رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد آنکارا به زودی عملیات نظامی جدیدی را در امتداد مرزهای جنوبی خود برای ایجاد مناطق امن به عمق ۳۰ کیلومتر برای مقابله با «تهدیدات تروریستی» از این مناطق آغاز خواهد کرد. اردوغان بدون اشاره به جزئیات گفت:

«هدف اصلی این عملیات مناطقی است که مراکز حملات به کشور ما را تشکیل می دهند.»

رئیس جمهوری ترکیه گفت این عملیات به محض آمادگی نیروهای نظامی، اطلاعاتی و امنیتی آغاز خواهد شد.

به گزارش رویترز  این عملیات احتمالا شمال سوریه را هدف قرار خواهد داد. ترکیه از سال ۲۰۱۶ چندین عملیات نظامی برای تضعیف یگان‌های مدافع خلق کرد (YPG) در سوریه انجام داده است.

 یگان‌های مدافع خلق کرد به تشکیل نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) کمک کرد و  ائتلافی به رهبری کردها تشکیل شد که از سال ۲۰۱۴  به ایالات متحده امریکا برای مبارزه با گروه دولت اسلامی (داعش) کمک کرد.  

شرط های ترکیه برای تایید عضویت فنلاند و سوئد در ناتو

اردوغان همزمان با بحبوحه مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو، از حمله نظامی قریب‌الوقوع آن کشور به مواضع کردها در شمال سوریه خبر داده است. ترکیه فنلاند و سوئد را متهم کرده به افراد مرتبط با پ ک ک و پیروان فتح‌الله گولن پناه می دهد.  

فنلاند و سوئد ۱۵ مه/‌ ۲۵ اردیبهشت رسماً‌ درخواست خود برای عضویت در ناتو را ارائه دادند. ۳۰ کشور عضو ناتو می‌بایست با عضویت این دو کشور موافقت کنند. تاکنون علاوه بر ترکیه، کرواسی نیز با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مخالفت کرده است.

بلومبرگ فهرستی از تقاضاهای ترکیه برای موافقت با عضویت فنلاند و سوئد را منتشر کرده است. بر این اساس ترکیه علاوه بر مسأله پناهندگی کردهای مخالف دولت اردوغان، خواهان حذف تحریم‌های آنکارا به دلیل خرید سامانه‌های دفاع موشکی «اس-۴۰۰» روسیه و همچنین وارد کردن مجدد ترکیه در برنامه هواپیماهای پیشرفته «اف-۳۵» آمریکاست.

بلومبرگ به نقل از سه تن از مقام‌های ارشد ترکیه گزارش داده است که دولت ترکیه از سوئد و فنلاند درخواست کرده قبل از پیوستن به ناتو، رسماً و با صراحت پ ک ک و سایر گروه‌های وابسته به حزب کارگران کردستان را محکوم کنند.

 مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز گذشته (دوشنبه ۲۳ مه) گفت آنکارا از سوئد و فنلاند درخواست کرده که محدودیت‌های تجاری که علیه ترکیه وضع کرده‌اند را لغو کنند.

روز گذشته ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو درباره مخالفت ترکیه با عضویت فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت:

«ترکیه یک هم‌پیمان باارزش است. هرگونه نگرانی‌های امنیتی این کشور باید مورد بررسی قرار گیرد.»