دادستان عمومی و انقلاب اهواز «شایعات» درباره زنده بودن حسین عبدالباقی، مالک و پیمانکار اصلی ساختمان متروپل آبادان را تکذیب کرد. صادق جعفری چگنی گفت:

«در پی دستور دادستان کل کشور، از دیروز در شهرستان آبادان مستقر هستیم و اقدامات اولیه به منظور برخورد با عاملین، مسببین و متخلفین در اجرای پروژه انجام شد. در این راستا، ۱۱ نفر از عوامل ناظر و عواملی در سطح شهرداری از جمله شهردار فعالی آبادان و سه شهردار قبل دستگیر شدند و دستور جلب مالک و پیمانکار به عنوان یکی از متهمان نیز صادر شده بود.»

دادستان عمومی و انقلاب اهواز یک بار دیگر ادعا کرد:

«با توجه به اینکه خود مالک در زمان فرو ریختن ساختمان در داخل ساختمان بود، امروز جسد وی کشف شد و جزو جان‌باختگان بود.»

سه‌شنبه ۳ خرداد خبرگزاری میزان به نقل از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان نوشت حسین عبدالباقی، مالک و پیمانکار اصلی ساختمان متروپل آبادان که از متهمان بوده و دستور بازداشت او نیز صادر شده بود و در جریان ریزش ساختمان در محل حضور داشت، در جریان این حادثه جان خود را از دست داده است. گروهی از کاربران شبکه‌های اجتماعی در صحت این خبر تردید کرده بودند. دادستان عمومی و انقلاب اهواز در پاسخ به این تردیدها گفت:

«شایعاتی که درباره زنده بودن مالک ساختمان مطرح است، کاملاً تکذیب می‌شود زیرا هویت فرد، توسط اداره تشخیص هویت نیروی انتظامی تأیید و خانواده وی جسد را شناسایی کردند.»

یک روز بعد از ریختن ساختمان شماره ۲ متروپل، دادستانی خوزستان خبر داده بود که جنازه «غیر قابل تشخیصی» را از زیر آوار بیرون کشیده‌اند و بعد از بررسی «اسناد هویتی» که از جسد کشف شده، به این نتیجه رسیده‌اند که او حسین عبدالباقی است.

رد پای عبدالباقی در فساد مالی فرماندهان سابق سپاه پاسداران و برخی مقام‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی در منطقه آزاد اروند نیز دیده می‌شود. در سال ۱۳۹۶ عبدالباقی موفق شد در ازای پرداخت مبلغ خودروهای بدون مجوز در این منطقه، زمین دریافت کند و این در حالی بود که نه وزارت کشور مجوز واگذاری زمین را گرفته بود، نه منطقه آزاد اروند مجوز خرید زمین و خودروها را دریافت کرده بود. او با دریافت زمین شروع به ساخت‌وساز در آن‌ها کرد.

تداوم تلاش‌ها برای جست‌وجوی افراد گرفتار زیر آوار

 در سومین روز از فاجعه متروپل در آبادان، تلاش‌ها برای جست‌وجوی افراد گرفتار زیر آوار ادامه دارد. شب گذشته نیز روند جست‌وجو در جریان بود. خبرگزاری‌های داخلی گزارش داده‌اند که امدادگران با نصب نورافکن در اطراف ساختمان در طول شب به جست‌وجوی زیر آوار ماندگان ادامه دادند. احمد وحیدی چهارشنبه ۴ خرداد در جمع خبرنگاران گفت:

«در حال حاضر با خطر جدی ریزش مجدد باقی‌مانده سازه متروپل مواجه هستیم و در صورت حضور مردم در محل حادثه، این ریزش می‌تواند منجر به فاجعه شود. به طور جدی خواهشمندم مردم عزیز در محدوده‌ای که اعلام خطر شده است، حاضر نشوند.»

