادرات در برخی کشورها از جمله هند سبب شده تا رقابت برای خرید و انبار کردن غلات هم به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یابد.