مالی چهارشنبه ۲۵ مه/ ۴ خرداد در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا تاکید کرد که این پیمان چندجانبه که رسماً به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می‌شود، تا زمانی که واشنگتن در سال ۲۰۱۸ در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا از آن خارج شد، «کارش» را انجام می‌داد.

مالی گفت دولت بایدن تا زمانی که مزایای منع اشاعه توافق ارزش تخفیف تحریم‌‌ها را دارد، در پی احیای برجام خواهد بود.

نماینده آمریکا در امور ایران در ادامه افزود:

«الان که با شما صحبت می‌کنم، ما هنوز به توافقی نرسیدیم و چشم‌انداز دستیابی به آن در بهترین حالت بسیار ضعیف است. اگر ایران بر خواسته‌های فرابرجامی‌اش اصرار کند، ما همچنان آن خواسته‌ها را نخواهیم پذیرفت، بنابراین توافقی هم در کار نخواهد بود.»

این دیپلمات آمریکایی به درخواست ایران برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی خارجی وزارت خارجه آمریکا (FTO) اشاره می‌کرد.

معضل سپاه پاسداران

مذاکرات احیای برجام بیش از دو ماه است که به دلیل مخالفت آمریکا با خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی و رفع تحریم از خامنه‌ای و برخی منصوبان او به بن‌بست خورده است.  سه‌شنبه ۲۴ مه/ ۳ خرداد پولیتیکو به نقل از یک مقام ارشد غربی گزارش داده بود که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا ۲۴ آوریل سال جاری در تماس تلفنی با نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که درباره سپاه پاسداران به تصمیم قطعی رسیده است. پنجره امتیازدهی به جمهوری اسلامی ایران بسته شده است و نام سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه آمریکا باقی می‌ماند.  بر همین اساس بایدن، طی یک تماس تلفنی در ماه گذشته نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل را از این تصمیم مطلع کرده است. بنت، یکی از مخالفان سرسخت برجام، ضمن تأیید این گزارش، از بایدن تشکر کرد. نخست‌وزیر اسرائیل در توییتر نوشت:

«از تصمیم دولت آمریکا برای حفظ سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی خارجی استقبال می‌کنم.»

مالی روز چهارشنبه در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفت درخواست ایران برای خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی خارج از محدوده توافق هسته‌ای است و اگر ایران این را می‌خواهد، باید امتیازاتی فراتر از توافق هسته‌ای بدهد. مالی گفت:

«فکر می‌کنم ایران تصمیم‌اش را گرفته و آماده نیست گام متقابلی (در برابر حذف نام سپاه از فهرست تروریسم) بردارد. ایران باید الان تصمیم بگیرد، آیا برای دستیابی به توافقی بدون خواسته‌های فرابرجامی آماده‌ است؟ ما به چیزی از طرف آنها نیاز داریم که نگرانی‌های ما را برطرف کند.»

او از افشای آنچه واشنگتن از تهران در ازای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی از ایران طلب کرده خودداری کرد.

رد راه حل نظامی

چند تن از نمایندگان از مالی خواستند از مذاکرات کناره‌گیری کند. جمهوری‌خواهان و برخی از نمایندگان دموکرات ار جمله باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا  نیز نماینده آمریکا در امور ایران را به خاطر آنچه که به‌عنوان کاستی‌های برجام از جمله عدم رسیدگی به برنامه موشک‌های بالستیک ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی که در توافق لحاظ نشده مواخذه کردند.  اما سایر قانونگذاران به مالی توصیه کردند که مذاکرات را ادامه دهد و با ایران به توافق برسد.

مالی نیز در پاسخ استدلال کرد که احیای برجام منافع امنیت ملی آمریکا را بیش از ترک مذاکرات تأمین می‌کند. نماینده آمریکا در امور ایران گفت:

 «این نتیجه ناخوشایند تصمیم دولت قبل برای خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای برجام است. بدون آن تصمیم ما می‌توانستیم همه تمرکز و اهرم فشارمان را روی همکاری با متحدان و شریکانمان برای مهار ایران و مقابله با اقدامات این کشور متمرکز کنیم.»

مالی اعلام کرد راه حل نظامی برای مشکل هسته‌ای ایران وجود ندارد.