مسرور بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق سه‌شنبه ۳ خرداد / ۲۴ مه در نشستی با عنوان «ساختار امنیتی جدید خاورمیانه» در مجمع جهانی اقتصاد داووس با مشارکت وزیران امور خارجه عربستان سعودی، کویت و اردن در پاسخ به پرسشی درباره حملات ایران به اقلیم کردستان عراق گفت

«نباید بر یک اتفاق تمرکز کرد، چشم طمع و دخالت‌هایی از سوی برخی کشورهای دیگر وجود دارد و این مسأله یک واقعیت است.»

او با اشاره به انتخابات پارلمانی عراق در ماه اکتبر گذشته و در بن‌بست سیاسی قرار گرفتن کشور گفت:

«شهروندان نظر خود را درباره عراقی که می‌خواهند در آن زندگی کنند، گفتند. در این انتخابات برنده و بازنده وجود داشت اما برندگان نتوانستند به دلیل شرط حد نصاب، دولت تشکیل دهند.»

در انتخابات اخیر عراق نمایندگان احزاب و گروه‌هایی که از ایران طرفداری می‌کنند شکست خورد اما در برابر نتایج انتخابات ایستادند و احزاب پیروز از جمله ائتلاف صدر نتوانستند دولت تشکیل دهند. عراق پس از انتخابات همچنین نتوانسته است رئیس جمهوری جدید خود را انتخاب کند.

بارزانی در مورد حملات ایران گفت:

«این حملات با هدف فشار بر ائتلاف سه‌گانه بین فراکسیون صدر، حزب دموکرات کردستان و ائتلاف السیاده انجام می‌شود تا این ائتلاف عقب‌نشینی کند و پیامی نیز دارد مبنی بر این‌که دخالت در امور داخلی عراق متأسفانه ادامه خواهد داشت.»

نخست‌وزیر اقلیم کردستان تأکید کرد که برای جلوگیری از این حملات عراق به تلاش جمعی در عراق و همچنین جامعه بین‌المللی و آمریکا و سایر کشورهایی که منافعی در منطقه دارند نیاز است و «باید به حاکمیت عراق احترام گذاشته شود».

در ماه‌های اخیر سپاه پاسداران بارها مواضعی در اقلیم کردستان را هدف حملات موشکی خود قرار داده و همچنان به این نوع حملات ادامه می‌دهد.

سپاه پاسداران از جمله ۲۲ اسفند / ۱۳ مارس در یک حمله بی‌سابقه با ۱۲ موشک بالستیک، مناطق اطراف ساختمان کنسولگری آمریکا در اربیل را هدف قرار داد که بر اثر آن دو غیرنظامی مجروح شدند و خسارت‌های مادی زیادی به خانه‌های اطراف وارد شد. سپاه محل حمله را جایگاه مرتبط با اسرائیل خواند. به‌دنبال این حمله دولت عراق ایرج مسجدی، سفیر ایران در این کشور را احضار کرد و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق نیز این حمله را «تحولی جدی» و نقض آشکار حاکمیت عراق خواند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس سپس در گزارشی نوشت هدف حملات موشکی سپاه پاسداران ویلایی در شهر اربیل متعلق به باز کریم برزنجی، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی کردستان عراق موسوم به «گروه کار» بود. برزنجی نیز هرگونه اتهام ارتباط با موساد را رد کرد.

مسرور بارزانی با بیان این‌که تصمیمات قاطعی برای احیای حاکمیت عراق و جلوگیری از دخالت‌های خارجی و حملات موشکی یا جنگ نیابتی در عراق گرفته نشده است، افزود:

«برای جلوگیری از تأثیرگذاری ایران باید عراقی‌ها سرنوشت خود را از طریق احترام به قانون اساسی دست بگیرند که آن عبارت از مجموعه اقداماتی است که باید در کشور صورت بگیرد.»

«نیوعرب» در گزارشی که ۳۰ اردبیبهشت / ۲۰ مه منتشر کرد به‌نقل از یک منبع نزدیک به رهبران عراق نوشت ریبر احمد، وزیر امور داخلی اقلیم کردستان، عضو ارشد حزب دمکرات کردستان عراق و نامزد این حزب برای تصدی سمت ریاست جمهوری عراق مخفیانه به ایران رفت و چندین توافق‌نامه امنیتی با مقامات تهران امضا کرد.

براساس این گزارش او با مقامات ایرانی از جمله درباره حضور یک پایگاه هوایی آمریکا در نزدیکی اربیل کردستان گفت‌وگو کرد و مقامات ایرانی نیز در این دیدار هشدار دادند که اگر احزاب سیاسی کردِ ایرانی مستقر در اقلیم کردستان عراق حملاتی را علیه نیروهای ایرانی از اراضی اقلیم کردستان انجام دهند، ایران به‌شدت پاسخ خواهد داد.