با ادامه جنگ در اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری این کشور روز شنبه ۲۱ مه/۳۱ اردیبهشت دیپلماسی را تنها ابزار پایان‌دهنده جنگ در اوکراین دانست و گفت تنها یک پیشرفت دیپلماتیک به جای پیروزی نظامی می‌تواند به جنگ روسیه علیه کشورش پایان دهد.

زلنسکی گفت: «چیزهایی وجود دارد که فقط می‌توان روی میز مذاکره به آنها دست یافت». او در عین‌حال خواهان کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین شد.

همزمان با انتشار اظهارات زلنسکی، روسیه مدعی شد موشک‌های دوربرد در محموله تسلیحات غربی را که به مقصد نیروهای اوکراینی ارسال شده بود، منهدم کرده است.

جنگ در اوکراین که از ۲۴ فوریه و با تهاجم نظامی ارتش روسیه به این کشور آغاز شد، همچنان به‌رغم مذاکرات آتش‌بس ادامه دارد.

روز شنبه و یکشنبه گزارش‌هایی مبنی بر درخواست ایالات متحده آمریکا و اروپا برای آتش‌بس فوری، با اجازه ماندن نیروهای روسیه در مناطق اشغالی اوکراین منتشر شد. اوکراین اما این درخواست را رد کرده است. میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس‌جمهوری اوکراین در این‌رابطه به خبرگزاری رویترز گفت:‌

«دادن امتیاز، نتیجه معکوسی برای اوکراین به‌همراه خواهد داشت چرا که روسیه پس از هر وقفه‌ای در جنگ با شدت بیشتری پاسخ می‌دهد».

او افزود:

«هرگونه امتیازی به مسکو به تشدید جنگ منجر می‌شود؛ روس‌ها تسلیحات و نیروی انسانی‌شان را تقویت می‌کنند، روی اشتباهاتشان کار می‌کنند، کمی مدرن‌سازی می‌کنند، ژنرال‌های زیادی را اخراج می‌کنند… و حمله جدیدی را آغاز می‌کنند، حتی خونین‌تر و در مقیاس وسیع‌تر. بنابراین جنگ متوقف نمی‌شود، فقط برای مدت کوتاهی در آن وقفه می‌افتد».

رئیس‌جمهوری اوکراین روز یکشنبه نیز اعلام کرد کشورش آماده است تا نیروهای خود را که در کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپول تسلیم شده‌اند با روسیه مبادله کند.

لئونید اسلوتسکی، یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده روسیه در این زمینه گفته که مسکو تبادل زندانیان گردان آزوف اوکراین را با ویکتور مدودچوک، تاجر ثروتمند اوکراینی نزدیک به رئیس‌جمهور ولادیمیر پوتین، بررسی می‌کند.

مدودچوک ۶۷ ساله، یک سیاستمدار و یکی از ثروتمندترین افراد اوکراین است و به دلیل روابط نزدیک خود با پوتین شناخته می‌شود. او پس از حمله روسیه به اوکراین در فوریه از حبس خانگی فرار کرد اما در اواسط آوریل دوباره توسط نیروهای اوکراینی دستگیر شد.

اسلوتسکی به تعداد اسیرانی که قرار است در ازای مدودچوک مبادله شوند، اشاره‌ای نکرد.

بر مبنای اظهارات رهبر خودخوانده جمهوری خلق دونتسک (DPR)، نزدیک به ۲۵۰۰ نیروی اوکراینی اعم از مرد و زن در حال حاضر به اسارت نیروهای روسیه درآمده‌اند و دادگاهی خواهند شد.

رهبر جدایی‌طلبان دونتسک همچنین گفت که تعداد نامعلومی از نظامیان اوکراینی ممکن است هنوز در کارخانه آزوفستال باشند و افزود که آن‌ها مقداری ذخایر غذا و آب دارند، اما با کمبود دارو مواجه‌اند.

همزمان وادیم بویچنکو، شهردار ماریوپل از فاجعه بهداشتی در این شهر خبر داد. او در تلگرام اعلام کرد که دفن دسته‌جمعی در گورهای کم عمق و خرابی سیستم‌های فاضلاب شهربندری ماریوپل را وارد بحران بهداشتی کرده و باران‌های تابستانی، منابع آبی را تهدید می‌کند. او از مسکو خواست به همه ساکنان اجازه دهد شهر را ترک کنند.

شهردار ماریوپل در ادامه افزود علاوه بر فاجعه انسانی که غارت‌گران و اشغالگران ایجاد کرده‌اند، شهر در آستانه شیوع بیماری‌های واگیردار است.

در آخرین گزارش‌ها از میدان جنگ دفتر ولودیمیر زلنسکی روز یکشنبه اعلام کرد که شهر شرقی سورودونتسک در طول شب از چهار جهت مختلف مورد حمله قرار گرفته است، اما روس ها به عقب رانده شدند. در بیانیه منتشرشده آمده است که هفت خانه در سورودونتسک و حداقل ۲۷ خانه در شهرها و روستاهای اطراف آسیب دیده اند. روسیه برای کنترل منطقه لوهانسک به تصرف سورودونتسک و اسلوویانسک احتیاج دارد.

روسیه همچنین تغییرات سیاسی مدنظر خود را در مناطق تحت کنترلش آغاز کرده است. خبرگزاری دولتی روسیه روز یکشنبه به نقل از نماینده منصوب پوتین در منطقه کریمه نوشت بعید است اوکراین به شکل فعلی خود بماند و به احتمال زیاد به «فدراسیون» متشکل از ایالت‌های مختلف تبدیل خواهد شد.

از سوی دیگر تلاش‌ها برای اعمال فشار بیشتر بر روسیه ادامه دارد. جیک سالیوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور در ژاپن با نارندرا مودی، نخست وزیر هند دیدار خواهد کرد. ایالات متحده در تلاش است هند را برای منزوی کردن روسیه متقاعد کند.

هند یکی از خریداران عمده تسلیحات روسیه است و تاکنون در برابر فشارها برای محکوم کردن تهاجم مسکو به اوکراین یا پیوستن به گروهی از کشورها در انزوای روسیه مقاومت کرده است.