کیوان صمیمی سردبیر نشریه ایران فردا، رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و یکی از اعضای کانون نویسندگان ایران، چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت پس از احضار و مراجعه به اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و به محل تبعید خود، زندان سمنان منتقل شد.

مصطفی نیلی، وکیل مدافع کیوان صمیمی در صفحه توئیتر خود در این‌باره نوشت:

«بعد از ساعت اداری از اجرای احکام دادسرای مقدس با آقای کیوان صمیمی تماس گرفتند و گفتند که برای ابلاغ نظریه پزشکی قانونی باید به آن‌جا مراجعه کند. بعد از مراجعه و اعلام نظر پزشکی قانونی، ایشان را بازداشت و با یگان اعزام شبانه به زندان سمنان فرستادند.»

کیوان صمیمی با توجه به گزارش پزشکی قانونی در مورد وضعیت جسمانی او و با استناد به ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری، ۱۲ بهمن‌ سال گذشته از زندان سمنان آزاد شده بود.

ماده ۵۲۲ قانون آیین دادرسی کیفری می‌گوید:

«در صورتی که مداوای محکوم به حبس در خارج از زندان ضروری باشد، قاضی اجرای احکام کیفری، مدت زمان مورد نیاز برای مداوا را با توجه به نظر پزشکی قانونی تعیین و با اخذ تأمین متناسب، اجرای حبس را به تعویق می‌اندازد. هرگاه محکوم‌علیه تأمین متناسب ندهد، معالجه او در بیمارستان تحت نظر ضابطان صورت می‌گیرد و مدت معالجه جزو محکومیتش محسوب می‌شود.»

در تبصره این ماده هم آمده است که مفاد این ماده از جهت اعزام برای مداوای سایر افرادی که در حبس به سر می‌برند نیز اجرا می‌شود.

کیوان صمیمی ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ پس از تبعید به زندان سمنان، در نامه‌ای از این زندان آن‌چه را بر او رفته شکل گرفته بر اساس «استراتژی النصر بالرعب» خواند، آن را «پروژه‌ فشار و فریب» دانست و نوشت که در زندان(ها) چه می‌گذرد.

این فعال سیاسی اردیبهشت ۱۳۹۸ در ارتباط با تجمع روز جهانی کارگر بازداشت شد و خردادماه همان سال با سپردن وثیقه، به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد. شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران یکم اردیبهشت ۹۹ به صورت غیابی او را محاکمه و به اتهامات «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۶ سال حبس تعزیری محکوم کرد. پس از صدور حکم و بعد از وارد شناخته شدن اعتراض وکیل او به نحوه دادرسی، دادگاه بار دیگر تشکیل شد و کیوان صمیمی را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» به سه سال حبس تعزیری محکوم کردد. این حکم در دادگاه تجدیدنظر عیناً تأیید شد.

کیوان صمیمی در گفت‌وگویی که اردبیهشت‌ماه جاری با «زمانه» داشت در این‌باره چنین توضیح داد:

«زمانی که در زندان بودم وکلا پیگیری کردند و ادله‌ای آوردند که باید این پرونده به دیوان عالی کشور برود و اعاده‌ی دادرسی صورت بگیرد، زیرا دادرسی قبلی که سه سال حکم داده بودند به‌دلیل اشکالاتی که داشت باید تجدید‌ نظر صورت می‌گرفت و دیوان عالی هم منطق وکلا را مبنی‌ بر این‌که حکم اشکال داشت را پذیرفت و این سه‌ سال نیز به دو سال تبدیل شد.»

کیوان صمیمی، پیش از این نیز در سال ۸۸، پس از انتخابات مناقشه‌انگیز ریاست جمهوری و بروز اعتراضات خیابانی، بازداشت و در اردیبهشت ۹۴ با پایان شش سال محکومیت، از زندان رجایى‌شهر کرج آزاد شد.

این فعال سیاسی، سابقه زندانی شدن در هر دو رژیم فعلی و سابق را دارد. یکی از برادران کیوان صمیمی در دوره پهلوی و دیگری نیز در سال‌های دهه ۱۳۶۰ و در جریان کشتار زندانیان سیاسی اعدام شده‌اند.