این اولین سفر ولیعهد سعودی به خارج از منطقه از زمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار برجسته سعودی در سال ۲۰۱۸ و شیوع همه‌گیری ویروس کرونا خواهد بود. محمد بن سلمان در سال ۲۰۱۹ برای شرکت در نشست سران گروه ۲۰ به ژاپن سفر کرده بود.

به گفته این منابع، مقامات سعودی هنوز درباره تعیین تاریخ دقیق سفر محمد بن سلمان با مقامات کشورهای ترکیه، قبرس، یونان، اردن و مصر در حال رایزنی‌اند. دو نفر از این منابع احتمال داده‌اند که ممکن است در اوایل ژوئن سال جاری سفر ولیعهد سعودی انجام شود.

دفتر رسانه‌ای دولت عربستان سعودی به پرسش رویترز در مورد این تور برنامه‌ریزی شده پاسخی نداد.

قتل جمال خاشقجی در کنسولگری پادشاهی عربستان در استانبول خشم غرب را برانگیخت و وجهه محمد بن سلمان را به عنوان یک سیاستمدار “اصلاح‌‌طلب” و “عملگرا” خدشه‌دار کرد. گروهی از شرکت‌های بین‌المللی از سرمایه‌گذاری در عربستان سعودی انصراف دادند، حداقل تا زمانی که آب‌ها از آسیاب بیفتد. ولیعهد سعودی سرانجام در مستند شبکه «پی بی اس» آمریکا مسئولیت این قتل را تلویحاً و به طور غیر مستقیم به عهده گرفت. محمد بن سلمان در آن زمان گفته بود:

« این [قتل] تحت نظارت من انجام گرفت. من تمامی مسئولیت را می‌پذیرم زیرا تحت نظارت من انجام گرفته است.»

بقایای جسد خاشقجی هرگز پیدا نشد.

و با این همه برخی از رهبران غربی از جمله رئیس جمهوری فرانسه و نخست وزیر یونان در سال گذشته و همچنین رئیس جمهوری قبرس در اوایل سال جاری از ریاض دیدن کردند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه که مقامات ارشد سعودی را در قتل خاشقجی مقصر دانسته بود، اما هرگز از محمد بن سلمان نام نبرده بود ماه گذشته برای دیدار و گفت‌وگو با پادشاه و ولیعهد سعودی به عربستان سفر کرد.  موضوعات مورد بحث بین طرفین، روابط دوجانبه تجاری، تحولات منطقه‌ای، سوآپ ارز و سایر پروژه‌های سرمایه‌گذاری و انرژی بود.

آخرین سفر محمد بن سلمان سال گذشته به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بود.

سفر بین‌المللی شاهزاده سعودی در زمانی برنامه‌ریزی می‌شود که واشنگتن در تلاش برای کاهش تنش با ریاض است. روابط دیرینه ایالات متحده و عربستان در دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به دلیل قتل خاشقجی و همچنین جنگ یمن و تلاش‌های جهانی برای احیای توافق هسته‌ای ایران تیره شده است.

دادگاه سعودی در محاکماتی که روند آن مبهم است سه نفر از متهمان به قتل خاشقجی را تبرئه کرد. پنج نفر به مرگ محکوم شدند و پنج نفر دیگر هم احکام زندان طولانی‌مدت گرفتند. پنج نفری که به اعدام محکوم شده بودند از برنامه‌ریزان این ترور نبودند و نهایتا در ماه مه ۲۰۲۰ توسط فرزندان خاشقجی ( با میانجیگری شاهزاده محمد بن سلمان) بخشیده شدند و از مجازات مرگ رهایی یافتند.