ایران تهدید به انتقام می‌کند. روز یکشنبه، ۱ خرداد، یک افسر سپاه پاسداران به نام حسن صیاد خدایی در چند صد متری مجلس شورای اسلامی در قلب تهران ترور شد. حسن شکاری و حسن خدایی دو نام دیگری است که رسانه‌های داخلی ایران می‌گویند این فرد به آن‌ها شهرت داشته است. گفته شده است که مهاجمان دو نفر بوده‌اند و بعد از شلیک ۵ گلوله به این افسر سپاه متواری شده‌‌اند.

خبر را ابتدا خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران منتشر کرد. صدا و سیما و خبرگزاری ایرنا او را از نیروهای «مدافع حرم» در سوریه خواندند. به همین دلیل در ابتدا گفته شد که او از اعضای سپاه قدس است. کانال صابرین نیوز نزدیک به سپاه قدس و نیروهای نیابتی ایران در خاورمیانه اما سمت او را «معاون تحقیقات و توسعه فناوری سازمان صنایع دفاعی ایران» اعلام کرده است.

حتی در مورد درجه سازمانی او هم اتفاق نظر وجود ندارد. در حالی که در بیانیه رسمی سپاه پاسداران و اخبار رادیو و تلویزیون جمهوری اسلامی درجه او سرهنگ اعلام شده است ولی در اخبار کانال‌های خبری سپاه قدس تصاویری از او با لباس سرتیپ دومی سپاه منتشر شده است.

در تهران، نورنیوز، رسانه وابسته به علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، ترور حسن خدایاری را «عبور از خط قرمز» دانست و نوشت که این ترور «معادلات زیادی را تغییر خواهد داد».

صداوسیمای جمهوری اسلامی هم با تأکید بر همین ادبیات نورنیوز چند گزارش خبری پخش کرده است که از جمله در آن تصاویری از حمله موشکی ایران به نقاطی در اربیل عراق، شبیه‌سازی حمله موشکی به نیروگاه هسته‌ای دیمونای اسرائیل و ترور در شهرهای این کشور  قرار دارد.

این در حالی است که برخی مقام‌های جمهوری اسلامی هنوز در مورد اینکه این ترور کار اسرائیل بوده یا نه اتفاق نظر ندارند. از جمله ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح ایران صبح روز دوشنبه ۲ خرداد گفت که نیروهای امنیتی هنوز در حال بررسی ابعاد ترور هستند. او نامی از اسرائیل نبرد و گفت اگر به این نتیجه برسیم که کار اسرائیل بوده اعلام می‌کنیم:

«رژیم صهیونیستی این را تجربه کرده که هرگاه مواجهه مستقیم با ما داشته باشد، بدون اینکه چیزی را پنهان کنیم، خیلی شفاف اعلام می‌کنیم.»

اما در سمت دیگر ماجرا، تلویزیون‌های اسرائیلی مدعی شده‌اند که حسن صیاد خدایاری در پشت تلاش اخیراً فاش‌شده نیروهای سپاه قدس برای ربودن اسرائیلی‌ها، ترور یک دیپلمات این کشور در استانبول ترکیه و توطئه برای کشتن شهروندان این کشور در قبرس بوده است.

ماه گذشته رسانه‌های اسرائیلی فایل صوتی از اعترافات فردی به نام منصور رسولی پخش کردند که در آن به برنامه‌ریزی سپاه قدس برای اجرای چند برنامه ترور و آدم‌ربایی اعتراف می‌کرد. گفته شده است که منصور رسولی از نیروهای سپاه قدس یا تحت استخدام آن قرار داشته و بنا بود چند حمله برنامه‌ریزی‌شده علیه دیپلمات‌ها و شهروندان اسرائیل اجرا کند. اسرائیل مدعی است که بازجویی و گرفتن اطلاعات از این فرد را در ایران انجام داده است.

رسولی در جریان بازجویی در منزلش در ایران نزد عوامل موساد اعتراف کرد که مأمور شده تا یک دیپلمات اسرائیلی در ترکیه و همچنین یک ژنرال آمریکایی مستقر در آلمان و یک روزنامه‌نگار در فرانسه را هدف قرار دهد.

حال و بر اساس گزارش‌های بدون منبع رسانه‌های اسرائیل، حسن خدایاری که روز یکشنبه در تهران ترور شد، برای آدم‌ربایی و سایر تلاش‌ها برای حمله به اهداف اسرائیلی و یهودی در سراسر جهان برنامه‌ریزی کرده بود.

با این حال مقام‌های رسمی اسرائیل مانند همه موارد مشابه تاکنون مسئولیت این ترور را نپذیرفته‌اند. اما شیوه اجرای عملیات ترور و به ویژه ایجاد راهبندان و استفاده از موتورسیکلت برای ترور و فرار، مشابه شیوه‌ای است که پیش از آن در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران انجام شده بود. البته این بار بدون استفاده از بمب مغناطیسی که شاید به این دلیل بوده که هدف ترور بدون تیم حفاظت تردد می‌کرد.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل گفته است که در مورد این رویداد اظهارنظری نمی‌کند. گانتز که اکنون برای مذاکرات امنیتی در آمریکا به سر می‌برد تنها گفت:

«کشور اسرائیل بسیار قوی است. من نمی‌توانم در مورد هر گزارشی که در جاهای مختلف منتشر می‌شود اظهارنظر کنم.»

کانال ۱۲ اسرائیل هم گزارش داد که خدایاری همچنین طراح برنامه‌ای دیگر برای فریب دادن دانشگاهیان، بازرگانان و مقامات سابق دفاعی اسرائیل در خارج از کشور و احتمالاً ربودن آنها بوده است.

در ایران اما برخی رسانه‌ها از حسن خدایاری به عنوان یکی از افراد فعال در پروژه ساخت هواپیماهای بدون سرنشین یاد کرده‌اند. حضور پهپادهای ایرانی در سوریه هم یکی از عوامل تنش میان این دو کشور است. هفته گذشته سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل گفت که داماد قاسم سلیمانی در کار انتقال تسلیحات به سوریه با استفاده از هواپیماهای تجاری در مسیر تهران و دمشق است. ساعتی بعد اسرائیل به دو نقطه در دمشق حمله کرد که یکی از آن‌ها گفته شده است انبار نگهداری و مونتاژ‌ پهپادهای سپاه قدس بوده است.

جنگ سایه بلندمدت بین اسرائیل و ایران در ماه‌های اخیر به نزاعی آشکار تغییر حالت یافته است. اسرائیل حملات مستقیم بیشتری به اهداف ایرانی در سوریه انجام می‌دهد و حملات سایبری متقابل توسط هر دو کشور انجام می‌شود. برنامه ترور مهره‌های کلیدی برنامه هسته‌ای ایران و خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای هم در جریان است. این نگرانی وجود دارد که یک اتفاق غیرمنتظره، دو کشور را به مرحله درگیری مستقیم نظامی برساند.