مقامات ارشد سوئد و فنلاند، با هدف مجاب کردن ترکیه برای تأیید عضویت این دو کشور اروپای شمالی در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، با همتایان ترک خود در آنکارا دیدار و گفت‌وگو  کردند.

فنلاند و سوئد ۱۵ مه/‌ ۲۵ اردیبهشت رسماً‌ درخواست خود برای عضویت در ناتو را ارائه دادند. ۳۰ کشور عضو ناتو می‌بایست با عضویت این دو کشور موافقت کنند. تاکنون علاوه بر ترکیه، کرواسی نیز با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مخالفت کرده است. عضویت این دو کشور در ناتو، مهم‌ترین پیامد ژئوپلیتیکی جنگ اوکراین است و ممکن است نقشه امنیتی اروپا را تغییر دهد.

 دولت ترکیه از سوئد و فنلاند درخواست کرده قبل از پیوستن به ناتو، رسماً و با صراحت “پ ک ک” و سایر گروه‌های وابسته به حزب کارگران کردستان را محکوم کنند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه دوشنبه ۲۳ مه گفت آنکارا از سوئد و فنلاند درخواست کرده که محدودیت‌های تجاری که علیه ترکیه وضع کرده‌اند را لغو کنند. منظور چاووش‌اوغلو از «محدودیت‌های تجاری»، محدودیت صدور تسلیحات نظامی است.   

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه ترکیه، هیئت‌های سوئدی و فنلاندی به ریاست اسکار استنستروم، نخست وزیر و وزیر امور خارجه سوئد و جوکا سالوارا، معاون وزیر امور خارجه فنلاند در آنکارا با ابراهیم کالین، سخنگوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری و صدات اونال، معاون وزیر خارجه ترکیه دیدار کردند.

ترکیه درخواست‌هایش از فنلاند و سوئد را به شکل فهرستی از پنج «ضمانت ملموس» به این کشورها ارائه داده است: «قطع حمایت سیاسی از تروریسم»، «حذف منبع تأمین مالی تروریسم» و «قطع حمایت تسلیحاتی» سوئد از پ ک ک و کردهای شمال سوریه.   

آنکارا همچنین خواستار لغو تحریم‌های تسلیحاتی علیه ترکیه و همکاری جهانی علیه «تروریسم» است. منظور از «تروریسم» هم حزب کارگران کردستان (پ ک ک) است.

دولت ترکیه می‌گوید از سال ۲۰۱۷ درخواست استرداد جنگجویان کرد و طرفداران آن‌ها را به دولت سوئد تسلیم کرده اما پاسخ مثبتی از استکهلم دریافت نکرده است.

دولت ترکیه ادعا می‌کند که سوئد تصمیم گرفته در سال ۲۰۲۳ ،۳۷۶ میلیون دلار برای حمایت از مبارزان کرد اختصاص دهد و قصد دارد و تجهیزات نظامی از جمله سلاح‌های ضد تانک و پهپادهایی در اختیار آنها قرار دهد.

سوئد اما ارائه هرگونه «کمک مالی یا حمایت نظامی» به گروه‌ها و سازمان‌های کرد در سوریه را رد کرده است. وزیر خارجه سوئد به روزنامه آفتونبلادت گفت حمایت این کشور از سوریه در حد ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق نهادهای بین‌المللی‌ست. آن لینده گفت:

 «همکاری در شمال شرق سوریه در درجه اول از طریق سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین المللی انجام می‌شود. سوئد حمایت هدفمندی از کردهای سوریه یا ساختارهای سیاسی یا نظامی در شمال شرقی سوریه ارائه نمی‌کند، اما البته جمعیت این مناطق در این پروژه‌ها مشارکت دارند.»

آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه آلمان، روز سه‌شنبه قبل از نشست شورای کشورهای دریای بالتیک گفت روسیه برای سوئد و فنلاند «چاره‌ای جز پیوستن به ناتو» باقی نگذاشته است.

او گفت آلمان از عضویت دو کشور حمایت خواهد کرد و آن را «یک دستاورد واقعی» برای ناتو خواند.