بعد از ریزش ساختمان متروپل گروهی از شهروندان آبادانی در محل تجمعات اعتراضی برگزار کردند. در ویدیو‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده بود، گروهی از مردم به حسین حمیدپور، شهردار آبادان که در محل حضور یافته بود حمله‌ور شدند. همچنین صدها نفر دست به تجمع اعتراضی در خیابان زدند و شعار «عزا عزاست امروز، روز عزاست امروز، آبادان بی‌صاحب صاحب عزاست امروز» سر دادند. در پی این اعتراضات خبرهایی در شبکه‌های اجتماعی حاکی از اعزام یگان ویژه و نیروی ضدشورش به محل حادثه و سپس اسقرار این نیروها در این محل منتشر شده بود. وزیر کشور در ادامه سخنانش در جمع خبرنگاران گفت:

«احتمال ریزش مجدد سازه با ریسک بالایی وجود دارد؛ مردم با خروج از این محل اجازه کار را به ماشین‌آلات و نیروها بدهند.»

خبرگزاری ایسنا از محل گزارش داده است که مردم همچنان در اطراف خیابان‌های منتهی به ساختمان متروپل حضور دارند و عده‌ای اشک‌ریزان در حال خواندن دعا هستند. عده‌ای نیز از طریق تماس تلفنی و تصویری، گزارش‌هایی را برای خانواده‌های چشم‌انتظار در خانه‌ها ارسال می‌کنند.

تعدادی از سگ‌های زنده‌یاب هلال احمر نیز در محل حادثه حضور دارند. بر اساس این گزارش‌ها نیروهای انتظامی و امنیتی محل را محاصره کرده‌اند و مانع از تجمع مردم می‌شوند.

اعلام برائت نماینده سابق آبادان از مالک متروپل

علت ریزش ساختمان متروپل از قبل پیش‌بینی شده بود. ناظر ساختمان به دفعات در دو سال گذشته به شهرداری آبادان تأکید کرده بود این ساختمان فاقد استاندارد‌های لازم است و پروژه باید متوقف شود. این درخواست با بی‌توجهی شهرداری سابق و کنونی آبادان مواجه شد. یکی از دلایل این بی‌توجهی را باید در نفوذ مالک هلدینگ عبدالباقی در نهاد‌های مسئول جست‌وجو کرد. تصاویر افتتاحیه‌های پروژه‌های این هلدینگ حاکی از حمایت مقامات از این فرد است. عبدالله کعبی نماینده سابق آبادان و قائم مقام سابق مدیرعامل منطقه آزاد اروند یکی از مقاماتی است که بار‌ها در مراسم افتتاحیه پروژه‌های حسین عبدالباقی حضور داشته است. کعبی در مصاحبه با رویداد ۲۴ خبر مرگ عبدالباقی را تأیید نکرد. نماینده سابق آبادان گفت:

«ایشان ساختمان می‌ساخت و من هم به عنوان مقام منطقه آزاد برای افتتاحیه دعوت می‌شدم. هیچ آشنایی شخصی با این فرد نداشتم. هیچ صحبت شخصی هم با او نداشتم. این آقا بساز و بفروش است. من نه ملکی از ایشان خریدم نه اجاره کردم. الحمدالله حساب و کتابم در زندگی پاک است. هیچ ارتباطی با ایشان ندارم.»

مدارکی وجود دارد که نشان می‌دهد مهندس ناظر پروژه ساخت برج‌های دوقلوی متروپل، بار‌ها غیر استاندارد بودن روش ساخت این ساختمان را به شهرداری گوشزد کرده است. آخرین درخواست مهندس ناظر برای توقف پروژه هم به دو ماه پیش برمی‌گردد. شهرداری آبادان نه تنها به درخواست توقف پروژه از سوی مهندس ناظر ترتیب اثر نداده، بلکه همزمان مجوز افتتاح رستوران و کافه در طبقات اولیه این ساختمان هم به مالک داده شده است.

عبداله کعبی در ادامه این مصاحبه توصیه کرد به جای تمرکز بر مالک متروپل و اهمال در رسیدگی در پرونده قضایی او به مسأله ریزگردها و آلودگی هوا در خوزستان و «آمال و درد و رنج مردم» آبادن توجه شود.